Scriptie naar de drukker en het examen in zicht
2 mei, 2014 - 10:02 - septimontain
Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat ik het ministerie van sport in Annecy (DDJS) binnenstapte, met de vraag hoe ik mountainbike-gids zou kunnen worden in de (Franse) Alpen. Er werden me toen 2 mogelijkheden voorgelegd. Namelijk het volgen van de opleiding tot moniteur de cyclisme; een soort allround fietsleraar. Of het worden van accompagnateur en montagne en vervolgens de mountainbike kwalificatie er achteraan te doen. Degenen die dit blog hebben gevolgd, weten dat het de tweede optie is geworden. Met als voordeel dat je niet alleen heel veel kennis opdoet van de bergen, wat sowieso al erg boeiend is, maar straks hopelijk twee diploma's op zak hebt waarmee je aan de slag kunt gaan.
Scriptie schrijven
Na anderhalf jaar (verplichte:) bergtochten maken, studeren, fotograferen en in de banken zitten, zit het er nu eindelijk bijna op. Het laatste (zware) loodje is het examen final dat de eerste week van juni gaat plaatsvinden. Dit examen bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is het praktische gedeelte, namelijk een examenwandeling met een groep schoolkinderen in de leeftijd van van 12 jaar, onder toeziend oog van een jury. Het tweede gedeelte is het verdedigen van het zogenaamde memoire. Dit is een afstudeerscriptie, bestaande uit een gedeelte over je favoriete bergmassief, je 20 stagewandelingen en een (berg-gerelateerd) onderwerp naar keuze. Het afgelopen half jaar heb ik tussen de winterse bedrijven door mijn memoire geschreven. Het was een enorm karwei om dit in goed en foutloos (merci aan alle vrienden en klasgenoten) Frans op papier te krijgen, maar wel heel erg leerzaam en interessant!
Tourisme durable
Als onderwerp heb ik gekozen voor “tourisme durable dans les Alpes; un defi pour l'accompagnateur en montagne”, Wat betekent: Duurzaam toerisme in de Alpen; een uitdaging voor de accompagnateur en montagne. Het gaat vooral over de paradox tussen het willen beschermen en behouden van de authentieke bergnatuur aan de ene kant en aan de andere kant het willen buitenspelen en je geld verdienen in diezelfde grote speeltuin die de Alpen heet. Hoe kunnen we met elkaar nou de juiste balans vinden en duurzamer omgaan met onze bergomgeving zodat ook onze kids (en hun kids) nog van al dit moois kunnen genieten. Ik heb geprobeerd geen belerende of puristische toon te laten doorklinken, om straks niet door een bepaald jurylid te hard afgebrand te worden. De kans is natuurlijk aanwezig dat ik net iemand tref die mijn visie niet deelt en dan is het best lastig om je in een andere taal te moeten verdedigen. Maar ook dit zal weer een mooie uitdaging worden. Aan de lay-out zal het in ieder geval niet liggen, want de 96 pagina's zien er heel strak uit. Met dank aan mijn vrouw Jessica:)
Tips voor een wandeling met kids?
De laatste weken voor het examen hoop ik nog wat wandelingen te kunnen maken met een accompagnateur en een groep (school)kinderen. Op het examen staat veiligheid voorop en verder wordt er van je verwacht dat je een pedagogisch plan hebt, dat je de kids wat bijbrengt en ze bovenal een leuke dag bezorgd. Als rode draad wil ik ook hier graag het thema respect the mountains meenemen in mijn sessie. Graag wil ik de kinderen wijzen op signalen die we onderweg tegenkomen die niet respectvol zijn en de natuur schade toebrengen. Daarnaast wil ik ze op een leuke manier bewust maken van duurzame en natuurlijke proefjes en weetjes, zoals een fakkel maken met hars, een barometer van een dennenappel, etc...Mocht er iemand zijn die input en ideeën heeft om mee te nemen op deze wandeling, dan hoor ik ze graag! Handig om te weten is dat we wandelen op een hoogte tussen de 1200 en 1800 meter, veel bos zullen zien en mogelijk hier en daar een skilift en -piste tegenkomen.
Tulp of een Saxifrage Ecrasé
Verder hoop de komende weken nog wat acquisitie te doen. Het contacten van VVV's, (Nederlandse) chalet en gite uitbaters, touroperators en iedereen die in de toekomst wellicht eens een beroep op me zou willen doen. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat ik straks een van de heel weinige Hollanders zal zijn met dit diploma. Mocht je nog een gouden tip hebben bij wie ik me zou kunnen voorstellen; bienvenue!
Voor het slapen gaan neem ik weer even het flora-boek ter hand om weer een paar bloemen en plantennamen uit me hoofd te leren. Ook dat is een stevige kluif kan ik je vertellen, zeker als je weet dat er bijna geen bloem is die gewoon simpelweg één naam heeft zoals 'de Tulp', nee, hier in de Franse bergen heten ze: Gentiane printanière, Saxifrage Ecrasé, Primevera Hirsuit, etc.....
Eén voordeel; ik ben in ieder geval niet bang dat ik niet in slaap zal vallen :)