Jungfraujoch: Het hoogste treinstation van Europa

Veel mensen gaan op wintersport met de auto of het vliegtuig. Ook de trein is een comfortabele manier om aan de wintersport te beginnen. Sommige van die treinstations liggen erg hoog. Het hoogste treinstation van Europa ligt in Zwitserland bij Jungfraujoch. Dit is niet echt een doorreis station, maar is puur een toeristische bestemming.

Een van de hoogste van de wereld

Het treinstation Jungfraujoch is een ondergronds spoorwegstation. De halte is het eindstation van de Jungfraubahn en ligt in de Zwitserse gemeente Fieschertal. De Jungfraubahn is een Zwitserse bergspooronderneming in het Berner Oberland. Het traject loopt van het station Kleine Scheidegg tot station Jungfraujoch. Met een hoogte van 3.454 meter ligt het station dicht bij de toppen van de Eiger, Jungfrau en Mönch. In 2013 was het zelfs het op vijf na hoogste treinstation van de wereld. Vanuit het station kun je met een lift naar het Sphinx-Observatorium. Vanaf hier heb je ontzettend mooi uitzicht over de bergen. Ook kun je een groep ijsgrotten bereiken die zich onder een gletsjer bevinden.

Mooi uitzicht tijdens de reis

Goedkoop is de treinreis naar het eindstation niet. Per persoon ben je bijna 200 Zwitserse Frank kwijt. Ook met een Swiss Pass moet je bijbetalen om naar de Jungfraujoch te mogen. De treinreis van Interlaken naar Jungfraujoch duurt ongeveer 2,5 uur. Je kunt vanuit Interlaken via zowel Grindelwald als Lauterbrunnen naar Kleine Scheidegg reizen. Vanuit Kleine Scheidegg rijden er treinen naar de Jungfraujoch. Dit deel van de reis gaat grotendeels ondergronds, omdat de trein door een tunnel op een hoogte van 3000 meter door de rotsen van de Eiger gaat. Twee observatie ramen bieden een adembenemend uitzicht op het Alpenlandschap. Van de Eiger Noordwand Station kunnen passagiers naar beneden kijken naar de Grindelwald vallei, Kleine Scheidegg en verder naar Interlaken en de Thunersee.

Meer dan honderd jaar oud

Het station werd geopend op 1 augustus 1912 nadat de gehele Jungfraubahn klaar was. De bouw van de treinlijn heeft zestien jaar geduurd. Sindsdien zijn er nog een aantal aanpassingen en verbeteringen gekomen. In 1991 is onder meer de nieuwe aankomsthal al verbeterd. Het station is altijd al gebouwd voor het toerisme. Wintertoerisme en wintersport zijn al meer dan 150 jaar actief in Zwitserland.

Meer inspiratie

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine voor slechts €22,50 + 3 cadeaus!

Speciaal voor de winter brengt Hanwag de Anros ES met de nieuwe waterdichte Eco-Shell Footwear voering en de MICHELIN® V-ROUGH zool.

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webreactie.