Jotunheimen: voor ieder wat wils in Peer Gynt

Op de site van VisitNorway stond een oproep tot deelname aan een prijsvraag met de kans op een vakantie naar Noorwegen als langlauftestgezin 2010. Tot onze grote verbazing kregen we de mededeling: Gefeliciteerd, u mag als langlauftestgezin naar Noorwegen.’ U zult begrijpen, dat het eerst niet tot ons doordrong, sterker nog, op de dag van vertrek hadden
we nog een gevoel van ongeloof. Wie wint er nou een reis naar Noorwegen?Auteur: René van der Stoep.

Naar Noorwegen
Het is zover, op naar Schiphol! De vlucht met Scandinavian Airlines verloopt perfect en zo zijn wij keurig op tijd op de luchthaven Gardemoen (Oslo). Onze treintickets (met gereserveerde stoelen) liggen klaar bij het loket van Norwegian State Railways. Van Gardemoen naar Vinstra is een treinreis van 2 uur en 40 minuten, een ervaring op zich. Met de trein reizen in Noorwegen is zeer zeker een aanrader, heel relaxed en wij kijken onze ogen uit. Van het begin tot het eind, alles wit, zelfs de enorme meren zijn helemaal dichtgevroren. Uiteindelijk komen we via Hamar-Lillehammar-Hunderfossen- Ringebu in Vinstra aan. Op het station staat een taxi voor ons klaar die ons naar het Wadahl Høgfjellshotell in Peer Gynt Vegen - GåLå brengt. Bij aankomst in het hotel mogen we direct aan tafel voor het diner. Omdat het inmiddels donker is geworden, hebben we geen idee waar we beland zijn, maar één ding staat vast, de vakantie is zeer goed begonnen.

In het spoor
De volgende ochtend, een blik naar buiten: prachtig, wat een mooi uitzicht en dat met een lekker zonnetje.
En niet onbelangrijk, echt winters! Nu is ons ook duidelijk waarom het hotel een ski in / ski out hotel is. Alles is mogelijk zonder eerst de auto te moeten gebruiken. Na het ontbijt melden we ons bij de receptie. Er wordt voor ons een langlaufinstructeur, of ik moet eigenlijk zeggen een crosscountry-instructeur, gebeld. Vanochtend hebben we onze eerste langlaufles. De langlaufspullen ophalen en zelf aan de gang. Dat doen
we wel even, het lijkt immers zo makkelijk! De kinderen schuiven er al lekker op los, maar de volwassenen moeten even wennen, het namelijk minder stabiel dan op een alpineski.

Om 11 uur arriveert de instructeur, een hele vriendelijke jongeman. Om het gevoel te krijgen, gaan we zonder stokken en zwaaiend met de armen aan de gang. Eigenlijk valt het toch allemaal wel mee en gaan we al snel over naar de tweede en derde “versnelling”. De tweede versnelling is met de benen om en om, maar wel de armen tegelijk en de derde versnelling is de benen naast elkaar en de armen tegelijk, eigenlijk alleen afzetten en glijden dus. Vervolgens leren we remmen en het uit de baan stappen. We zijn nu klaar voor het echte werk.

Later in de middag gaan we onze eerste ronde maken, de Lilla rundlope van negen kilometer. Vol goede moed aan de gang, alleen hebben  we ons niet gerealiseerd, dat je rechts- of linksom kan beginnen. Wij gaan rechtsom.... direct naar beneden!!! Voor de kinderen weer dikke pret, maar Miriam staat beneden flink te trillen. Remmen op een heuvel naar beneden blijkt minder makkelijk te zijn dan gedacht! We moeten nog een keer naar beneden en ook nog eens een skipiste oversteken, dat doet ons besluiten toch maar om te draaien en de andere kant op te gaan. Daar is het niet te steil en zijn er mooie sporen en het is leuk om te doen voor ons allemaal. Twee uur en een kwartier later zijn we weer in het hotel.

