Home » Reportage

Zo pak je je rugzak in!

Hoe je je rugzak inpakt is net zo belangrijk voor het draaggemak als de functionaliteit van het rugpand en de heupgordel. Een goed gepakte rugzak heeft de juiste gewichtsverdeling. Daardoor voelt hij niet alleen minder zwaar aan, het voorkomt zelfs blessures. Maar hoe pak je je spullen dan correct in? En wat zijn de vuistregels voor een comfortabele tocht met de rugzak?

Tekst: Peter Strookman 

1 Dekselvak Kleine spulletjes zijn in het dekselvak veilig op te bergen en snel te pakken. Dit zijn spullen die je onderweg nodig hebt, zoals mueslirepen, een gps-apparaat, regenjas, zonnebrand en de EHBO-kit. Stop hier geen al te zware voorwerpen in, anders komt het zwaartepunt van de rugzak te hoog te liggen.

2 - 3 Vul het hoofdvak met de zwaarste spullen het dichts tegen je rug. Paradoxaal genoeg betekent dat, dat je heupen het meeste gewicht dragen in plaats van dat je ruggen graatbelast wordt. Lichte, zachte spullen, wellicht dingen waar je via een buitenrits makkelijk bij kunt komen (fleece, muts, handschoenen, snacks….) installeer je om de zwaarste ‘core’ heen. Deze methode voorkomt dat je rugzak aan je schouders gaat trekken.

4 Zaken die je overdag niet zo snel nodig hebt, zoals de slaapzak en reservekleding, kun je beneden in het ondervak kwijt. In principe stop je hier de allerlichtste spullen. Afhankelijk van de grootte van dit compartiment kunt u er nog wat losse dingen aan toevoegen, bijvoorbeeld toiletartikelen.

Zijvakken

In zijvakken, als die er zijn, kun je je zonnebril, repen, kaart, kompas en drinkpakjes kwijt. Net als bij het dekselvak heb je deze dan snel bij de hand. Vooral bij zijvakken is het belangrijk op een gelijkmatige verdeling letten. Anders loop je uit evenwicht, en dit levert op termijn gegarandeerd blessures op en verhoogt het risico op een (zijwaartse) valpartij. Rugzakken met zijvakken worden minder geproduceerd dan vroeger, mede omdat het te dragen gewicht dan snel te breed wordt en dus niet goed is voor de balans. Omdat de meeste wandelaars er voor één tot vier dagen op uit trekken, is de markt voor dergelijke rugzakken relatief klein.

Meer tips bij het inpakken van je rugzak

Geef spullen hun eigen plek

Klinkt als boerenlogica, maar vergeten waar dingen zijn is onhandig of zelfs gevaarlijk. Geef alles een vaste plek in de rugzak. Een jas die je niet kunt vinden als het begint te sneeuwen of te regenen, is niet echt handig. En stop breekbare voorwerpen ergens midden in het hoofd compartiment, omringd door zachtere voorwerpen of kleding.

Rol kleding op

Je kleding kun je het beste oprollen om zo weinig mogelijk ruimte in de rugzak in te nemen. Kleding die je overdag nodig hebt (regenjack) houdt je apart van de rest van de kleding. De rest van de kleding gaat dieper in het hoofdcompartiment.

Compartimenteer

Steek je spullen in (waterdichte) zakken. Het voorkomt dat dingen onder de shampoo komen te zitten (door een slechte sluiting van de dop). Ze blijven bovendien droog bij een hevige regenbui – geen enkele rugzak is waterdicht met of zonder regenhoes! – en je kunt alles snel terugvinden. Maak misschien gebruik van kleuren. Zo weet je in welke zak je de kaarten hebt opgeborgen.

Verboden te bungelen!

Verder is het raadzaam zo weinig mogelijk uitrusting buiten aan de rugzak te bevestigen. Spullen die bungelen vallen er vaak af of je komt ergens vast te zitten. De rugzak zou een compact geheel moeten vormen zonder uitsteeksels. Een natte handdoek of een regenjas kan geen kwaad, maar zeker geen wandelschoenen of brander.

Jaag op grammen

De vuistregel is dat je als afhankelijk van je conditie twintig tot vijfentwintig procent van je lichaamsgewicht kunt meedragen. Maar probeer voor een normale meerdaagse bergtocht de 15 kilo niet te overschrijden. Dus dat betekent besparen op het gewicht waar je kan. Neem van alles genoeg mee, maar ook niet te veel. Voor korte tochten komt het misschien niet op die paar honderd gram meer of minder aan. Maar heb je tijdens je trektocht de komende paar dagen echt een volle tube tandpasta nodig, of die halfvolle shampoofles?

Stel de rugzak goed af

De rugzak hangt aan je schouders maar het gewicht rust op je heupen. Je heupen dienen dus het meeste gewicht te torsen. Heb je alles erin, trek dan eerst de compressiebanden van je rugzak goed aan. Stel dan de heupbanden af zodanig dat het meeste gewicht op je heupen terecht komt. Doe een testje: terwijl de schouderriemen nog helemaal ‘los’ hangen zou de rugzak al netjes op je heupen moeten ‘staan’. De schouderbanden trek je als laatste aan, maar doe dat niet te strak. Bij het stijgen is het prettig het gewicht zo dicht mogelijk tegen je lijf te hebben, bij dalen mag het iets losser. Maar per individu kan dit sterk verschillen: doe vooral wat goed voelt voor je schouders en nek.

Wil je meer lezen over bergen en bergwandelen? Profiteer dan nu van onze introductieaanbieding: 1 jaar Bergen Magazine (5 nrs) voor slechts €22,50 (i.p.v. €29,50) + 3 cadeaus t.w.v. €45,-

 

 

Meer inspiratie

Pure bergbelevenis: 7 nachten in een appartement incl. begeleide wandelingen, fietstochten en techniektraining vanaf € 199,- p.p.

Talrijke wandelpaden lopen door de spectaculaire bergwereld van de Dolomieten en bieden adembenemende panorama’s en fascinerende natuurlandschappen.

Mis het nieuwe nummer van Bergen Magazine niet, word vóór maandag 16.00 uur abonnee!

Schitterende natuur, avontuurlijk wandelen, fietsen, klimmen, kanoën, vliegen en veel bijzonder cultureel erfgoed.

Reis met Fjord Line naar Noorwegen en beklim de hoogste bergen! 

Met elke dag de mooiste bergfoto's, leuke winacties en het laaste bergnieuws!