haglofs green friday

Haglöfs: koop geen nieuwe spullen op Black Friday

Bergsportmerk Haglöfs staat bekend om haar inzet voor duurzaamheid. Maar hoe ga je dan om met een fenomeen als Black Friday? Daar heeft Haglöfs een heel eigen antwoord op. Vorig jaar organiseerde het merk een eigen Green Friday, en ook dit jaar komt het merk weer met een bijzondere actie.

Voor wie het (nog) niet weet: Black Friday is een gewoonte die steeds meer over komt waaien uit de Verenigde Staten. Daar wordt op de vrijdag na Thanksgiving het begin van de kerstperiode ingeluid met enorme kortingen in winkels, waar duizenden mensen soms al voor dag en dauw voor in de rij gaan staan, zodat ze de beste koopjes kunnen graaien.

Van Black Friday naar Green Friday

Ook in Europa doen steeds meer winkels en merken mee aan Black Friday. Maar al dat geconsumeer is natuurlijk niet echt duurzaam. En dus organiseert Haglöfs dit jaar nog maar eens Green Friday. Vorig jaar deed Haglöfs dat door de prijzen in de winkels te verdubbelen en de webshop dicht te gooien. De helft van de opbrengst ging naar de Naturskyddsföreningen, de Zweedse natuurbescherming.


Geen nieuwtjes, vakantietips of winacties meer missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op Facebook


Maar puntje bij paaltje wordt er dan nog steeds een hoop geproduceerd. En dat is lang niet altijd nodig. Daarom gooit Haglöfs het in 2020 over een andere boeg. In de brandstore van Haglös in Stockholm zijn op Green Friday alleen nog maar producten uit de tweedehandslijn van Haglöfs te vinden. De andere winkels zijn dicht.

Het wordt de introductie van de Haglöfs Restored-collectie. Een collectie van tweedehands outdoorkleding, die samen met The Renewal Workshop is opgezet. Nog bruikbare jassen broeken en andere outdoorkleding wordt opgeknapt krijgt een tweede leven. Volgens Haglöfs topman Fredrik Ohlsson scheet dat direct een enorme berg afval, maar ook veel energie die gebruikt zou zijn om dat afval te verwerken én nieuwe spullen te maken.

Green Friday om na te denken

Haglöfs wil daarom dat consumenten twee keer nadenken over hun aankoop en alleen iets kopen als dat ook echt nodig is. Daarmee wordt voorkomen dat grote hoeveelheden spullen van prima kwaliteit in de vuilnisbak terechtkomen, terwijl er energie en grondstoffen worden verstookt om nieuwe spullen te maken. De Restored-collectie moet helpen al die goede spullen van de vuilnisbak te redden. Voor iedereen die niet in Stockholm is om naar de winkel te gaan wordt de ‘nieuwe’ collectie ook op Instagram zichtbaar gemaakt.

 

Meer inspiratie

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie. 

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine vanaf € 17,95 + Waardebon (twv € 25,-)