Home » Blogs

Met de trein, auto of vliegtuig naar de wintersport

2 februari, 2011 - 16:12 - Fenneke Visscher

Wat is de beste manier om op wintersport te gaan? En dan bedoel ik, met welk vervoermiddel kun je het beste naar de wintersportbestemming. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, maar heeft waarschijnlijk niet overal ervaring mee. Ik ben inmiddels een keer met het vliegtuig, de trein en de auto naar de wintersport geweest. In deze, op mijn eigen ervaringen gebaseerde vergelijking, kijk ik naar het gemak, de prijs en de reistijd. Omdat ik alleen in Zwitserland en Frankrijk ben geweest, kan ik daar over oordelen. 

Auto

Vorig jaar december ben ik met de auto naar Zwitserland gegaan om daar te kamperen en te (leren) skiën. We vertrokken op zaterdag 19 december begin van de middag en we kwamen na zo’n 10 uur rijden ’s avonds in het donker aan. Tijdens ons verblijf daar hebben we de auto veel gebruikt; om boodschappen te doen, om naar de skiverhuur te rijden en om naar diverse skigebieden te rijden. Helaas moesten we bijna elke keer óf een pak sneeuw van de auto halen óf de ruiten krabben. In het dorpje waar wij zaten was het wel erg fijn om een auto te hebben. Een deel van de ritjes had ook met de bus gekund of lopend, maar dan waren we toch gauw al een paar km per dag aan het lopen. We vertrokken richting huis op Eerste Kerstdag. ’s Ochtends alle spullen inpakken en we konden vertrekken toen iedereen klaar was. 

VoordelenVertrek en reistijd wanneer het jou uitkomt. Je hebt niet te maken met vertrektijden van treinen bussen of vliegtuigen. Je hebt tijdens de hele wintersport beschikking over een auto en kunt gemakkelijk overal heenrijden waar je wilt. Je kunt gemakkelijk je ski’s of snowboard in een box op je auto vervoeren. 

NadelenJe hebt wel winterbanden nodig en voor Zwitserland een vignet. Niet overal zijn winterbanden verplicht, maar voor je eigen veiligheid is het toch wel heel fijn om ze te hebben. Ook in Nederland! 

KostenStel je rekent 19 cent per kilometer en je wintersportbestemming is 1000 km vanaf Utrecht. Dan kost een enkele reis 190 euro (excl. winterbanden en vignet). Ga je met 4 personen in een auto, dan kun je die kosten delen met elkaar. In totaal zal de reis maximaal 500 euro kosten per auto.

ReistijdOm 1000 kilometer te overbruggen met de auto ben je ongeveer 12 uur onderweg. In de drukke vakantieperiodes kun je te maken krijgen met files. Als je meerder chauffeurs hebt, kun je afwisselen en kun je tussendoor genoeg rust nemen.

Trein

Ik vind de trein een fijn vervoermiddel. Je stapt op een station in, ploft neer, en je stapt weer uit in de buurt van je bestemming. Ik kan vanuit mijn stoel uren naar buiten kijken, een boek lezen of muziek luisteren. Je hoeft nergens op te letten, behalve op je spullen en op de stations. Je moet wel op tijd uitstappen natuurlijk. 

VoordelenIn de Thalys zit altijd internet. Dus met je laptopje of smartphone kun je je prima vermaken. In de 1e klas is wifi gratis, in de 2e klas moet je bijbetalen. Je hebt een bar/restaurant in de trein, dus als je niet zoveel eten bij je hebt, kun je dat altijd onderweg kopen. Ook is het lekker om even een stukje door de trein te lopen. 

De Thalys vertrekt vanuit een aantal grote plaatsen in Nederland en België en rijdt naar bekende wintersportplaatsen in de Alpen. De trein rijdt in een stuk door dus je hoeft niet over te stappen.

Aan het eind van mijn laatste skitrip in Les Arcs kostte het ongeveer een half uur van de piste tot de trein. Met een plaatselijke bus en een treintje reden we naar Bourg St. Maurice waar de Thalys op ons stond te wachten. Vanuit daar reden we in een keer terug naar Brussel. 

NadelenDe treinreis die ik gemaakt heb, duurde erg lang. Tijdens de terugreis ging de boordcomputer stuk, dus we hadden wat vertraging. En ik woon in Utrecht, maar onze treinreis ging tot Brussel. Mijn terugreis van deur tot deur duurde 12 uur. 

Een ander nadeel: de ‘sneeuw’-Thalys rijdt alleen op zaterdag. En je hebt op je wintersportbestemming geen eigen vervoer. Dan is het aan te raden om naar een ski-oord te gaan waar je toch niet met de auto mag rijden. Avoriaz en Les Arcs (Frankrijk) zijn van die dorpjes. Het openbaar vervoer is daar goed geregeld. 

