Treinreis door Zwitserland met vertrek in Zermatt
14 november, 2011 - 13:09 - Reisreporter
Zwitserland geniet de reputatie van stiptheid. En nergens ter wereld maken spoorlijnen deel uit van het landschap als in dit Alpenland. Gefascineerd door dit accuraat openbaar vervoer spoort reisreporter Bruno ontspannen door decors van witte bergen, meren en groene almen. Deel 2, treinreizen met de Glacier en de Bernina Express.
Elektrische wagentjes kleuren Zermatt
Omdat ik het Zwitsers openbaar vervoer wil ontdekken moet ik veel te vlug afscheid nemen van Interlaken. Mijn reiskoffer deponeer ik ’s morgens bij de bagagedienst van het station en zal ik ze oppikken in Zermatt na 18 uur. Zolang heb ik geen gezeul met extra gewicht. Zermatt is een uit de kluiten gegroeid verkeersvrij bergdorp. Enkel elektrische wagentjes zijn toegestaan om het dorp te bevoorraden, toeristen te vervoeren of materialen te transporteren. Het idee kan alvast rekenen op mijn ecologische goedkeuring.
Impressionante bergtoppen zoals de Matterhorn
Zermatt is bekend vanwege de 4.478 meter hoge Matterhorn. Moeilijk te beklimmen door zijn piramidevorm is deze berg een leuke uitdaging voor vele alpinisten. Doch reeds 400 klimmers bekochten het avontuur met hun leven. Daarom verkies ik een veilige oplossing om de ‘kleine’ Matterhorn te bedwingen. Met de Matterhorn Glacier kabelbaan zweef ik naar een hoogte van 3.884 meter. De machtige bergen imponeren en maken mijn bergbeleving intens. Hier, onder een metersdikke gletsjer, vind je het Glacier Palace, waar ijssculpturen tentoongesteld staan.
Naar de Gornergrat voor meer bergenpracht
’s Anderendaags, voor dag en dauw, ben ik paraat om de zonsopgang te aanschouwen. Gefascineerd kijk ik hoe de zon gedurende enkele minuten de Matterhorn oranje-rood tint. Zin in meer bergenpracht besluit ik de Gornergrat tandradbaan te nemen naar een hoogte van 3.089 meter. Omringd door enkele machtige vierduizenders voel ik me plots zeer klein, maar het weids panorama had ik voor geen geld willen missen. Leuk detail, van hieraf lijkt het wel alsof je de Matterhorn kan aanraken.
Natuurschoon doorkruisen met de Glacier Express
De Glacier Express is één van de mooiste Alpentreinreizen die je maken kan. Opgewonden als een kind spoed ik me naar mijn zitplaats, waar ik gedurende 7 en 1/2 uur zal genieten van gevarieerde landschappen. Zo zal ik Sankt Moritz bereiken. Via een hoofdtelefoon kan ik ongestoord luisteren naar achtergrondinformatie over de verschillende bezienswaardigheden onderweg. Sprakeloos tuur ik naar het natuurschoon, af en toe nippend van mijn cappuccino. Het besef overvalt me dat ik lunch te midden van de Rijnkloof, heel bijzonder.
Oooh’s en waaw’s vullen de treinwagon
Één van de hoogtepunten op deze treinreis is de passage over de 500 meter hoge Landwasser viaduct die wereldwijd symbool staat voor de Glacier Express. Vele medereizigers hebben moeite om hun verrukkingen te onderdrukken. Meermaals vullen oooh’s en waaw’s de wagon als de trein zich weer eens een baan boort door de bergen. Terwijl je merkt dat de trein meermaals door een bergtunnel spoort, maakt hij vaak bochten binnen en buiten het massief gebergte om hoogte te winnen.
Romantiek en gastronomie op hoog niveau
Eindbestemming is het chique Sankt Moritz, gelegen op een hoogte van 1.822 meter. Helaas rest me niet veel tijd om het skioord echt te ontdekken Morgen trein ik verder met de laatste panoramatrein, de Bernina Express. Om toch een mooi beeld te hebben van de omgeving laat ik me verleiden voor een diner in het bergrestaurant Muottas Muragl. Een kabelspoorweg is de enige mogelijkheid om er te geraken, wat het romantiekgehalte van dit etablissement meteen een boost geeft bij zonsondergang.
Overnachten in een energieplus hotel
Wat ooit begon als een provisiewinkeltje voor de bergwandelaars groeide uit tot een gereputeerde eetgelegenheid annex logement. Vanaf het zonnige terras heb je een mooi zicht op de omgeving en het bergmassief. Gasten en aangelanden kunnen hier overnachten in het nieuwe energieplus hotel. Het interieur werd totaal vernieuwd waarbij rekening is gehouden met het milieu en plaatselijke materialen zoals dennenhout. Recuperatiesystemen, wind- en zonne-energie leveren het hotel en restaurant meer energie op dan het verbruikt. Wederom een mooi Zwitsers voorbeeld van ecologische inventiviteit.
Bernina Express behoort tot Unesco Werelderfgoed
De Bernina Express is het laatste deel van mijn Zwitserse Alpenomzwervingen. Vanuit St. Moritz gaat de smalspoorlijn naar het Italiaanse Tirano en doorkruis je deels het kanton Graubunden via 13 tunnels en 52 viaducten. Nabij Brusio passeer je de keerlusviaduct die samen met het traject tot Unesco Werelderfgoed behoort. Na een korte lunch in Tirano, waar ik geniet van een lekkere pizza, laat ik me via de Postbus, ook een deel van de Bernina Express, naar het mediterrane Lugano voeren.
Charmant Lugano
Mijn reis zit erop, maar voor ik het vliegtuig huiswaarts opstap, slenter ik nog even door de straten van het Zwitserse en Italiaanse stadje. Charme en romantiek zijn twee kenmerken die niet op zijn minst op de plaats van toepassing zijn. Gelegen aan het gelijknamige meer is Lugano een aanrader om te flaneren en te genieten. En voor wie wil, is er haast op elk gezellig pleintje wel een leuk terrasje te vinden.
Voor praktische informatie kijk je op de website van de blogger: reisreporter.be