Wandelen op Mallorca

Mallorca, wandelparadijs in voor- en naseizoen

Eerlijk gezegd stond Mallorca vooraf bij mij niet bekend als een wandelparadijs. Sterker, ik had nog nooit van de Serra de Tramuntana gehoord. Mallorca kende ik vooral van de beelden in de media van zon, zee en strand. Maar dat beeld heb ik volledig bijgesteld, wat is Mallorca een geweldig mooi eiland om te wandelen. Niet te vergelijken met de Alpen, maar dat moet ik ook niet doen, want daarmee doe ik beide gebieden tekort.

Het is oktober en mijn vrouw en ik willen er graag met z’n tweetjes nog op uit. De bergen in, maar wel met een grote kans op mooi weer (lees ‘zon’). De keuze valt op de Serra de Tramuntana, een bergketen langs de (noord)westkust van Mallorca. De plaatjes op internet zien er veelbelovend uit en de aangeschafte wandelgids en –kaarten bieden veel mogelijkheden. We kiezen het centraal gelegen Lloseta, een klein plaatsje in de buurt van Inca, als uitvalsbasis om onze dagtochten te maken.Wandelen op Mallorca

Deze week maken we verschillende soorten wandelingen. Van een gemoedelijke rondwandeling over een schiereiland tot een kamwandeling hoog boven de zee. En van een ‘strandwandeling’ tot de beklimming van een bergtop. De diversiteit van de wandelmogelijkheden op Mallorca is groot. Een paar voorbeelden:

Kloosterruïne La Trapa

In het zuidwesten van Mallorca ligt Sant Elm, een pittoresk badplaatsje, van waaruit de wandeling naar de kloosterruïne La Trapa begint. De wandeling loopt, via een sterk stijgend pad, zigzaggend door het bos omhoog. Als we hoog boven de kust het bos uitkomen, hebben we een mooi uitzicht op Cala en Basset (= Baai van Basset) en Sa Dragonera, het onbewoonde eilandje voor de (zuid)westkust van Mallorca. Na een korte veilige klauterpartij worden we beloond met een prachtig uitzicht op de kloosterruïne La Trapa. Via de Coll de ses Animes dalen we vervolgens af naar Sant Elm, waar we onder het genot van een heerlijk ijsje genieten van zon, zee en strand en terugkijken op een boeiende afwisselende wandeling.Wandelen op Mallorca

Strandwandeling

Vandaag lopen we van het strand van Cala Agulla, via de Puig des Telègraf, naar het strand van Cala Mesquida (en terug). Als we over het strand van Cala Agulla lopen voel ik me “overdressed” met mijn bergwandelschoenen. Maar als we kort daarna aan de klim van de Puig de Tèlegraf beginnen ben ik blij dat ik ze aan heb. Bij de afdaling overigens nog blijer! Vanaf de Puig de Telègraf hebben we een mooi uitzicht op beide baaien. Hoewel we niet veel hoogtemeters maken is de afdaling meer dan pittig en vereist deze al onze aandacht. Een uitglijder is hier zo gemaakt. Jammer genoeg begint het tijdens de afdaling te regenen, waardoor relaxen op het strand van Cala Mesquida aan onze neus voorbij gaat. Rest ons niets anders dan de mooie route te vervolgen en door het bos terug te lopen naar het strand van Agulla.Wandelen op Mallorca

Valldemossa

Door een mooi eikenbos bereiken we de Cami de s’Arxiduc, een bergkam met aan de zeezijde een steile afgrond. Hoog boven de zee genieten we van het uitzicht op de kustlijn. Een bijzondere ervaring en heel indrukwekkend om langs zo’n steile afgrond boven de zee te lopen. Dan buigen we af en lopen we over de door Aartshertog Ludwig Salvator aangelegde ruiterpaden verder over het hoogplateau. We hebben daarbij een mooi uitzicht op de ruim 1.000 m hoge Teix. Uiteindelijk komen we via het Cairatsdal weer terug in Valldemossa, een mooi gelegen bergdorp.Wandelen op Mallorca

Tossals Verds

Vanaf het Cùber stuwmeer nemen we de GR221 (dé lange afstandswandeling op Mallorca) en klimmen omhoog naar de Coll de sa Coma des Asses. Boven aangekomen hebben we achter ons een mooi zicht op de twee stuwmeren, Cùber en Gorg Blau. Voor ons gaat een nieuwe wereld open, van de vallei Coma des Asses. In de verte zien we de tafelberg S’Alcadena liggen, een prachtig uitzicht. We vervolgen onze weg door de vallei en komen in een brede kloof terecht. Onder ons ligt de Torrent (=bergstroom) d’Almadra. Wat een overweldigende natuur! Langs de wand van de kloof lopen we verder in de richting van de Refugi (=berghut) Tossals Verds. Onderweg passeren we moeiteloos een korte gezekerde passage. Na een pauze bij de berghut lopen we via de Coll des Coloms terug naar de auto.Wandelen op Mallorca

Mallorca geeft een andere dimensie aan (berg)wandelen. De afwisselende natuur en de verschillende soorten terrein zorgen ervoor dat het nooit saai wordt. De combinatie van bergen en zee vind ik heel bijzonder. Al wandelend verlaten baaitjes ontdekken, waar je je alleen op de wereld waant. En wat is het lekker om, na een (berg)wandeling, heerlijk na te genieten op het strand en/of een terrasje te pakken in een leuk haven-/badplaatsje.Wandelen op Mallorca

Wil jij het (berg)wandelen eens anders beleven? In het voorjaar en/of najaar van 2016 begeleid ik als bergwandelgids voor Tirol Outdoor Experience een wandelvakantie op Mallorca. Vanuit een comfortabel onderkomen maken we dagelijks een wandeltocht in de Serra de Tramuntana of op een andere mooie plek op Mallorca. Daarnaast is er natuurlijk voldoende tijd om te genieten op een strandje en/of terrasje. Heb je interesse in of vragen over deze reis? Neem contact op met Tirol Outdoor Experience of met mij (arnoldfjansen@gmail.com).

Lees hier wat steenmannetjes zijn en waar ze vandaan komen

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Verklein je voetafdruk

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?