Met de camper de bergen in

Met de camper de bergen in

Nederland is lekker vlak, waardoor het rijden met een camper weinig problemen zal geven. De echte avonturier zal echter snel de grens overgaan en dan wordt het landschap gegarandeerd wat hobbeliger. Wanneer je weinig ervaring hebt kan rijden in de bergen best eng zijn, vooral als de bergen steeds steiler worden. Omdat rijden in de bergen met een camper soms net wat anders is, hebben we samen met Camperverhuur Goboony.nl de onderstaande tips opgesteld. 

Voorbereidingen

De voorbereidingen van je campervakantie beginnen uiteraard thuis al, dat kan niet anders. Het voorkomt ook dat je tijdens je reis in de problemen komt, want dat wil je niet. Is je camper helemaal in top staat? Zijn de banden, remmen en vloeistoffen gecontroleerd? Ga nooit met een voertuig op reis dat je niet voor 100% vertrouwd, al helemaal niet wanneer je van plan bent de bergen in te gaan. Pech kun je altijd hebben, zorg er dus ook voor dat je daarop bent voorbereid. In je camper moeten dus sowieso een verbanddoos, een gevarendriehoek, een sleepkabel en genoeg reservelampen liggen. 

Rijd ook nooit langer dan twee uur achter elkaar! Je doet er goed aan je route van te voren goed uit te stippelen en de ritten te plannen. Kun je de spits mijden, doe dat dan. Je eerste vakantie-uren wil je niet in de file doorbrengen en al helemaal niet als de mussen van het dak vallen. File rijden in de bergen vraagt al veel van de motor, en als het heet is, is het rijden in de bergen helemaal een aanslag op de motor. Vermijd de files en voorkom dat je motor oververhit staat en je je tocht moet onderbreken. Tip: zorg er ook altijd voor dat je camper is volgetankt voor je de bergen in gaat. In de bergen is vaak in velden en wegen geen benzinestation te bekennen. 

Rustig aan!

Je hebt tijd genoeg! Het is vakantie, dus haast is verboden. Het rijden in de bergen is anders dan op vlakke wegen. Je kunt op de smalle wegen en haarspeldbochten fietsers, wandelaars, bussen en tegenliggend verkeer tegenkomen. Je wil niet te hard rijden en tijdens het uitwijken naar beneden storten. Daarom is het van uiterst belang dat je je hoofd goed bij de weg houdt en je voor honderd procent concentreert op het verkeer. Doe rustig aan en pas je stijl van rijden aan. Stuit je op een prachtig uitzicht en wil je even wat foto’s maken? Parkeer je camper dan op een rustige plek waar je het verkeer niet hindert en geen gevaarlijke situaties veroorzaakt. Vergeet niet af en toe een pauze te nemen en op adem te komen, want rijden in de bergen kan best vermoeiend zijn. 

Heb ik voorrang?

In de bergen zijn de voorrangsregels heel makkelijk: stijgen heeft altijd voorrang op dalen. Alleen bussen hebben wel altijd voorrang, zij toeteren vaak ook wanneer ze bij een bocht komen, waardoor je ze aan hoort komen en op tijd kunt stoppen. Zo heeft de buschauffeur genoeg ruimte om de bocht te kunnen maken. 

De berg op

Ben je er klaar voor? Wanneer je omhoog gaat zul je meteen merken dat extra gas geven helemaal geen zin heeft, want de snelheid van de camper gaat toch omlaag. Schakel terug en geef wat meer gas. Het is ook geen probleem als de toerenteller wat hoger gaat dan anders, anders trekt de camper het niet. Versnelt hij nog steeds niet? Schakel dan nogmaals terug en rijd wat langzamer.

Optrekken

Ojee, je staat stil. Geen paniek. Trek op de goede manier op om de koppelingsplaten niet te erg te beschadigen. Hoe doe je dat? Door even flink wat kracht te geven! Duw het gaspedaal flink in zodat de toeren omhoog schieten en laat dan de koppeling pas geleidelijk los. Zo schiet je camper met volle kracht de berg weer op. Je kunt ook gebruik maken van de hellingproef, zodat je niet per ongeluk bovenop je achterligger rijdt. Houd altijd voldoende afstand tot je voorganger, dat voorkomt dat je steeds de koppeling opnieuw moet intrappen. 

Zo parkeer je op een helling

Op een helling parkeren zal nooit een hobby worden, maar soms kan het nu eenmaal niet anders. Dus maak er het beste van en zorg dat je camper in ieder geval veilig staat, door de volgende stappen:

1. Zet je camper altijd op de handrem. 
2. Zet de camper ook in de eerste versnelling. 
3. Zet voor de zekerheid een zwaar object achter een van de wielen van de camper. 
4. Draai het stuur om. Wanneer de camper dan toch gaat rollen, draait hij alleen maar. Zo rolt hij nooit de berg af. 

Bochtjes

In de bergen vind je vaak scherpe bochten en steile afdalingen. Het is daarom belangrijk dat je de bochten uiterst voorzichtig neemt en absoluut niet te hard rijdt. In de bochten remmen en schakelen kun je ook beter niet doen, dus dat doe je er altijd voor of na. Komt er een steile bocht aan? Pak dan de buitenbocht. Een grote camper heeft een grote overhang vanaf de achterwielen en als je een steile bocht neemt kan de achterbumper tegen het wegdek komen. Door een grote bocht te nemen voorkom je dus schade. Twijfel je of je de bocht wel kunt halen? Laat dan een medereiziger uitstappen om je te assisteren. 

De berg weer af

Wanneer je omhoog gaat, zul je altijd weer een keer naar beneden moeten. Wanneer je met een camper de helling afgaat, moet je altijd op zowel de motor als de remmen afremmen. Houd de camper in de goede versnelling zodat je op de motor kunt remmen, want zo vraag je zo min mogelijk van je remmen. Die hebben het met een zware camper in de bergen namelijk al zwaar genoeg. Rem daarnaast pompend en houdt ze niet continu ingedrukt. Als je de remmen ingedrukt houdt, verglazen ze en werken ze niet meer goed. Daarnaast is het slim om in de derde versnelling omhoog te gaan en ook weer te dalen. Zo kun je wat makkelijker remmen. 

Voorkom oververhitting van de motor

Met een oververhitte motor midden in de bergen staan wens je niemand toe. De kans is wel aanwezig, want bergop en bergaf vraagt gewoon veel van de motor. Daarom is het belangrijk dat je ten alle tijden de temperatuur van de motor in de gaten houdt. 
Wanneer hij niet meer op de normale temperatuur is zijn er twee dingen die je kunt doen: de verwarming aan doen of stoppen. De verwarming heeft zin wanneer het net iets warmer is dan normaal, want zo kan je motor de warme lucht makkelijker kwijt. Zit je meter al ver naar het rode gedeelte, dan haalt dit niets meer uit en kun je beter gewoon stoppen. Parkeer, maak de motorkap open en laat de motor rustig aanstaan tot hij weer op de normale temperatuur is. Ondertussen geniet je even van het mooie uitzicht en eet je wat om weer op krachten te komen.

Afbeelding:

Via Pixabay

Meer inspiratie

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.