Wipptal Klooster van Maria Waldrast. Foto: Jessica de Korte

De mooiste tochten in en rond het Wipptal

Wie tegenwoordig over de Brennersnelweg van Innsbruck richting Italië rijdt, passeert in korte tijd alle zijdalen van het Wipptal. Ondanks – of misschien juist dankzij – de rol van de Brenner als doorgangsroute, hebben deze zijdalen hun oorspronkelijke karakter weten te behouden. En, zoals Goethe in 1786 al schreef, “von Innsbruck herauf wird es immer schöner”...

Tekst Jonathan Vandevoorde & Ilja Bos

Meteen na de afslag richting het Stubaital passeert men in het oosten het Viggartal met de Patscherkogel, bij Ellbögen het korte Arztal en ter hoogte van Matrei am Brenner het Navistal. Verder naar het zuiden, ten westen van Steinach ligt het Gschnitztal, een bloemenparadijs dat door sagen wordt omgeven. Vanaf Stafflach loopt het Schmirntal oostwaarts langzaam omhoog, richting het Tuxer Joch. Bij St. Jodok in het Schmirntal vertakt zich ook het Valser Tal. Bij Gries tenslotte komt men langs het Obernbergtal, met aan het eind de betoverend mooie Obernberger See (zie wandeling B).

Geen nieuwtjes, vakantietips of winacties meer missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op Facebook

Wandelroute Naar het klooster van Maria Waldrast (1638 m)

Deze eenvoudige, goed aangegeven wandeling gaat omhoog door naaldbossen en langs een bergbeek, over een weg en een breed wandelpad. Onderweg krijg je een fraai uitzicht op de Serles (2718 m) en, aan de overkant van het Wipptal, de Tuxer Alpen.

• Start- en eindpunt: Bushalte bij het station van Matrei am Brenner.
  • Duur en hoogteverschil: 4 uur, 630 meter stijgen en dalen.
  • Route: Vanaf de bushalte langs de Brennerstrasse door Matrei naar het noorden. Bij de splitsing linksaf richting Maria Waldrast, pad nr. 02A volgend. Bij de vertakking wandelweg 102A (rechts) kiezen tot het klooster. Dezelfde route terug.

Tip: Ook geschikt als winterwandeling, want het Klostergasthof Maria Waldrast is het hele jaar open (je kunt er ook overnachten). Een rondleiding in het historische klooster is ook een aanrader.

Wandelroute naar Serles (2717 m)

Uitzichtrijke wandeling naar de rotstop van het ‘Hoogaltaar van Tirol’, vooral populair voor de zonsopgang. Adembenemend panorama over Tuxer, Zillertaler en Stubaier Alpen en bij helder weer tot in de Karwendel.

• Start- en eindpunt: Klooster Maria Waldrast, bereikbaar via een tolweg uit Matrei am Brenner.
  • Duur en hoogteverschil: 6 uur, hoogteverschil 1050 m.
  • Route: Pad nr. 121 vanaf het klooster. Het laatste stukje over zuidwestgraat kan voor de geoefende bergwandelaar zonder hoogtevrees geen hindernis zijn. Voor de klauterpartij naar de top zijn tredvastheid en goed weer wel noodzakelijk, vooral in het donker. Pittige slotklim naar de top, deels gezekerd met vaste kabels.

Wandeling bij de Bloemenberg Blaser (2241 m)

Vooral in de vroege zomer springt de bloemenpracht je tegemoet in dit beschermde natuurgebied op de flanken van de Blaser. Op de top heb je een prachtig uitzicht over het Gschnitztal, het Wipptal en de Tuxer Alpen.

• Start- en eindpunt: Bij de Siebenbrunnenquelle via de pelgrimsroute naar Maria Waldrast. Begin op 1520 m hoogte, in de bocht van de tolweg van Matrei am Brenner naar Maria Waldrast. Vanaf het klooster is dit punt in ong. 10 minuten lopend te bereiken.
  • Duur en hoogteverschil: 3¼ uur, 780 hoogtemeters.
  • Route: Vanaf de bocht pad nr. 4/11 volgen tot de Blaserhütte. Dan omhoog naar de top. De afdaling over de Brandach is voor geoefende wandelaars; keer anders via dezelfde weg terug.

Wandeling naar de Sankt Magdalena (1661 m)

Rustige wandeling met pittige korte klim door het bos naar het prachtig gelegen kloosterkerkje St. Magdalena uit de vijftiende eeuw. Het troont op de rand van een steile almhelling hoog boven Gschnitz (1250 m) in het gelijknamige zijdal van het Wipptal en is een lokaal bedevaartsoord. Het uitzicht op het dal is ronduit schitterend.

• Start- en eindpunt: Centrum Gschnitz, bereikbaar met bus en auto.
  • Duur en hoogteverschil: 2¾ uur, hi 400 m.
  • Route: Pad nr. 52 omhoog door het Geigerwald. Afdalen naar het dorp kan eventueel via pad nr. 50 die een stuk langs het Gschnitzbach loopt.

Wandeling naar Tribulaunhaus (2064 m) en Gargglerin (2470 m)

De Gargglerin is een schitterende rotspiek achter in het Gschnitztal. Na een pittige klim die voor de ervaren wandelaar geen obstakel vormt, word je beloond met een grandioos zicht op het stenen Tribulaunmassief. Onderweg naar beneden in het Sandestal kun je even pauzeren in het Tribulaunhaus.

