Home » Vakantietip
Kan je auto steile berghellingen aan

Kan mijn auto de bergen aan?

De auto is nog altijd een van de meest gebruikte vervoersmiddelen naar de bergen. Maar de wegen in de Alpen zijn wel even wat anders dan de wegen in onze eigen lage landen. Kan een oud autootje die hellingen wel aan?

Of een auto de berg op komt, heeft te maken met een aantal zaken: trekkracht van de motor, het gewicht van de auto mét bagage en passagiers en natuurlijk de staat van de banden en de wegen. Dat klinkt als een ingewikkeld sommetje, maar eigenlijk komt elke moderne auto een normale verharde weg op. Ook in de bergen. Twijfel je of een jouw kleine autootje de bergen op komt? Bedenk je dan dat de meeste automerken afkomstig zijn uit landen met flinke bergen. De verhoudingen tussen gewicht en trekkracht van de motor zijn altijd zo ontworpen dat je goed uit de voeten kan. Het zou wel kunnen dat je je manier van rijden een beetje aan moet passen. Uiteraard moet je auto wel goed onderhouden zijn. Rijden in de bergen vergt heel wat van je versnellingsbak, zeker als je minder bedreven bent in het rijden op steile wegen. Maar als je auto in topconditie is en je doet geen gekke dingen, kom je met bijna elke auto een heel eind. 

Gewicht van de auto en wegdek

Met een aanhanger of caravan kan het een ander verhaal worden. Dan moet rekening gaan houden met het maximale treingewicht dat de motor kan trekken. Het treingewicht is het gewicht van de totale combinatie van voertuig, aanhanger, passagiers en bagage. Dat kan soms anders zijn dan het maximale laadgewicht van je auto. Neem je een volgeladen caravan mee de bergen in, dan kan het dus zijn dat een licht klein ‘boodschappenautootje’ niet voldoende is. De motor van zo’n autootje heeft vaak niet voldoende trekkracht. Als je ook nog eens over onverharde (boeren)bergweggetjes moet rijden om bij je eindbestemming te komen, wordt het helemaal lastig.

Kan je auto steile berghellingen aan

Een auto met een stevige motor, zoals een Skoda Kodiaq brengt je dan verder. Zo’n stevige auto is ook handig als je de andere kant op gaat: naar het noorden. Richting Scandinavië bijvoorbeeld. Ook in Noorwegen of Zweden kun je steile wegen tegenkomen. En zeker daar kun je nogal eens een onverharde weg tegenkomen. 

Zuinig, of niet?

Nou hebben zulke grote auto’s natuurlijk het nadeel dat ze niet zo zuinig zijn. Zo’n motor met veel vermogen verbruikt ook meer benzine, zeker omdat je in de bergen je motor altijd meer toeren laat draaien dan in ons vlakke landje. En zo’n SUV is ook wat hoger en heeft daardoor meer luchtweerstand. Iets dat op de lange afstand tussen hier en de Alpen een merkbaar verschil in verbruik kan opleveren. Gelukkig zijn er oplossingen. Autofabrikanten werken aan steeds zuinigere motoren, bijvoorbeeld door ze hybride te maken, zoals de Toyota CHR die dankzij z’n hybride motor 1 op 19 kan rijden. Dat scheelt dan toch weer heel wat tankbeurten. 

Draaicirkels

Er kleeft echter één nadeel aan een grotere auto: die smalle bergweggetjes, met scherpe haarspeldbochten vergen heel wat van je stuurmanskunsten. Zeker als je een caravan meeneemt. Moet je over smalle kronkelweggetjes om bij je camping in de bergen te komen? Kijk dan niet alleen naar het trekvermogen van je auto, maar kijk ook naar de draaicirkel van je auto, mét de caravan erachter natuurlijk!
 

 

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?

Lees hier welk biertje het beste bij jou past