Eiger gezien vanaf station Kleine Scheidegg. Foto via pixabay

Instortingsgevaar op de Eiger

​Instortingsgevaar op de westflank van de Zwitserse Eiger. Daar dreigt een sneeuwmassa van 20.000 kubieke meter af te breken. De situatie is bijzonder gevaarlijk, omdat onder de ijsmassa een tussenstation van de Jungfraubahn ligt. De ijsmassa wordt nauwkeurig in de gaten gehouden.

De ijsmassa schuift volgens geologen met een snelheid van 15 centimeter per dag naar bendeden. Het is dus waarschijnlijk dat ergens in de komende dagen een groot deel van de ijsmassa afbreekt. Al sinds april breken er soms stukken ijs van de gletsjer af, maar dat heeft tot nu toe nog geen grote problemen of schade opgeleverd. Door de grote snelheid waarmee de ijsmassa aan het schuiven is, verwachten geologen echter dat er nu een groot stuk ijs in één keer naar beneden zal komen. 

Wandelroutes afgesloten

Voor de veiligheid zijn de gebieden waar de ijsmassa neer zou kunnen komen, afgesloten. Dat betekent dat de wandelroutes die vanaf het tussenstation ‘Eiger Gletsjer’ van de Jungfraugbahn vertrekken, zijn afgesloten. Ook de klettersteig naar de ‘Rostock’ is uit voorzorg gesloten.

Treinen blijven rijden

De treinen naar de Jungfraujoch blijven nog rijden. De beheerders van de spoorbaan zeggen dat ze voorbereid zijn op een worst case scenario waarbij grote hoeveelheden ijs in één keer afbreken. De spoorbeheerders hebben een uitgebreid waarschuwingssysteem met sensoren, radars en webcams rondom de gletsjer liggen. Zodra die systemen alarm slaan, stoppen de treinen automatisch, voor de treinreizigers zijn schuilplekken beschikbaar. 

Meer inspiratie

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?

Monte Bianco di Courmayeur

Bijvoorbeeld de hoogste bergen van Italië?