Rondreis in Patagonië van 7 november tot 2 december 2013

Donderdag 07/11
Na 15 uren vliegen en maanden voorbereiding is het eindelijk zover, we zijn geland in Buenos Aires. Onze taxichauffeur is een vlotte madame die graag babbelt. Het lijkt alsof we Buenos Aires al kennen als we uitstappen. We verblijven 3 dagen in de wijk Recoleta. Moderne buildings en oudere gebouwen wisselen elkaar af en overal vind je verzorgde parken. Buenos Aires is inderdaad een groene stad zoals onze taxi-madame ons vertelde. We bezoeken het kerkhof van Recoleta waar Evita Perron begraven is. Vreemd,maar ik waan me hier nog altijd in Europa. Enkel de schoenpoetsers in het straatbeeld geven me het vermoeden dat we in een ander continent zijn.

Zondag 10/11

Bij het ochtendkrieken verlaten we de hoofdstad van Argentinië. We hebben een vlucht op El Calafate en van daaruit per mini-bus naar El Chalten. Het weer is veelbelovend en de landschappen zijn wondermooi. Stilaan neemt de bewolking toe en als we aankomen in El Chalten zit alles dicht. Er wordt 3 dagen slecht weer voorspeld en de mini dagtrekking met ijsklimmen naar Glaciar Torre kan niet doorgaan. Als alternatief wandelen we de volgende dag naar de waterval “Chorrillo del Salto” en na de middag doen we de condor wandeling in de sneeuw. En dit alles op mijn zomerse lage wandelschoenen met sokken van mijn man en inclusief onderbroek van voornoemde! Mijn bagage was niet mee op de vlucht naar El Calafate. De derde dag doen we een stuk van de geplande trekking tot aan Laguna Torre. Vrij indrukwekkend ook al zien we niet veel door de sneeuwval. ’s Avonds komt mijn rugzak toe! Victoria van ons hostel “la Guanaca” is in de wolken, het mens heeft alle moeite van de wereld gedaan om aan mijn bagage te geraken. Als we ’s morgens de gordijnen open trekken  is het alsof er een schilderij is neergezet. Daar zijn ze dan de “Monte Fitz Roy” en de “Cerro Torre” onder een stralende zon en een staalblauwe hemel! Maar wij moeten de bus op richting El Calafate.

Woensdag 13/11

Op een zonnig terrasje hebben we tijd zat om onze volgende 2 dagen te plannen. Donderdag doen we de “Perito Moreno” waar het allemaal om begonnen is, die stond reeds lang op ons verlanglijstje. We trekken met de bus richting “Nacional Park”. De natuur is er prachtig, het eerste zicht op de gletsjer adembenemend. Eerst, zoals de echte toerist, gewapend met fototoestel, een wandeling op de terrassen om dan telkens onder luid “oh” en “ah “geroep op het juiste moment een foto te nemen als er weer eens een ijsmassa afbreekt. Dit was de 3km lange noordzijde van de gletsjer. Dan met de boot langs de 2km lange zuidzijde om daar aan wal te gaan en te starten met de mini-trekking. Na een wandeling door het bos trekken we de crampons aan en maken een wandeling van anderhalf uur op de gletsjer. Onze 2 gidsen maken er een heuse belevenis van. Als afsluiter een whisky on the rocks (whisky met vers gletsjerijs) en we kunnen terugblikken op een meer dan geslaagde dag.  De volgende dag moeten we vroeg uit de veren want we doen een boottocht langs 3 gletsjers. Het weer is mooi dus we zijn meestal op het dek te vinden. Als eerste doemt de Upsala gletsjer op. Hier blijft de kapitein een 5-tal kilometer op afstand omdat er grote ijsmassa’s voor de gletsjer drijven. Dan is het de beurt aan de Spegazzini gletsjer. Deze gletsjer zie je naar beneden komen van de bergen om dan te eindigen in het water als één grote ijswand. Als slot kunnen we de Perito Moreno nog eens bewonderen.

Zaterdag 16/11

Na het ontbijt trekken we richting busstation om daar de bus naar Puerto Natales (Chili) te nemen. Op de grens is het een heel gedoe vooraleer we terug kunnen vertrekken. Alle bagage moet van de bus om gescand te worden, dan volgt de papieren rompslomp en krijgen we groen licht. Na een beetje zoekwerk, de plaatselijke politie zegt dat we beter een taxi nemen maar dat lappen we aan onze laars, vinden we onze hospedaje. We komen terecht bij een overvriendelijk dametje. We installeren ons op onze kamer en trekken dan het stadje in. ’s Zondags zijn het verkiezingen in Puerto Natales, dat is een streep door onze rekening. Alle winkels en openbare gebouwen zijn gesloten. Bovendien regent het die dag pijpenstelen. Zelfs een pint bier of een glaasje wijn kunnen we niet krijgen voor 8 uur ’s avonds wegens de verkiezingen. Dan duurt een dag lang!

