Home » Blogs
zeilen en sneeuwschoenwandelen

Zeilen en sneeuwschoenwandelen in het Noorderlicht

25 maart, 2024 - 11:07 - Redactie

De reis ‘Zeilen en sneeuwschoenwandelen in Noorwegen’ is dit jaar voor het eerst georganiseerd door Bergwandelen.com. International Mountain Leader Allard van Lingen en schipper Olivier van Warmerdam stonden aan het roer van deze unieke combinatie.

Tijdens deze week zijn we via de Westfjorden van Senja gevaren. Met de flexibiliteit van een boot kwamen we op de meest bijzondere plekken en zijn we op zoek gegaan naar de beste sneeuw. Dit is voor ons Noorwegen op zijn best!

Allard: 'We weten alle twee veel van water. Olivier van de zee en ik van sneeuw. Toch was het wel spannend hoe onze samenwerking zou zijn. Het was dan ook grandioos zoals onze passie en kennis naadloos van zee naar land en weer terug in elkaar overliep. De week staat zeker in de top 5 van mijn reizen en is voor ons allemaal een avontuur van het leven geworden. Volgend jaar gaan we deze reis weer organiseren en deze zomer kun je ook al mee. Dan combineren we het zeilen met een bergwandelreis. Er zijn maar 7 plekken beschikbaar op de boot, ik denk dat die snel gevuld zullen zijn ;)’.

Reisbeschrijvingen

Zeilen en wandelen over ongebaande paden in het hoge Noorden (zomerreis)
Zeilen en sneeuwschoenwandelen bij Noorderlicht (winterreis)

In deze blog lees je een compilatie van de reis aan de hand van het reisverslag van reiziger Sjarel Verhoeven. Hij is dit avontuur samen met de andere reizigers aangegaan.

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Dag 1 | Reisdag

Na onze vlucht arriveren we na een vlotte busrit van 1 uur in Harstad. Onze schipper Olivier en ook de vader van de schipper, Leon, staan ons al op te wachten. We krijgen een rondleiding en veiligheidsinformatie. We genieten volop, krijgen op de beamer inzicht in het zeegebied en welke mogelijkheden er zijn voor Allard’s plannen voor onze sneeuwschoentochten. Wiegend in het water van de haven, weten we dat we morgen varen naar Lundenes Grutoya en vanaf daar op onze sneeuwschoenen stijgen naar een topje op het eiland Grutoya.

Dag 2 | Harstad Grytoya

Om het ochtendritueel van 8 personen efficiënt te laten verlopen in 35 minuten sta ik als eerste op. We ontbijten, gaan varen en aan land!
Meteen gaan de sneeuwschoenen aan en we lopen in de sneeuw van Noorwegen. Wauw! In het mooiste landschap kijken we uit over de fjorden, bergen en landschappen. We lopen een mooie tocht en in een fijn tempo bereiken we weer de haven, waar schipper Olivier en zijn maat Leon net aan komen aanvaren in de haven.

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Dan komt een heel mooi moment. We gaan terug zeilen! Weliswaar met weinig wind, maar samen met de ondergaande zon genieten we volop van het leven op dit zeiljacht. We krijgen info en uitleg over alle nautische bijzonderheden en leggen uiteindelijk in het donker aan in de haven van Lundenes.

Dag 3 | Nergårdsvika Bjarkoya Norwegian Sea Nergårdsviak

Wederom heb ik prima geslapen op ons schip. Leon pochte gisteren met zijn befaamde havermoutpap. Hij heeft niks teveel gezegd! We spotten drie zeeotters die aan het spelen zijn, trucjes doen en een visje vangen. Wij zijn erbij! Daarna help ik Olivier, Leon en Allard bij het diesel bijtanken van de boot, dat maar deels lukt, want de pomp stopt. We zeilen vanuit de haven naar de ankerplaats in het fjord van waaruit we een mooie sneeuwschoenwandeling met 430 hoogtemeters maken.

Als kers op de taart van deze dag is er ook nog Noorderlicht vandaag! Wat een natuurfenomeen om mee te maken. We kregen daarna een heerlijk diner met vers gevangen en -bereide vis. Wat wil een mens nog meer? We sluiten deze dag met mooie woorden dankbaar af. De oude kaas, die als extra ruimbagage meeging, wordt dankbaar geconsumeerd. Life is good!

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Dag 4 | Norwegian Sea

Ergens in het noorden van Noorwegen is een blije jarige! Als ik de kajuit binnenkom vanuit mijn kooi zie ik een prachtig versierde stoel inclusief een mooie kaart met de wensen van iedereen aan boord. Ik krijg wensen en natte ogen (Fisherman friends?). Ik hoef niets te doen, kan zo aanschuiven aan de ontbijttafel en krijg zowaar gebakken ei! Ondertussen wordt er reeds gevaren. Ik mag als volleerd stuurman de helmstok bedienen. Met een maximumsnelheid van 6.2 knopen ben ik helemaal happy.

Het middagprogramma wordt: rondstruinen op het eiland of vissen met Olivier. We ankeren voor de kust van een onbewoond eilandje. Ik kies voor het vissen, terwijl mijn andere vrienden met Allard het eiland gaan afstruinen en ontdekken. Als Olivier iedereen aan land heeft gezet met de bijboot gaat hij met mij naar de betere visplaatsen aan de achterzijde van het eiland. Het avonddiner is gegarandeerd en Olivier maakt een heerlijke curry van onze vangst.

