Wandelen rondom Ramsau am Dachstein, Stiermarken

Ramsau am Dachstein is een ideaal uitgangspunt voor diverse bergtochten in alle moeilijkheidsgraden. De buitensporter kan hier in een relatief klein gebied alle etages van het alpiene landschap ontdekken. Eenvoudige gezinswandelingen, stevige hooggebergtetochten, gletsjertoeren en de meest uitdagende via ferrata’s: je bent er zo een paar weken zoet mee. Een selectie van de vele wandelroutes vind je hier: Op het spoor van de bijbelsmokkelaars, Am Stein – langs 4000 jaar oud cultuurlandschap en Naar das Tor.

Wandeling 1: Op het spoor van de bijbelsmokkelaars

•    Vertrek- en eindpunt: Je begint bij Gasthaus Edelbrunn en eindigt bij de Gosausee, verbonden met Gosau door een autoweg.

•   Karakter: de Ramsauer Bibelsteig is een klassieke meerdaagse wandeling over goedgemarkeerde en begaanbare wandelpaden die de bijbelsmokkelroutes van weleer volgen. Deze tocht gaat dicht onder wanden langs, gaat langs de Gosaukamm tot aan de andere zijde. De Linzersteig en de Austriaweg zijn beroemd om hun prachtige vergezichten. Vanaf de Gablonzerhütte heb je mooi uitzicht op de Gosausee, de Gosaugletsjer en de Hoher Dachstein.

•   Tocht:  Etappe 1 (E1): Gasthaus Edelbrunn – Dachstein Südwandhütte – das Tor – Sulzenalm.
600 m omhoog, 400 m omlaag, ca. 5½ uur.
Etappe 2 (E2, deels op de kaart): Sulzenalm – Linzersteig – Hofpürglhütte.
350 m omhoog, 250 m omlaag, looptijd 3 uur. Variant is een kijkje te nemen op de Steiglpas, ongeveer 300 m extra omhoog en omlaag.
Etappe 3 (niet op de kaart): Hofpürglhütte – Stuhlalm – Gablonzerhütte – Gosausee.
Hoogteverschil: 250m omhoog, 850 m omlaag, looptijd 5-6 uur.
•    Terugreis: met de bus van Gosau naar Filzmoos, vandaar de bus naar Ramsau. De laatstgenoemde bus rijdt van 12 juli tot en met 10 september.

Wandeling 2: Am Stein – langs 4000 jaar oud cultuurlandschap

•    Vertrek- en eindpunt: Gasthof/Biohotel Feisterer, Parkplatz Guttenberghaus.
•    Duur en hoogteverschil: 8-9 uur looptijd, 1060 m omhoog, 1060 m omlaag.
•    Karakter: deze zogenaamde Königsetappe is een lange, inspannende tocht waarbij conditie en tredzekerheid nodig zijn. Boven op het karstplateau kan oriëntatie bij slecht zicht problematisch zijn: neem kaart en kompas mee (en eventueel een gps-apparaat)!

Tocht: Het beginpunt is de parkeerplaats voor gasten van het Guttenberghaus, in het dal gelegen bij het Gasthof Feisterer (1133m) in het oostelijke deel van Ramsau. De bus heeft een halte op een kwartiertje lopen (halte Stierer). Van hieraf het huttenpad volgen naar het Guttenberghaus, een prachtige, maar op het eind redelijk inspannende tocht omhoog. Vanaf deze hoogste hut van Stiermarken (2147 m) heeft men toegang tot het hooggebergte.

Ongeveer een half uur gaans vanaf de hut bereikt de route de Feisterscharte, het hoogste punt van de tocht. Vanaf hier begint de tocht over het hoogteplateau Am Stein, een uniek karstlandschap. Het chaotische terrein en de bijzondere vegetatie, schijnbaar vlak maar in werkelijkheid eindeloos op en neer gaand, maken dit tot een uniek natuurgebied.