KostenDe 1e klas is natuurlijk duurder dan de 2e klas. Je kan zelf kiezen of je iets meer comfort wil of genoegen neemt met de 2e klas die ook redelijk relaxed is. Prijzen zijn per persoon, dus als je met een gezin gaat, is dat in totaal een flink bedrag. Stel je gaat van Amsterdam naar Bourg St Maurice, kost dat ongeveer 150 euro voor een volwassene en 50 euro voor een kind. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper. En er zitten ook nog flinke verschillen in hoog- en laagseizoen. Meer informatie en boeken: thalys.com

ReistijdAfhankelijk van de afstand en je bestemming kan de reis wel zo’n 10 uur duren. In principe duurt de treinrit zelf maximaal 7 uur. 

Vliegtuig

De reis met het vliegtuig is mij goed bevallen. Ik had alleen een rugzak bij me, dus ik vond het niet vervelend om er veel mee over het vliegveld te lopen. Kan me voorstellen als je een koffer, een tas én ski’s hebt, dat het lastig is. We vlogen ’s ochtends om 8.35 vanaf Zaventem. Tijdens de vlucht kon ik goed naar buiten kijken en de zon scheen lekker in mijn gezicht. Hoe dichter bij Genève, hoe meer bergen ik zag en hoe meer ik genoot van het uitzicht. Ik heb me absoluut niet verveeld in die anderhalf uur. 

VoordelenDe reistijd is een stuk korter dan bij de trein of de auto. Vertrek je ’s ochtends vroeg, dan kun je ’s middags al op de piste staan. 

NadelenGa je met het vliegtuig, kies dan voor een wintersportbestemming die niet heel ver weg is van het vliegveld (je moet sowieso nog een stuk met een busje of huurauto). Je moet dus in ieder geval een busje regelen die jou naar je bestemming vervoert vanaf het vliegveld of je moet zelf een auto huren. Het mooiste zou zijn als je door vrienden of familie opgehaald wordt op het vliegveld. 

Een ander nadeel is als je je eigen ski’s mee wilt nemen, moet je die de hele tijd zelf dragen en als speciale bagage inleveren. Na het vliegen sta je daar langer op te wachten dan op de gewone koffers. Maar dat scheelt wel weer huurkosten van ski’s. 

KostenEen vliegticket kan veel verschillen in prijs, afhankelijk van wanneer je die koopt. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat een ticket toch wel minimaal 150 euro per persoon kost en daar komt dan nog het vervoer van en naar je accommodatie bij en het vervoer ter plaatse.

Ga je met een gezin met vijf personen op wintersport, dan moet je vijf tickets boeken. Daarnaast ben je nog kosten kwijt voor het vervoer van- en naar het vliegveld en ga je met de auto dan ben je parkeerkosten kwijt. 

ReistijdTwee uur vóór vertrek van het vliegtuig moet je aanwezig zijn op het vliegveld. Zeker in de drukke vakantieperioden. Afhankelijk van waar je woont, kun je er wel vanuit gaan dat je minimaal een uur aan het reizen bent naar het vliegveld. Het vliegen zelf duurt niet zo lang. Vliegen naar Genève duurt zo’n anderhalf uur. Vanaf daar ben je nog minimaal twee uur onderweg om bij het skioord aan te komen. In totaal kun je rekenen op zo’n 6 à 7 uur reistijd. Vertrek je ’s ochtends vroeg, dan kun je ’s middags al op de piste staan.

Bus

Ik heb zelf geen ervaring met de bus naar de wintersport. Het lijkt me een lange reis, langer dan met de auto, want bussen mogen niet harder dan 100 km/uur. Aan de andere kant is het volgens mij wel heel gezellig met zijn allen, maar daardoor ook wel weer vermoeiend. Een aantal voordelen zijn dat je niet hoeft over te stappen, niet lang met je spullen hoeft te sjouwen, niet hoeft na te denken over winterbanden en over de route en dat je voor de deur wordt afgezet. Een aantal nadelen zijn dat je je benen niet kan strekken, vaak ’s nachts rijdt (dus je ritme is in de war) en (geldt voor mij persoonlijk) dat je niet kan lezen in de bus, dus een ander soort vermaak moet zien te vinden.

Conclusie

Mijn favoriete vervoermiddel is, als ik naar de kosten en het gemak kijk de auto. Als ik naar reistijd kijk dan kies ik liever voor het vliegtuig. 

Ik heb nu voornamelijk het gemak/comfort, de reistijd en de kosten vergeleken. Maar je kunt op nog veel meer dingen letten, bijvoorbeeld de kans op vertragingen, het milieu, alcohol voor of tijdens de reis, en (ernstige) ziekte onderweg.

Graag hoor ik wat jouw ervaringen zijn, want iedereen ervaart zo’n reis weer anders natuurlijk.

Meer inspiratie

Landen en gebieden: 

Lees hier een stukje berg geschiedenis

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Ben je beniewd naar hoe je langer met je rugzak doet?