De Cols in de Hautes Alpes

Eindelijk naar de Alpen dit jaar. Ed had het er al jaren over dat hij zo graag eens naar de Franse Alpen wilde en o.a.de wielercols bezoeken uit de Tour de France. Voor de vakantie werden dan ook vele cols uitgezocht en menig route uitgestippeld, volgens Anita had Edje daar wel meer voor nodig als de kleine 3 weken die we nu geboekt hadden.

We wilden ons zo goed mogelijk voorbereiden en niet voor verrassingen komen te staan, met een caravan op vakantie is toch wat anders als een vouwwagen. En we hadden we nog nooit met een caravan achter de auto gereden. Samen met Bolle en Juul werd de kampeerwinkel een paar keer bezocht want we hadden nog allerlei spullen nodig voor de sleurhut. O.a. een andere koppeling op de caravan gekocht die het slingeren van de sleurhut moest voorkomen dan wel verminderen.

De reis begon voorspoedig en deden het rustig aan. We hadden allebei een 27 mc bakkie in de auto en hebben onderweg heel wat afgelachen samen. Het was onze bedoeling om de eerste dag ca. 750 km te rijden. Het werden er goed 800 en hebben toen de nacht doorgebracht op een parkeerplaats in Bourgoin Jallieu.

De volgende morgen rond 7.00 uur begonnen aan de laatste kilometers. Het laatste stuk ging niet zo snel, want alles ging bergop en we moesten Col du Lautaret over (2050 m.). Maar dit was geen straf want de route was prachtig door het Alpen gebergte. Zo'n hoge toppen hadden we nog nooit gezien en maakte ook een enorme indruk op ons. Maar hoe dichter we bij de camping kwamen hoe meer haast Edje kreeg en heeft hierdoor een drempel niet gezien. Oeps dit was niet zo goed voor onze sleurhut. Onze Sterckeman werd toen door Bolle omgedoopt tot Stuiter Mien.

Rond de middag arriveerde we op camping Le Courounba in Les Vigneaux. We werden vriendelijk ontvangen door Michel de eigenaar van de camping en naar onze mooie plaatsen gebracht, op een groot grasveld grenzend aan een ijskoud beekje.

De eerste dagen zijn we op de camping gebleven. wat geluierd en geregeld bij het mooie zwembad vertoefd. De jongens konden forel vissen in de visvijver op de camping, Bolle heeft de vis schoon gemaakt, hij wist hoe die dit moest doen. Daarna zijn we de omgeving en de bergen gaan verkennen.

Pré de Madame Carle
Ons eerst uitstapje was naar Pré de Madame Carle 1874 meter, van hier uit kun je klimmen naar de Glacier Blanc op 2542 meter. We hebben hier de auto's geparkeerd en de kinderen zijn met vuilniszakken de sneeuw af gegleden. Ongelooflijk dat er met deze hitte nog steeds sneeuw lag. Daarna zijn we het pad op gegaan dat naar Glacier Blanc loopt. Echt prachtig maar zwaar door het klimmen en de hitte. Onderweg even afgekoeld aan een watervalletje. Het is hier echt schitterend met uitzicht op de hogen pieken en hebben hier van genoten. We zijn na een uurtje weer terug naar beneden gegaan want dit was voor amateurs toch te veel van het goede.

Col de la Bonette
Ons tweede uitstapje ging naar de Col de la Bonette, de hoogste pas in de Alpen die je met de auto over kunt. Maar eerst moesten we over Col de Vars. Een geweldige route tot aan de voet van de Col de la Bonette, maar wat we daarna te zien kregen was echt onbeschrijflijk. De rit naar de top was schitterend en Edje was echt in zijn sas. Om dit te zien met eigen ogen had hij jaren van gedroomd, voorheen zag hij het alleen op t.v. tijdens de Tour de France. Toen we bijna boven waren moesten we auto parkeren want we konden niet verder rijden, er was een aardverschuiving geweest.

Het laatste stuk hebben we te voet afgelegd naar de top van 2802 meter. Op deze hoogte kun je normaal met de auto komen maar door de aardverschuiving kon dat niet. Van 2802 meter kun je nog hoger over een paadje met los gesteente naar 2862 meter. Ja en als je dan zover gekomen bent wil je ook naar het hoogste punt. En dit was echt adembenemend, iedereen werd er stil van. Anita vond het allemaal wat minder, ze heeft namelijk hoogtevrees en was op sommige momenten echt bang. Het was een mooie dag die op iedereen heel veel indruk heeft gemaakt.

Tussen door een middagje gaan rodelen in Puy St. Vincent. Kinderen hebben zich hier allemaal fantastisch vermaakt. De weg van Les Vigneaux naar Puy St. Vincent was een mooie route. Puy St. Vincent is een wintersport plaats en ligt op 5 kilometer afstand van Les Vigneaux.

Col d'Izoard
Ons volgende doel was de Col d'Izoard, 2361 meter hoog. We vertrokken naar Briancon en vandaar uit naar Col d'Izoard. Een tocht van een kleine 30 kilometer langs mooie plekjes en weer adembenemende uitzichten.

Met het naar boven rijden zagen we lucht steeds donkerder worden, dit voorspelde niet veel goeds. Eenmaal boven gekomen begon het te onweren, dit is niet echt leuk als je boven op een berg staat. We hebben ook het herdenkingsbeeld van de 2 wielrenners Fausto Coppi en Louison Bobet bekeken. Daarna maar weer snel naar beneden, waar de zon weer scheen. Het weer is echt onvoorspelbaar in de bergen.