De route die we volgen is nr. 616, tot Bei der Hand is bereikt, waar deze route afbuigt van de hoofdroute en verder gaat naar de Lackenofen. Dit is zowel de naam van een berg (2037 m) als de vindplaats van een prehistorische nederzetting (Lackenofengrube). Al sinds ongeveer 1400 voor Christus waren er hier routes en kleine posten voor reizigers. De paden maakten de handelsstroom van Hallstatt naar het Ennstal mogelijk. Ze waren (en zijn) niet zonder gevaar: verdwalen is op dit plateau zo gebeurd, en onderweg op de hoogvlakte kom je toch onverwachte steile passages tegen. De paden hier zijn gebrekkig gemarkeerd en verliezen zich soms in het groen. Vanaf de tot in de middeleeuwen in gebruik zijnde nederzettingen en almen van de Lackenofen gaan we verder naar het zuiden over een met steenmannetjes gemarkeerde route. Af en toe zijn handen nodig om de voeten te helpen, als enkele steile meters overwonnen moeten worden.

Nabij de Mieserscharte (2141 m) vinden we weer een goedgemarkeerde route, nr. 618. Bij de splitsing nemen we route nr. 619, naar de Silberkarhütte. Via de Stangalm wordt de romantisch gelegen Silberkarhütte (1223 m) bereikt. Dan gaat het naar beneden door de mooie Silberkarklamm langs de beek die zich met geweld door de kloof naar beneden stort. Er is voor de dagjestoeristen een prachtige route aangelegd met behulp van houten trappen en plankiers met hekwerk. Onderaan deze route moet men een kleine tol betalen. Beneden aangekomen kan men via Panoramaweg 1 weer naar de parkeerplaats bij Gasthof Feisterer lopen.

Alternatief: een overnachting in het Guttenberghaus na ongeveer de eerste 3 uur maakt de tocht beter te overzien en geeft zeker een meerwaarde aan de ervaring. Bij mooi weer ligt het pad omhoog volop in de zon en kan het onderweg heet worden (voldoende water meenemen en, indien mogelijk, vroeg vertrekken). De Königsetappe kan ook in omgekeerde richting afgelegd worden.

Wandeling 3: Naar das Tor

•    Vertrek- en eindpunt: Türlwand (1692 m), beginpunt van de kabelbaan naar de Hunerkogel aan het eind van de Dachsteinstraße (tolweg, busverbinding met Ramsau).
•    Duur en hoogteverschil: 4 à 4½ uur; 710 m omhoog, 710 m omlaag.
•    Karakter: afwisselende wandeling over route met panoramisch uitzicht. Het pad naar das Tor kent enige zigzags en los puin. Geschikt voor wat grotere kinderen.

Tocht: De wandeling begint op de Türlwand bij het dalstation van de Dachstein Seilbahn. Dit is een knooppunt van vele wandelpaden en daarom een geliefd start- en eindpunt. Van hieruit loopt een breed wandelpad naar de Dachstein-Südwandhütte. Deze ligt op een puinhelling onder de grote Zuidwand van het Dachsteinmassief. Hier is de indrukwekkende berg zo dichtbij dat je hem letterlijk kunt aanraken. Het plateau waarover de wandeling voert is echter vooral groen. Naar het zuiden openen zich vergezichten.

Verder westwaarts gaat de route naar een bergpas, das Tor (2033 m), waarvan het laatste halfuur steil omhoog gaat. Vanaf hier zijn mooie inkijkjes mogelijk richting de Torstein, Mitterspitz en Hoher Dachstein. Daarna gaat de wandeling over puin en open naaldbos bergwafwaarts naar de prachtig gelegen Bachlalm (1490 m), een perfecte plek om wat te eten en te drinken. De schnapsstokerij is vrij toegankelijk. Enkele tamme bergmarmotten vermaken jong en oud, als ze er zin in hebben tenminste.

Hiervandaan door het bos licht stijgend terug naar de Dachstein-Südwandhütte en retour naar de Türlwand.

Alternatief: van de Bachlalm of met de benenwagen 20 minuten afdalen naar de grote weg en bij Gasthof Dachsteinruhe de bus nemen naar Ramsau.

Deze wandelingen zijn eerder verschenen in Bergen Magazine 2 2010, en zijn geschreven door Mark van Hattem.

Ben jij benieuwd hoe je makkelijk de winter doorkomt?

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Monte Bianco di Courmayeur

Bijvoorbeeld de hoogste bergen van Italië?

Lees hier welk biertje het beste bij jou past