Maandag 18/11

Het startsein wordt gegeven voor onze 5- daagse trekking. Eerst met de bus naar het nacional park “Torres del Paine” waar ons wordt uitgelegd aan welke regels we ons moeten houden. Dan met rammelend minibusje naar de startplaats van onze eerste dagtocht. Het weer zit niet mee, het regent en we hebben een fikse tegenwind. De klim naar de “Chileno” hut gaat moeizaam (althans voor mij). Aan de hut is het een drukte van jewelste, iedereen wil zo vlug mogelijk naar binnen om kledij te drogen en zich op te warmen. Nadat de meeste dagjesmensen de hut hebben verlaten, kunnen we mee rond de kachel aanschuiven. En dan komen de verhalen,…gezellig!

Dinsdag 19/11

Het plan was om ’s morgens heel vroeg op te staan en naar de voet van de drie Torres del Paine te trekken om deze bergen bij zonsopgang in al hun glorie en in oranje gloed te aanschouwen. Gezien het weer is dit geen optie.

Na een stevig ontbijt vertrekken we richting “los Cuernos”, onze volgende slaapplaats. Eerst miezert het nog wat, maar dan wordt het droog en ook het zicht verbetert, enkel de wind blijft aanhouden. Soms moeten we ons schrap zetten en vasthouden aan rotsen en bomen. Ik houd er zelfs blauwe plekken aan over als Geert me nog net kan vastgrijpen bij een onverwachte windstoot. In de hut ontmoeten we weer dezelfde mensen en al vlug is het weer een gezellige drukte

Woensdag 20/11

Vandaag wacht ons een zware dag, maar het is prachtig weer dus we zien de tocht van circa 10 uur helemaal zitten. Na enkele uren goed doorstappen, duikelen we de “Valley French” in. Een stevige klim, maar we willen vandaag zeker de “Torres” zien. Onderweg zien en horen we een best wel indrukwekkende lawine. De natuur, het landschap, de omgeving, het is allemaal prachtig en dan het klapstuk “de Torres”!  Adembenemend, we blijven een tijdje genieten van dit uitzicht en gaan dan weer bergafwaarts om daarna onze tocht naar de volgende hut verder te zetten.

Donderdag 21/11

In Refugio Paine Grande nemen we afscheid van onze Duitse en Hawaiaanse vrienden, voor hen zit de trektocht erop. Wij vertrekken, in de regen, richting “Lodge Grey”. De Grey gletsjer is , zelfs met slecht weer, een pronkstuk. Nadat we ons geïnstalleerd hebben op onze kamer gaan we nog wat genieten van het panorama, het is ook opgehouden met regenen. We vinden de Grey gletsjer één van de mooiste die we al mochten zien. Het is een stille gletsjer, er breken dus geen stukken af en daarom kan je er ook met de kano langs varen. Het kriebelt wel, maar toch laten we dat voor een volgende keer.

Vrijdag 22/11

Vandaag terug richting Puerto Natales met de catamaran en dan hebben we een transfer tot aan onze B en B. We worden opgehaald door een zodiac die ons tot aan de catamaran brengt. Daar wordt ons een Pisco Sour aangeboden, de nationale drank van Chili. De boot vaart nog eens langs de Grey gletsjer zodat we nog een paar mooie foto’s kunnen nemen. Bij aankomst liggen enorme blauwe ijsmassa’s voor het strand, ongelooflijk prachtig! Hier zou ik wel een tijdje willen vertoeven om dat uitzicht te bewonderen maar onze taxichauffeur staat ons al op te wachten. Een vriendelijke mens die onderweg voortdurend stopt om nog wat kiekjes te nemen. La señora van onze hospedaje is blij als ze ons rond 17u terug ziet. We maken onze rugzakken busvaardig en genieten nog van een rustige avond en lekker eten. Na het ontbijt, trekken we richting busstation om de bus te nemen naar Punta Arenas. Aan het station ontmoeten we terug onze señora, ze staat met  10000 Chileense pesos (kleine 14 euro) te zwaaien en een heleboel verontschuldigingen. Ze heeft teveel gerekend en heeft een taxi genomen om ons het geld terug te bezorgen. Vriendelijke en (h)eerlijke mensen toch die Chilenen!