Col du Granon
Ons volgende uitstapje ging naar Col du Granon, ligging ongeveer 30 km. vanaf de camping. Weer eerst naar Briancon en dan naar Saint Chaffrey, hier begint de beklimming naar Col du Granon. Een mooie route en op de top een schitterend uitzicht.

Boven op de Granon ligt een restaurantje waar we wat zijn gaan eten. Dit werd weer lachen met Edje want iedereen die Edje kent weet dat hij een moeilijke eter is. Nou iedereen deed zijn bestelling, alleen Edje wist het weer niet. Er stond thon op de kaart en baguetjes maar geen baguetje thon en dit wilde hij dus juist hebben. Geprobeerd om het de ober duidelijk te maken maar hij snapte er niets van. Dus maar wat anders kiezen voor Edje, het werd een stukje bosbessentaart want iets anders van de kaart luste hij niet. Het was weer een leuke dag met veel plezier.

Briancon
We zijn ook een dagje naar Briancon geweest en in de omgeving wat gewandeld. Briancon is de hoogst gelegen stad van Europa op 1326 meter hoogte en 300 dagen zon per jaar. In Briancon bevindt zich ook een van de betere skigebieden van Frankrijk, Grand Serre Chevalier. Je kunt er ook het Cite Vauban, de 18e eeuwse verdedigingswallen en de poorten rond de Ville Haute bezoeken.

We zijn nog een dag naar het meer van Serre Poncon geweest, de route langs dit prachtige meer is al mooi om te rijden. We zijn hier dan ook gestopt en heerlijk gezwommen in het heldere blauwe water.

Col du Galibier en Col du Telegraphe
Zo maar weer een dagje naar de Cols anders krijgen we de uitgestippelde routes van Edje nooit af. Vandaag waren Col du Galibier en Col du Telegraphe aan de beurt. Een rit van ongeveer 150 km heen en terug. We reden naar Col du Lautaret waar we aan de beklimming van Col du Galibier (2646 meter) begonnen, een schitterende beklimming over smalle wegen en diepe afgronden.

De Col du Galibier is een 2646 meter hoge bergpas en vooral bekend vanwege de wielrenetappes in de Tour de France. Deze bergpas is de verbinding tussen Briancon en Saint-Michel-de Maurienne. De Col du Galibier is alleen te bereiken via de Col du Telegraphe of de Col du Lautaret. Vanaf Saint-Michel-de Maurienne kom je op de Galibier via de Col du Telegraphe en het dorp Valloire. Na de Galibier ligt de Col du Lautaret en van hieruit krijg je de afdaling naar Briancon of Bourg d'Oisans waar de beklimming begint Van de Alpe d'Huez.

Niet zo'n goede dag voor Anita dus, die had het angstzweet weer in de handen staan. Dit maakt Edje nog erger door heel de rit te zeggen "kiek dao" (kijk daar) i.p.v op de weg te letten. Eenmaal boven werden we beloond met een schitterend uitzicht op o.a de Grande Galibier.

Zo en nu weer verder naar Col du Telegraphe 1566 meter. Overal een schitterende omgeving en na een hoop haarspeldbochten bereikten we de top van de Col du Telegraphe waar we weer van het uitzicht hebben genoten. We zijn nog doorgereden naar Valloire, hier was net een markt met oude ambachten. Het was heel interessant om te zien hoe ze vroeger alles moesten maken. We hebben hier nog een lekker ijsje gegeten en zijn weer aan de rit terug begonnen.

Alpe d'Huez
Vandaag was Alpe d'Huez (1860 m.) aan de beurt, als je in de Alpen bent mag je de "Nederlandse berg" niet vergeten. We vertrokken 's morgens vroeg want het was een hele rit, ca. 90 km. weer over Col du Lauteret, pfffffff. We kwamen eerst door Bourg d'Oisans waar we wat rond gewandeld hebben. Daarna weer in de auto en naar Alpes d'Huez, een mooie route met heel veel bochten.

Onderweg gezellig gepicknickt met z'n allen. Daarna door naar de top, waar we een wandeling naar de meertjes hebben gemaakt. Het werd weer tijd om af te dalen, dit hebben we gedaan over Col de Sarenne (1999 m.). Een afdaling met een zeer indrukwekkend uitzicht en diepe ravijnen en slecht wegdek.

Een dagje raften op de Durance hoort er ook bij, hiervoor reden we naar l' Argentiere le Bessee.'s Middags zijn Bolle en Ed nog de Col de la Pousterle gaan verkennen aan de overkant van de camping. Voor Puy St. Vincent het bord Col de la Pousterle volgen. Een prachtige klim maar niet goed voor de auto, een smalle weg met veel keien. Maar eenmaal boven gekomen heb je een prachtig uitzicht over Les Vigneaux, de Ecrins en Glacier Blanc en de Fournel vallei aan de andere kant. Een fantastische plek om de MTB-en, wandelen en te picknicken.

Maar de vakantie was weer ten einde en we begonnen weer aan de terugreis. We vonden het allemaal jammer dat het weer voorbij was. We hebben een fantastische vakantie gehad met heel veel plezier en heel veel prachtige dingen gezien die je nooit meer vergeet. Maar de uitgestippelde routes van Edje hebben we niet allemaal afgelegd, dus het zal volgend jaar nog wel een keer Hautes Alpes worden.

meer foto's: www.etiebax.nl

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.

Ben je beniewd naar hoe je langer met je rugzak doet?

Lees hier wat steenmannetjes zijn en waar ze vandaan komen

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?