• Start- en eindpunt: Parkeerplaats vlakbij Gasthaus Feuerstein in Obertal, aan het einde van de weg door het Gschnitztal (bushalte).
  • Duur en hoogteverschil: 6 uur, 1180 m.
  • Route: Omhoog over pad nr. 37/127 naar het Tribulaunhaus (horeca), al een mooi wandeldoel op zich. Dan neem je nr. 63 door rotsen en puinhellingen naar de top van de Gargglerin die aan de overkant van de dalkom ligt. Wandelaars met ervaring en zonder hoogtevrees blijven nr. 63 volgen en dalen zo af naar het dal. Makkelijker is een stukje terug te keren en pad nr. 59 door het Sandestal te nemen terug naar Obertal.

Wandeling naar de turkooizen Obernberger See (1590 m)

Ontspannen wandeling langs een prachtig gelegen bergmeer, over bloemenweiden en door naaldbos. Geschikt voor kleinere kinderen, klauteren en pootje baden toegestaan!

• Start- en eindpunt: Almi’s Berghotel in Obernberg.
  • Duur en hoogteverschil: 3¼ uur, 240 meter stijgen en dalen.
  • Route: Achter het berghotel via de Seebach naar de Obernberger See. Ga meteen weer links voor een leuke afsteker (nr. 128), die uitkomt op de plek van het oude Gasthof Obernberger See (1594 m). Hier rechtdoor de Seerundweg (nr. 91) volgend. Verderop zie je rechts aan de overkant het fotogenieke kerkje Maria am See staan. Loop door tot iets voorbij het meer, dan rechtsaf (nr. 91) en langs de westelijke oever terug naar het Gasthof. Van daar zelfde weg terug.
  • Variant: Terugkeer over de steile puinvelden (rood) aan de voet van de Kleiner Tribulaun: ong. 2 uur, 110 hoogtemeters extra. Dan via de Seesteig (nr. 91A, 92 en 127) en Gasthof Waldesruh terug naar Almi’s.

Wandeling naar de Obernberger Tribulaun (2780 m)

Jessica de Korte

Op de top een adembenemend uitzicht over Habicht, Serles, Nordkette, Olperer, Fußstein, Schrammacher, toppen in de Dolomieten en de turkooizen Obernberger See aan je voeten.

• Start- en eindpunt: Gasthaus Waldesruh, Obernberg am Brenner (1439 m).
  • Duur en hoogteverschil: 7 uur, hi 1450 m.
  • Route: Vanaf Waldesruh naar de Obernberger See (zie wandeling B). Op de westelijke oever het bos in (nr. 129), daarna over steile grashellingen met een pittige klim tussen rotsrichels (kabels) richting de kam. Afdalen door nr. 129 te blijven volgen, en dan via de grenskam (nr. 32) naar het Portjoch. Van daar over nr. 93 terug naar het meer en Waldesruh.

Hoher Lorenzenberg (2315 m)

Een lange maar lonende toer voor bergwandelaars die alles in één dag willen ervaren: bossen, water, bloemenzeeën, rotsen en zeer afwisselende vergezichten op hoge bergkammen en valleien. Hoogtepunt is de Hoher Lorenzenberg met topkruis.

• Start- en eindpunt: Gasthaus Waldesruh, buiten Obernberg am Brenner (1439 m).
  • Duur en hoogteverschil: 7 ¼ uur, 1000 hoogtemeters.
  • Route: Achter de Obernberger See pad nr. 93 volgen tot op het Portjoch (2109 m) op de grens met Italië. Daar over de graat (93A), dan over het bredere pad 32A aan Italiaanse zijde naar het Sandjöchl en verder over 97A naar de H. Lorenzenberg. De afdaling gaat over de brede bergkam (nr. 96, bloemen!) terug naar het vertrekpunt.

Padauner Kogel (2066 m)

Op – in vogelvlucht – nog geen drie kilometer van de Brennersnelweg begint een andere wereld: die van de stille Alpen. Vanaf de Padauner Kogel heb je na een steile klim een weergaloos uitzicht op de Zillertaler en Stubaier Alpen verdiend.

• Start- en eindpunt: Gasthof Steckholzer in het gehucht Padaun, enkele kilometers buiten Sankt Jodok am Brenner (Valser Tal).
  • Duur en hoogteverschil: 2½ uur, 470 m.
  • Route: Eerst steil omhoog in noordelijke richting (nr. 82) om dan de groene Padauner Kogel (2066 m) over de kam vanuit het noorden te lijf te gaan. Afdalen over de gemakkelijker zuidhelling (82/83). Wie minder tredvast is, kan de berg ook langs deze zijde beklimmen.

Wandeling naar de Geraer Hütte (2324 m)

Klassieke, goed begaanbare Hüttenweg vanuit het Valsertal. Mooi uitzicht op het ongerepte dal en op restanten van gletsjers in de Tuxer Alpen.

• Start- en eindpunt: Gasthof Touristenrast achter in het Valsertal
  • Duur en hoogteverschil: 5 uur, 965 m.

Tuxer Joch (2238 m) en Frauenwand (2541 m)

In het boerengehucht Kasern in het Schmirntal heeft de tijd stilgestaan. De klim naar het Tuxer Joch brengt je dicht bij de drieduizenders van het Tuxer Alpenmassief. Vanaf de pas klim je nog een stukje langzaam omhoog tot op de makkelijke Frauenwand. Een adembenemend panorama op de omringende bergketens ontvouwt zich voor je.

• Start- en eindpunt: Kasern (1625 m).
  • Duur en hoogteverschil: ca. 4½ uur, 920 m.

L     Het pastorale Navistal

Relaxt rondje achter in het Navistal. Je loopt over makkelijke paden in een grote boog (nrs. 302A, 02A, 32, 16) langs Poltenalm (1880 m) en Peeralm (1663 m) een deel van de Wipptaler Höhenweg.

• Start- en eindpunt: parkeerplaats voorbij Häuserer.
  • Duur en hoogteverschil: ong. 3 uur, 480 m.

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.

Bergen Magazine

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine vanaf € 19,95)