Langste tunnel ter wereld bijna klaar

Na bijna 20 jaar komt de opening voor de Gotthard Base Tunnel eindelijk in zicht. Zwitserland is bijna klaar met de bouw van de langste en diepste treintunnel in niet alleen Europa maar de hele wereld. De treintunnel zal het kanton Zurich verbinden met het kanton Ticino. De treinreis die slechts twintig minuten duurt zal niet alleen de reistijd binnen Zwitserland verkorten, maar ook de tijd tussen Noord en Zuid Europa.

Dwars door de berg

De feestelijke opening staat gepland voor juni 2016 en de eerste treinen zullen in december 2016 door de tunnel gaan rijden. De treintunnel is 57 kilometer lang en gaat zo diep mogelijk door de 2300 meter hoge Gottenhardmassief. De treinen kunnen met 250 kilometer per uur door de tunnel gaan. Mensen die liever niet door een tunnel gaan kunnen nog gebruik maken van de oude route. De originele spoorlijn uit 1882 gaat voor een deel over de berg en over 205 bruggen. Het wordt gezien als een toeristische route aangezien je van het uitzicht kan genieten. Door het nemen van een Gotthard round-trip kunnen reizigers in de toekomst de combinatie van traditie en  high-tech ervaren. Zo wordt het 140 jaar oude geschiedenis en erfgoed samengebracht met de toekomst.

Constructie van de eeuw

De bouw van de tunnel is begonnen in 1996. Met een personeelsbestand van 2600 mensen uit meer dan tien verschillende landen wordt het gezien als de constructie van de eeuw. Tot de treinen in december gaan rijden worden er veel technische en veiligheidstest gedaan, zodat een veilige reis verzekerd kan worden. In het onderstaande filmpje vind je meer informatie over de bouw en de testen die worden uitgevoerd.

Meer inspiratie

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.