eiwitshakes bergwandelen

Eiwitshakes tijdens je huttentocht, handig?

Ken je dat gevoel? ’s Avonds, in de hut voelen je benen aan als lood. En soms de volgende ochtend nog steeds. Tijdens een huttentocht leveren je beenspieren een grote prestatie, maar daar moeten ze wel van herstellen. Hoe doe je dat?

Om te herstellen van een grote inspanning, zoals een lange bergwandeling, hebben je spieren eiwit nodig. Bij een gezond persoon, die een normale inspanning levert, is dat ongeveer 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Bij een normaal dieet haal je die hoeveelheid meestal wel. Maar het kan zijn dat je meer eiwitten nodig hebt om je spieren goed te laten herstellen. Bijvoorbeeld tijdens een lange huttentocht met veel bepakking. Hebben je spieren niet genoeg eiwit om volledig te herstellen, dan laten ze dat vrij makkelijk merken: je benen voelen als lood en de volgende dag verga je van de spierpijn!

Eiwitrijk eten tijdens je huttentocht

Het makkelijkst is om dat tekort aan eiwit aan te vullen door je dieet wat aan te passen. Dat betekent dat je voor je tocht in de supermarkt kan zoeken naar eten waar meer eiwit inzit. Makkelijk mee te nemen tijdens je huttentocht zijn bijvoorbeeld eiwitrijke mueslirepen of notenrepen. Ander eiwitrijk voedsel is bijvoorbeeld kippenvlees, kwark of hüttenkäse, maar die stop je niet zo makkelijk in je rugzak. Natuurlijk kun je er ’s avonds in de hut nog wel op de menukaart op zoek naar maaltijden met dat soort producten.

Maar in een afgelegen berghut, op grote hoogte staat ook niet altijd een koelkast met zulke producten voor je klaar. Dan is het soms eten wat de pot schaft, waardoor je niet altijd je eiwit helemaal kan aanvullen. En als je een hele lange, zware tocht loopt, met veel bepakking en daar ook van te voren lang en hard fysiek voor traint, heeft je lichaam extra veel eiwit nodig. Om nou te voorkomen dat je met kilo’s aan mueslirepen op je rug de bergen in moet, bestaan er makkelijkere oplossingen.

Lichtgewichte eiwitten

Een makkelijke lichtgewicht-oplossing is een eiwitshake. Zo’n eiwitshake bestaat is een poedertje dat je alleen hoeft te vermengen met water. Als je even schudt –het is immers een shake- ontstaat er een eiwitrijk drankje waarmee je je eiwittekort aan kan vullen. Een eiwitshake bevat écht veel eiwit, een schepje bevat al gauw 20 gram eiwit. Met andere woorden, met slechts een klein beetje gewicht en ruimte in je rugzak, heb je al een behoorlijke voorraad bij je. Geen overbodige luxe als je rugzak toch al vol en zwaar is.

Eiwitshakes zijn dus ideaal voor de echte grammenjagers. Maar dat wil niet zeggen dat alleen voor liefhebbers van ‘astronautenvoer’ en Spartaanse bergtochten zijn. Een moderne eiwitshake heeft een lekker smaakje, en is verkrijgbaar in allerlei variaties. Heb je last van een lactose-intolerantie? En ben je vegetariër of veganist? Ook dan is er een eiwitshake voor jou.

Eet en drink altijd voldoende

Overigens maakt het niet uit wanneer je de eiwitshake drinkt. Dat kan voor, tijdens of na je tocht. Het gaat er vooral om dat je lichaam voldoende bouwstoffen heeft om te herstellen. Dat doe je natuurlijk het beste met meerdere goede maaltijden verspreid over de dag. Een grote eiwitshake achterover gooien na een lange bergtocht is dus geen vervanging voor die maaltijden, maar wel een nuttige aanvulling. En vergeet natuurlijk niet goed te drinken!

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webreactie. 

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine voor slechts €22,50 + 3 cadeaus!