100-jarig jubileum van de Lötschbergbahn
Op 28 juni 2013 bestaat de Zwitserse Lötschbergbahn, die loopt van Bern tot aan Brig, 100 jaar. Deze mijlpaal wordt de hele zomer gevierd met verschillende activiteiten op en rond het spoor. De historie van de spoorweg staat daarbij centraal.
Geschiedenis bouw Lötschbergbahn
Na de opening van de Gotthardbahn in 1882 voelde het bestuur van het kanton Bern zich afgesneden van het belangrijke verkeer van noord naar zuid. Politici uit het kanton besloten al vrij snel dat zij ook een spoorweg moesten bouwen als zij hun regio met de rest van Zwitserland en de buurlanden verbonden wilden houden. Dat er iets moest gebeuren was duidelijk, maar het duurde nog bijna twintig jaar voordat duidelijk was geworden hoe de nieuwe spoorlijn moest lopen. De oprichting van de Bern-Lötschberg-Simplon bahn (BLS) was uiteindelijk op 27 juli 1906.
Het kanton Bern had twee plannen overwogen: een spoorlijn die door het Simmental zou voeren en eentje waarbij een tunnel door de Lötschberg zou worden geboord. Het bestuur van het kanton koos met grote meerderheid voor de laatste optie en in 1906 werd eindelijk begonnen met de bouw. De bouw bracht duizenden arbeiders, de meeste afkomstig uit Italië, naar het gebied. Het aanleggen van een spoorweg op en door de bergen was niet ongevaarlijk. Bij de bouw van de Lötschbergtunnel in het Gasterntal kwamen in 1908 25 mensen om het leven toen zij werden weggespoeld door een stroom van water en modder, die de tunnelbuis in was gelopen.
De Lötschbergtunnel had 13,7 kilometer lang moeten worden, maar na het ongeluk werden enkele bochten toegevoegd om de plek van het ongeluk te omzeilen, waardoor de totale lengte uitkwam op 14,6 kilometer. Eerder was het plan voor de tunnel al gewijzigd van een enkel spoor naar een dubbelspoor en was besloten dat het hele traject moest worden voorzien van stroom. Rond 1910 stond de elektrische trein nog in de kinderschoenen, maar voor de industrie uit de omgeving van Bern was het een prestigekwestie om de eerste elektrische spoorlijn van Zwitserland te ontwikkelen. Op 19 juni 1913 reed de eerste trein met succes over de Lötschbergbahn, die bestaat uit 33 tunnels en 22 bruggen.
Het 100-jarige jubileum van de spoorweg wordt door de BLS groots gevierd. Er zijn door de organisatie van de jubileumfestiviteiten herinneringsproducten op de markt gebracht, waaronder elke maand een nieuwe historische poster, een postzegel en boek waarin de geschiedenis van de spoorlijn in beeld wordt gebracht. De BLS heeft in de omgeving van de spoorlijn ook een groot aantal activiteiten en tentoonstellingen georganiseerd.
Tentoonstelling 100 jaar Lötschbergbahn in Frutigen
Het Tropenhaus in Frutigen heeft bijvoorbeeld van 1 juni tot 31 januari 2014 de tentoonstelling ‘100 jaar Lötschbergbahn: geschiedenis van gisteren tot vandaag’. De focus ligt daarbij op het leven in, op en rondom de Lötschberg, dat door middel van korte verhalen, foto’s en een film wordt getoond. In het stadje Spiez, direct aan de spoorlijn, wordt eind juni de film Die Lötschberg– Bahn in de plaatselijke bioscoop vertoond. De film is ook op Blu-Ray en DVD verkrijgbaar.
Er worden door de organisatie ook twee grote feesten georganiseerd. In Frutigen is er op 29 en 30 juni bij het oude station een historisch festival. Er zijn oude locomotieven te bewonderen, mensen gekleed in de stijl van de vroege twintigste eeuw, maar ook een blik achter de schermen van de moderne spoorlijn. Zo worden de modernste treinen tentoongesteld en zijn er demonstraties van de onderhouds- en reddingsafdelingen van de BLS.
Op 7 en 8 september zijn er aan de zuidkant van het spoor, tussen Goppenstein en Brig, op zes verschillende stations activiteiten. Er is aandacht voor de bouw van de tunnels, de plaatselijke cultuur, ambachtelijk handwerk en er kan met moderne en oude treinen een deel van de Lötschbergbahn worden gereden.
Voor meer informatie over de Lötschbergbahn en de activiteiten rond het 100-jarig bestaan kijk je op: www.bls.ch/100