Zaterdag 23/11

Punta Arenas is tamelijk groot. Onze slaapplaats is een soort  jeugdhostel. We verblijven niet zover van het water en de dijken zijn zeer verzorgd, we vinden er fitnesstoestellen, mooie monumenten, idyllische zit en ligplaatsen. Op een gezellig pleintje verkoopt de lokale bevolking handwerk. We vertoeven 3 dagen in Punta Arenas , wat eigenlijk wat lang is, maar i.v.m. vervoer konden we niet anders. We brengen een bezoek aan de Magelhaen pinguïns. Schattige beestjes, maar het is berekoud en ik denk dat ook zij liever beschutting zoeken want we zien maar een klein deel van de kolonie. We ontwaren ook nog een koppeltje flamingo’s die op één been de kou trotseren.

Dinsdag 26/11

Vandaag hebben we een zware busdag voor de boeg, twaalf uur bussen naar Ushuaia! Even een leuke onderbreking als we de overzet nemen om de straat van Magelhaen over te steken. Enkele dolfijnen springen dol fijn op en neer langs de boot. Om Chili buiten te geraken moeten we nog eens drie uur wachten want de douanebeambten staken, ’t is overal hetzelfde liedje! Bij aankomst in  Ushuaia is het lichtjes beginnen sneeuwen,  het is voelbaar dat we steeds dichter bij de Zuidpool komen. Als we in onze B en B informeren naar het weer, wordt er niet veel goeds voorspeld, “de weather is crazy”. ’s Anderdaags verkennen we het stadje en zoeken uit wat we de volgende dagen gaan doen. We boeken een boottocht van een ganse dag op het Beaglekanaal . Als we ’s morgens willen inschepen krijgen we te horen dat de boottocht niet kan doorgaan wegens storm. We proberen het na de middag nog eens voor de kortere vaart en dat lukt wel. We spotten vele zeevogels zoals,albatrossen, reuzenstormvogels, skua’s en andere.  Ook de zeezoogdieren laten zich van hun beste kant zien. Zeehonden en zeeleeuwen zitten in grote groepen op de rotseilanden. We varen ook langs de bekende vuurtoren van het einde van de wereld. ’s Anderdaags wagen we ons aan een wandeling in het nacional park “Tierra del Fuego”. Het sneeuwt de hele dag, toch is het een mooie tocht, we bezoeken ook het meest zuidelijk gelegen postkantoor waar het even aanschuiven is om een stempel in onze reispas te laten zetten.

Vrijdag 29/11

’s Morgens pikt een taxi ons op om naar de luchthaven van Ushuaia te rijden. Hier hebben we een vlucht richting Buenos Aires. Na drie uur vliegen komen we van putteke winter in hoogzomer terecht, 30° en stralende zon. We logeren in de wijk San Telmo in een Via Via (Belgisch reiscafé ) best wel een aanrader. De volgende dag bezoeken we de wijk La Boca. De wijk van de kunstenaars heeft misschien wel een beetje een slechte reputatie maar daar merken we niets van. We bezoeken La Bombonera, het voetbalstadion van La Boca Juniors waar onder andere Diego Maradonna groot geworden is. Wat mij het meest aanspreekt in La Boca is de Caminito, fel gekleurde huisjes en beschilderde muren, gezellige winkeltjes en op elke hoek van de straat muziek en tango, dat is Buenos Aires op en top!

Zondag 01/12

We hangen nog wat rond in San Telmo waar de straten omgevormd zijn tot één grote marktplaats. We tikken nog wat souvenirs op de kop en dan maken we ons klaar om naar de luchthaven te gaan. Het einde van onze rondreis nadert maar we kunnen terugblikken op een meer dan geslaagde missie, het weer heeft niet altijd meegezeten maar toch hebben we van ieder moment genoten. Als we ’s maandags thuis komen, beginnen we alvast terug te plannen …

Vera Drossaert

Onderschriften foto's:

Fitz Roy en Cerro Torre

Perito Moreno

Op weg naar refugio Los Ceurnos

Lawine in de French Valley

Magelhaen pinguïns in Punta Arenas

Postoffice nacional park “Tierra del Fuego”

Caminito’s in wijk La Boca

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Benieuwd hoe jouw schoenen langer mee kunnen gaan?

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.