La Palma, een wandelparadijs met vulkanen

Als routeverkenner voor Eigen-Wijze Reizen kom ik op veel mooie plekken. Eén van de gebieden die me speciaal is bijgebleven is La Palma. Toen me werd gevraagd hier wandeltochten uit te zetten was ik aanvankelijk wat sceptisch. Bij het Canarische eiland had ik een beeld van witte stranden, grote resorts en discotheken. Maar al snel kwam ik er achter dat de bijnaam ‘La Isla Bonita’ slaat op de schoonheid van de natuur. Het vulkanische eiland is een wandelparadijs. Door de weinige zandstranden en de vele hoogteverschillen is het verstoken van massatoerisme en feestvierders. Elke dag wandelden we door een ander landschap. Zo liepen we door machtige kloven met uitzicht op de zee, op grote hoogte langs de rand van de Caldera met om ons heen donkergroene dennebomen en over de rode vulkanen in het zuiden van La Palma.

Op het vliegveld van Santa Cruz worden we opgewacht door Steven, de Belgische agent van Eigen-Wijze Reizen op La Palma. Hij is hier al jaren gids en blijkt erg plezant en aanstekelijk te kunnen vertellen over de vele wandelmogelijkheden. Samen met hem stippelen we turend boven de kaart twee wandelreizen uit, een trektocht en een standplaatstocht. Het uitgangspunt is dat beide tochten de enorme diversiteit van het eiland aan bod laten komen en dat ook bij een combinatie iedere dag weer anders is. Om dit te verwezenlijken zal Steven zorgen voor de nodige transfers.

Na een nacht in Santa Cruz beginnen we de volgende ochtend aan de trektocht. We lopen door een prachtig subtropisch laurierbos en overnachten in een door bloemen omzoomd huisje op de kliffen. Het huisje wordt onderhouden door Rosa die hier in het schilderachtige El Tablado een klein winkeltje runt met streekproducten, waaronder overheerlijke geitenkaas. De volgende dag lopen we na een transfer door twee machtige kloven langs de kust terug naar El Tablado. We verbazen ons over de bijzondere vegetatie en genieten van de enorme vergezichten. Na nog een nacht tussen de bloemen komt Steven ons ophalen.

Onderweg naar de Roque de los Muchachos, op 2396 meter hoogte het dak van La Palma, stoppen we bij een wegcafeetje voor koffie en bocadillo’s (broodjes) voor onderweg. Zelfs zo ’s ochtends vroeg is het hier erg levendig, de Palmeros lijken altijd op vakantie te zijn op hun eigen eiland. De rit naar boven is indrukwekkend en door de humorvolle verhalen van Steven zeer vermakelijk.

Het schouwspel bovenop de Roque de los Muchachos heeft iets surreëels. Onder ons ligt een zich langzaam verplaatsende witte wolkendeken waar zo nu en dan een bergtop of telescoop doorheen prikt. De wandeling begint net iets onder de top en over de kraterrand dalen we af naar een schattig kerkje waar Steven ons staat op te wachten met frisdrank en tamme kastanjes. Hij brengt ons naar Los Llanos, de basis van de standplaatstocht en de laatste wandelingen van de trektocht.

Op het authentieke plein met enorme laurierbomen in het centrum van Los Llanos verzamelen de oude Palmeros zich op bankjes en de kleintjes komen er om te voetballen. In de 16e eeuwse kerk zingt een dame op leeftijd knielend tussen de houten banken een gebed. De woorden zijn onverstaanbaar, maar het lied geeft ons kippenvel.

De volgende dagen staan volledig in het teken van het vulkaanlandschap. Eerst wandelen we door de Caldera de Taburiente, één van de grootste erosiekraters ter wereld. Daarna lopen we over het actieve vulkanische deel van het eiland. In dit zwart-rode lavalandschap met fel groene pijnbomen lijken de wolken te worden gemaakt. Ze veranderen voortdurend van grootte en vorm en worden dan de dalen ingeblazen, het eiland over.

De dagen erna maken we de routes voor de standplaatstocht. Verspreid over het eiland lopen we ook nu weer door verbazingwekkend diverse landschappen. De wandelingen zijn lichter en korter maar zeker niet minder spectaculair. Zo lopen we de ene dag langs de drakenbloedbomen en grotwoningen bij Las Tricias en de volgende dag over de lavastroom van de San Juan vulkaan. Het is fascinerend om van onder af te zien hoe de lava in 1949 op miraculeuze wijze in een bocht om het dorp San Nicolas is gegaan.

Na twee weken wandelen op het eiland zijn we meer dan voldaan. Het zijn twee prachtige tochten geworden met iedere dag een compleet andere wandelervaring. Op het vliegveld van Santa Cruz nemen we afscheid van Steven en zijn er van overtuigd dat hij er aan zal bijdragen dat onze wandelaars op La Palma een onvergetelijke vakantie zullen hebben.

Tobias Mulders
Routeverkenner bij Eigen-Wijze Reizen

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Lees hier alle informatie over de vijf hoogste watervallen van de alpenlanden

Ben jij benieuwd hoe je makkelijk de winter doorkomt?

Mee naar het Sarntal

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!