MET DE RHÄTISCHE BAHN DOOR GRAUBÜNDEN

Nu weet ik het zeker: er is geen aangenamere manier – na wandelen natuurlijk – om van het landschap te genieten dan vanuit een rijdende trein. Het besef daagt als ik tijdens mijn terugreis in de intercity van Chur naar Zürich langs blauwe meren glijd en de bergen langzaam zie krimpen tot heuvels. De Walensee, de Obersee, de Zürichsee … Ik kom ooit nog wel weer terug, maar dat gevoel dat ik de Alpen voor langere tijd weer achter mij moet laten maakt me elke keer weemoedig. Vooral omdat het landschap zo geleidelijk verandert, alsof de kwelling zo lang mogelijk gerekt moet worden.

Iedereen kent dit gevoel, de Bergweh van de alpenreiziger. Ik heb dan ook een bijzonder mooi weekje achter de rug. Met de beroemde Rhätische Bahn doorkruiste ik Graubünden van noord naar zuid, en weer terug. Onderweg logeerde ik op bijzondere plekken en ging ik crossbladen , sneeuwschoenwandelen en sleetje rijden – in Zwitserland een serieuze wintersport, nota bene.

Treinreizen is pas écht reizen, wordt wel eens gezegd. En door de ramen van Graubündens beroemde rode treinen de witte wereld van de Zwitserse Alpen voorbij zien glijden is pure onthaasting, uren achtereen. Wat niet wil zeggen dat er onderweg in de sneeuw niet van alles te beleven valt.
 

Op het spectaculaire traject tussen Bergün en Tirano, in Italië, reisde ik in een van de eersteklasse panoramawagons van de Bernina Express. Maar geef mij toch maar die krakende, piepende rode wagonnetjes, misschien wel hét symbool van Graubünden, waar het raam van open kan en ik minutenlang de frisse berglucht in mijn gezicht kan voelen tot mijn ogen tranen. Zo’n trein rijdt toch zelden sneller dan 35 kilometer per uur over het beroemde Albulatraject.

Lees het hele artikel hier

Bernina Express

De Alpenoversteek met de Bernina Express is absoluut een van de spectaculairste. Vooral het 65 meter hoge Landwasserviaduct, het symbool van de Rhätische Bahn en UNESCO werelderfgoed, geeft een garantie op een spectaculair uitzicht. Maar er is meer. In totaal gaat de reis van Chur naar Tirano door 55 tunnels en over 196 bruggen en langs prachtige natuur. Dat geeft een garantie op specatculaire uitzichten op bijvoorbeeld het Berninamassief, of de Morteratschgletsjer. En wat denk je van het cirkelviaduct van Brusio. 

Glacier Express

De Glacier Express wordt ook wel de ‘langzaamste sneltrein ter wereld’ genoemd. In ongeveer acht uur rij je dwars door de Alpen, door 91 tunnels en over 291 bruggen, van het Engadin tot aan de Matterhorn. Tijdens de ontspannende rit van St. Moritz naar Zermatt word je als reiziger in de Glacier Express getrakteerd op veel prachtige landschappen en technische meesterwerken. Dankzij de grote panoramavensters tot aan het plafond heb je vanuit de Glacier Express vrij uitzicht op al dat moois.

Rahtische Bahn

Het hele traject van de Albulalijn loopt over enkel spoor. Slechts hier en daar, vooral stations, zijn passeerplekken aangelegd. Sinds 2008 staat de 123 kilometer lange spoorlijn tussen Thusis en Tirano op de UNESCO-Werelderfgoedlijst vanwege de ingenieuze wijze waarop het meer dan honderd jaar oude tracé hoogtes en obstakels overwint: met behulp van 55 tunnels, tientallen viaducten, keerlussen en krappe bochten, enkele zelfs met een straal van nog geen 45 meter. Kroon op het werk is het elegante Landwasserviaduct vlak bij Filisur waar de trein eerst 65 meter boven een kloof rijdt en dan meteen in een loodrechte rotswand verdwijnt.

Rahtische Bahn

11 grote meren, 4 officiële talen, 5 UNESCO-werelderfgoedlocaties en tussentijds 1280 kilometer aan magnifieke uitzichten: Bij de Grand Train Tour of Switzerland reis je met panoramatreinen naar alle hoogtepunten en bezienswaardigheden van Zwitserland, het hele jaar door. Stap in, ga er lekker voor zitten en geniet – waar je maar wilt. De richting of duur van de reis liggen niet vast. Je kunt instappen of uitstappen waar je maar wilt. Of dat nu in Zermatt of St. Moritz is, in het kanton Ticino of in de Lavaux, bij de Rijnwatervallen of aan het meer van Luzern. En het beste? Voor de hele toer heb je maar één kaartje nodig – de Swiss Travel Pass.

Rahtische Bahn

Tip: het Bahnmuseum Albula in Bergün

"Bernhard Tarnutzer: Erbauer”, staat op zijn naamkaartje. Korte, bonkige man, grijze manen, dikke brillenglazen op zijn neus. Elke dag tussen twee en drie onderhoudt hij zijn enorme modelspoorbaan in het Bahnmuseum Albula, het spoorwegmuseum in Bergün gewijd aan de Rhätische Bahn. 

Lees het hele artikel hier

Dit gerecht wordt in restaurants overal in het Val Poschiavo geserveerd. Het is van oorsprong een typisch gerecht ‘voor de arme man’ uit de Italiaans sprekende delen van Zwitserland en Noord-Italië, bereid met boekweitpasta, gesmolten kaas, en groenten zoals witte kool en ui. Het is ongekend populair bij de toeristen die met de Bernina Express reizen.

Rahtische BAhn

Nieuwsgierig geworden naar een bergwandelvakantie met de trein? In dit artikel vind je alle tips van onze redactie om je route te bepalen, leuke overnachtingadresjes te vinden. je tickets te boeken en te zien wat je onderweg allemaal kan tegenkomen. Ook hebben we diverse handige links voor je op een rijtje gezet. 

Alle foto's door Jonathan Vandevoorde, eenbergwerk.nl