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Dag 4 | Rota sneeuwschoenwandeling

Rise and shine opgestaan voor een goed ontbijt. Het plan voor de dag: in Rota moeten een aantal boodschappen gedaan worden en wij moeten met de bijboot afgezet worden. Lawinepieps aan, airbag rugzak om en geactiveerd. Reddingsvest aan en gaan. En, hophop, in de boot.
Nadat we op een strandje zijn afgezet, stijgen we gelijk goed omhoog. Gelukkig hebben we de sneeuwschoenen aan.
“Op onze sneeuwschoenen dalen we lekker af. Het eerste half uurtje nog in de schaduw en dan piept de zon over de hoge bergkam, heerlijk.”
Als we al wat op hoogte zijn, zien we diep onder ons de Moondance varen. Zij varen om de kaap van de berg die wij wandelend oversteken. Prachtig om mee te maken. Na het bereiken van het hoogste zadel nemen we een pauze en zien diep onder ons de Moondance langzaam voortkruipen.

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Dag 5 | Botnhamn

Geslapen als een roosje. Wederom een heerlijk ontbijt verzorgd door Laurence en Resi, havermout met kaneel, appeltjes en rozijnen, gekookte eitjes en fruitsalade. Met het buikje vol vertrekken we uit de vissershaven. Helaas geen wind, dus op de motor onderweg. We dieselen lekker door, maken een 10 minuten “pitstop” om op 35 meter diepte te vissen. Wat een pech, zowel Allard als Laurens vangen helaas niets. We naderen langzaam onze afzetplek voor onze sneeuwwandeling. We worden door Olivier naar het strandje gebracht met de bijboot.
De sneeuwschoenen en wandelstokken liggen al klaar op het strand. De lijnen die we in de helling lopen zijn erg mooi. Tussen twee beekjes op de rug, lopen we naar boven.

“Mijn rug voelt al zweterig aan als de hellingshoek hier en daar toeneemt. Met af en toe een blik achterom, zien we de Moondance wegzeilen uit de baai en voor ons, de witte massa toenemen.”

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Door de stormachtige winden zie je de mooiste patronen in het sneeuwoppervlak.

Het terrein is niet makkelijk om te lopen. De door de wind uitgeholde, dan weer opgeblazen ondergrond, dan weer deels gesmolten en weer opgevroren, vraagt veel focus. Af en toe krijgen we zicht op de onder ons varende Moondance. Wat schitterend om dat op deze hoogte te zien!
Een wederom heerlijk diner wordt afgesloten met het dagelijkse gesprek om vervolgens de beamerpresentatie te kunnen bekijken van ons vaar- en klimprogramma voor de komende dagen.

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Dag 6 | Norwegian Sea

Het is alweer de voorlaatste dag. Ik ben benieuwd wat deze dag ons weer voor moois gaat brengen. Na de afwas springen we weer in de bijboot met onze gear en we worden afgezet op een mooi zandstrand. Het is bewolkt en de minst mooie dag van een hele week zon en met 3 avonden met het meest fantastische Noorderlicht.

Het wandelen gaat vrijwel direct steil omhoog. We zitten nog onder de boomgrens. Een labyrint van kleinere berkenboompjes. Na 5 km zijn we op het hoogste punt. Het landschap verbreedt zich en iedereen loopt min of meer in zijn of haar eigen spoor.

“Je voelt je klein in deze omgeving en krijgt enorm respect voor dit natuurlijke spektakel."

Na een goede stop voor thee lijkt de bewolking te verdwijnen. Dan draaien we om de berg die ons naar de fjord in het dal brengt. We hadden een vlotte afdaling verwacht, maar diverse stijgingen komen toch nog onder onze sneeuwschoenen voorbij. Het begint licht te sneeuwen en we voelen de kou die omhoog komt van het water.

zeilen en sneeuwschoenwandelen

Het is inmiddels alweer donker. Plotseling zien we een scherp flitslicht in de duisternis. Het is Olivier die met zijn bijboot op het water op ons zit te wachten.

Een beetje bibberend stappen we 20 min later aan boord van het jacht dat op een unieke locatie midden in de rivier ligt. De borrelplank is snel leeg. We genieten van een goede maaltijd en daarna gaat iedereen zeer bijtijds naar bed.

Dag 7 | Reisdag

We krijgen te horen dat het getij in het laatste stuk varen naar Tromsø van grote invloed gaat zijn. Olivier heeft het getijdentabel bestudeerd. Als we om 7.00 uur vertrekken, hebben we het getij mee. Uiteindelijk varen we met meer dan 8 knopen. Iedereen komt even kijken aan dek naar de zeer zichtbare getijdenstroom. Tromsø komt in de verte al in zicht. Als we bijna onder de markante brug doorvaren, draaien we over bakboord perfect op tijd de haven in. Met uiterste precisie prikt onze schipper de boot aan de kade. We nemen afscheid van Olivier en Leon en gaan naar de bus die ons naar de luchthaven brengt na dit grote avontuur.

Sjarel, dank je wel voor je persoonlijke verslag.

Ben je enthousiast geworden?

Aankomende zomer kun je al mee met de Moondance voor de combinatie zeilen en bergwandelen in de Lofoten. Kijk op de website van Bergwandelen.com  voor de zomer- en winterdata!

Links

● Lees het volledige reisverslag van Sjarel op Polarsteps
Zeilen en wandelen over ongebaande paden in het hoge Noorden (zomerreis)
Zeilen en sneeuwschoenwandelen met Noorderlicht (winterreis)
● Meer wandelreizen in Scandinavië: www.nunatak.nl, www.bergwandelen.com. Wil je trailrunnen in IJsland? Kijk dan eens op www.bergtrails.com.

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.