Na 20 jaar protest komt trein door de Alpen er toch
De aanleg van een 53 kilometer lange tunnel door de Alpen, voor een hogesnelheidstrein van Turijn naar Lyon, wordt al bijna 20 jaar lang geblokkeerd door fanatieke actievoerders. Maar de eerste boringen aan Italiaanse kant gaan binnenkort toch beginnen.
De Italiaanse regering wil nu een stuk land onteigenen zodat daar begonnen kan worden met geologische proefboringen. Om actievoerders van het terrein te weren heeft de regering hekken geplaatst en het gebied tot strategische zone verklaard. Er gelden nu dezelfde regels als op een militaire basis.
Megaproject
De protesten worden georganiseerd door bewoners uit Val di Susa in de Italiaanse regio Piëmonte. Zij vinden het miljardenproject verspilling van geld, en een aantasting van de omgeving. Bovendien zeggen milieuactivisten dat de bergen waar de tunnel doorheen gaat asbest en uranium bevatten. Dat zou bij de boringen kunnen vrijkomen en tot gezondheidsrisico’s voor de omgeving kunnen leiden.
Vanuit Val di Susa zal de tunnel naar Saint-Jean-de-Maurienne in Frankrijk lopen en vanuit daar gaat het spoor bovengronds verder naar Lyon. De Fransen hebben dat deel al bijna af. Het megaproject kost in totaal 15 miljard euro. Door de nieuwe verbinding moet de reistijd tussen Turijn en Lyon gehalveerd worden tot minder dan twee uur, en moet ook het vrachtverkeer over de Alpenwegen afnemen. De tunnel wordt iets langer dan de kanaaltunnel, maar 4 kilometer korter dan de nieuwe Gotthardbasistunnel, die in 2016 open gaat.