Met je elektrische auto de bergen in
Steeds meer Nederlanders stappen tegenwoordig over op elektrisch rijden. En ook met je elektrische auto wil je van de zomer natuurlijk weer de bergen in trekken om te genieten van de rust, uitzichten en prachtige landschappen. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Doordat het landschap in Nederland grotendeels vlak is, hebben veel elektrische autorijders nog maar weinig ervaring hebt met rijden in de bergen. Daarom zijn hier een paar tips, zodat je precies weet waar je op moet letten.
Bereid je goed voor
Misschien een open deur, maar het is verstandig om voor je eropuit trekt je voertuig eerst nog even goed te controleren. Zo voorkom je dat je onderweg voor vervelende verrassingen komt te staan. Hierbij moet je op dezelfde zaken letten als bij een ‘gewone’ auto. Zo kan het bijvoorbeeld geen kwaad om even naar de bandenspanning en het profiel van je banden te kijken; met een te zachte of versleten band heb je immers minder grip op de weg. Controleer vooraf ook het peil van de koel- en ruitenwisservloeistof en vul dit zo nodig bij.
Daarnaast het ook aan te raden om te kijken welke zaken je verplicht bij je moet hebben in je bestemmingsland. In sommige Europese landen moet je naast de gevarendriehoek namelijk ook altijd een veiligheidshesje, verbanddoos of alcoholtest in je auto hebben. En vergeet ten slotte ook je autoverzekering niet. Een volledig nieuwe autoverzekering afsluiten is vaak niet nodig, maar in sommige gevallen gelden bepaalde dekkingen niet in het buitenland. In dat geval kan je een tijdelijke verzekering voor je vakantie nemen. Ben je van plan bij je volgende vakantie door ruig terrein en over onverharde wegen te gaan rijden, dan kan je daar het beste op anticiperen met een all risk verzekering. Je weet immers maar nooit.
Breng vooraf de laadpunten in kaart
In Nederland komen er jaarlijks steeds meer laadpalen bij, maar in het buitenland is dat nog een stuk minder. Zeker in de meer rustige (lees: afgelegen) bergstreken. Zorg daarom dat je vooraf weet waar de oplaadpunten zijn. In berggebieden fluctueert de actieradius bovendien meer door het bergop en bergaf rijden. Plan je route daarom zo dat je steeds twee of drie laadpalen of snelladers langs je weg hebt die je in geval van nood kunt aanhouden. Dat bespaart je bovendien een hoop stress tijdens je reis.
Hoe rijd je berg op?
Het grote voordeel van een elektrische auto in de bergen is de forse trekkracht die al vanaf stilstand beschikbaar is. Hierdoor hebben elektrische wagens meestal weinig moeite met steile hellingen oprijden. Houd er hierbij wel rekening mee dat je bij het stijgen meer energie verbruikt dan op een vlakke weg. Het beste kan je er daarom voor zorgen dat er wat extra lading in de accu zit voor je aan een bergpas begint. Dat geldt nog extra omdat er bij de meeste passen relatief weinig laadpunten te vinden zijn.
Hoe rijd je berg af?
Nog een voordeel: tijdens het dalen kan je met de elektrische auto een groot deel van het extra energieverbruik tijdens het stijgen weer compenseren. Dit doe je door de elektromotor als dynamo in te zetten. Net als bij het afremmen van een benzineauto, ontzie je zo de remmen van je voertuig, wat met name bij zware elektrische auto’s extra belangrijk is. Zet daarom voor je aan de afdaling begint je auto in de stand waarin hij het sterkst regenereert. Met een beetje geluk is hij onderaan de berg zo weer voller dan toen je bovenop de berg stond. Alles bij elkaar genomen, ligt het verbruik van elektrische auto’s in de bergen hierdoor een stuk lager dan bij brandstofauto’s.