Langlaufen en wandelen
7:45 uur gaat de wekker en het sneeuwt. Met hier en daar wat spierpijn in de armen gaan we na het ontbijt opnieuw op de latten. Omdat het sneeuwt, is alleen de Lilla-route geprepareerd. Vandaag gaan we de goede kant op en lopen we de route geheel uit. Heerlijk rustig en we genieten van de stilte. Na de tocht besluiten we ook nog een uurtje te gaan wandelen. Tijdens deze wandeling zien we het 'echte' Noorwegen. Wat een prachtige plaatjes door bomen, hoogteverschillen en met uitzicht op het meer.

Op de skilatten
Wat doen we vandaag, gaan we langlaufen of skiën? Omdat het weer redelijk is, besluiten we te gaan skiën. Bij de receptie een dagkaart gehaald en skispullen bij de verhuur. Wat een heerlijke pistes. Het is rustig en alle niveaus zijn mogelijk: zwart, rood, blauw en groen. Zelfs bospaadjes zijn mogelijk en er is een funpark. De afdalingen zijn niet erg  lang, maar dat mag de pret niet drukken.  Zeker voor beginners is dit een ideaal gebied Ook nu skiën we vanuit het hotel en komen ook weer op de ski’s aan. Het gebied is dan ook geschikt voor zowel langlaufen en skiën als wandelen, erg leuk als je van afwisseling houdt. Rene: Leuke afdalingen, twee grote liften

Tot slot
Vandaag hebben we een route van tien kilometer gelanglauft. Heerlijk, we hebben de smaak te pakken en het gaat een stuk vlotter en makkelijker dan de eerste dagen. Om 17:00 uur melden we ons op de piste in Gålå. Het hotel heeft geregeld, dat we met een slee van de piste af mogen! Helmen op en op speciale sleetjes, met stuur en een rem, vliegen we naar beneden. Onderaan de piste worden we met de slee aan de sleeplift gehaakt om zo weer van voor af aan te kunnen beginnen. We hebben erg veel plezier en doen dit anderhalf uur. ‘Wij kunnen niet anders zeggen: geweldig!’

Over het gebied
Van horen zeggen is Peer Gynt hét gebied voor wintersporters. Er is voor ieder wat wils en ook op ieders niveau. Door de vele mogelijkheden kan iedere dag anders zijn. Zeker de langlaufmogelijkheden zijn enorm en je kunt dagelijks een andere route nemen. Het eten in Noorwegen is top, zeer uitgebreid en zeker niet alleen vis. Het Noorse volk is misschien wat terughoudend, maar wel zeer vriendelijk, van receptie tot aan schoonmaaksters. Iedereen spreekt goed Engels, waardoor communiceren geen enkel probleem is.

Het hotel waar wij verbleven was gezellig, goed verzorgd en schoon. Een minpuntje van Noorwegen zijn de drank- en levensmiddelenprijzen. In vergelijking met Nederland is het erg duur. Echter een zesdaagse skikaart is niet echt duurder dan in Oostenrijk. De kleinere gebieden zijn - net als in Oostenrijk - meestal duurder. Een vakantie kan je zo duur maken als je zelf wilt. Er zijn ook mooie huisjes en appartementen te huur, die dan ook nog eens nagenoeg op de pistes staan, wat natuurlijk geweldig is. Peer Gynt in Noorwegen is zeer zeker een aanrader. Er zijn heel veel mogelijkheden voor jong en oud, ervaren of juist onervaren vakantiegangers. Daarbij is het ook nog eens sneeuwzeker en dat heb je lang niet overal.
Omdat Noorwegen tijdens ons verblijf één grote witte vlakte was, echt winters, zouden wij graag in de zomer nog een keer teruggaan. Het landschap met z’n huisjes, meren en de natuur zijn dan vast en zeker geweldig om te zien, dat kan niet anders.

Zelf ook langlauftestgezin worden? kijk op de website van Visit Norway: www.visitnorway.nl/langlaufen

Voor meer informatie over Noorwegen surf je naar Visit Norway, de officiële reisgids voor Noorwegen: www.visitnorway.nl/langlaufen of www.skiingnorway.com

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.

Lees hier hoe je heerlijk kan nagenieten van de zomer

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling