matterhorn toblerone

Toblerone zonder Matterhorn

Iedereen die iets van Zwitserland én van chocolade weet, weet ook dat op de verpakking van chocolademerk Toblerone de Matterhorn staat afgebeeld. Kenners weten ook dat je met een scherp oog in de Matterhorn ook nog eens een beer kan herkennen. Maar dat gaat allemaal verdwijnen. Toblerone mag de Matterhorn namelijk niet meer afbeelden. 

De Zwitsers hebben als het op nationale symbolen aankomt, strenge regels. Nationale symbolen mogen niet zomaar gebruikt worden als logo of om de marketing van een product te ondersteunen. Een product moet ‘écht Zwitsers’ zijn, om een nationaal symbool te mogen gebruiken als logo. En daardoor moet Toblerone nu het logo op de verpakking veranderen. Ondanks dat het merk ooit in 1908 in Zwitserland werd opgericht, is het merk inmiddels zo internationaal dat het niet meer Zwitsers genoeg is. Het merk Toblerone is inmiddels eigendom van een grote multinational uit de Verenigde Staten en in de loop van dit jaar zal er buiten Zwitserland een nieuwe productielijn starten. Daardoor wordt straks een groot deel van de repen buiten Zwitserland gemaakt. Dat betekent dat het merk vanaf dat moment niet meer Zwitsers genoeg is om de Matterhorn en de beer in het beeldmerk te mogen gebruiken. 


Geen nieuwtjes, vakantietips of winacties meer missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je elke week het beste van Bergwijzer in je mail! 

Meld je aan


Zwitsers merk

En dat terwijl Toblerone van origine een echt Zwitsers merk is. Het merk werd al in 1908 opgericht en terwijl het merk en de fabrieken sindsdien nogal eens van eigenaar gewisseld zijn, is het merk altijd in Zwitserland gebleven. Dat kan volgens het huidige moederbedrijf echter niet meer. De driehoekige repen zijn wereldwijd beroemd én dusdanig geliefd dat de Zwitserse fabrieken de vraag niet meer kunnen bijbenen. 

Generieke berg

En dus moet het logo, dat sinds 1970 op de verpakkingen staat, veranderd worden. Dat blijft overigens een berg. In het verleden had het merk ook ooit een beer en een adelaar als logo, maar die komen niet terug. Het logo van de berg is daarvoor te bekend. De iconische Alpentop wordt daarom vervangen voor een ‘generiek’ exemplaar.  

 

Meer inspiratie

Lees hier wat steenmannetjes zijn en waar ze vandaan komen

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?

Verklein je voetafdruk

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!