Home » Vakantietip
hiking

Spierpijn na een intensieve bergwandeling? Dit zijn 5 effectieve tips om te ontspannen

Na een intensieve bergwandeling kunnen je spieren gespannen en vermoeid aanvoelen. Het is belangrijk om je lichaam de nodige rust en ontspanning te geven, zodat je optimaal kunt herstellen en eventuele spierpijn kunt verminderen. Hoe je dat precies doet? Dit zijn vijf tips op een rijtje.

1. Stretching

Stretching is een uitstekende manier om je spieren te ontspannen na een intensieve inspanning. Neem na je bergwandeling de tijd om wat rekoefeningen te doen. Concentreer je op de spiergroepen die het meest belast zijn tijdens de tocht, zoals je kuiten, quadriceps, hamstrings en schouders. Houd elke stretch 20-30 seconden vast en adem rustig door. Dit helpt de spanning in je spieren te verminderen en bevordert een betere doorbloeding.

2. Warmtebehandeling

Een warmtebehandeling kan wonderen doen om je spieren te ontspannen. Neem een warm bad of douche om de bloedcirculatie te verbeteren en de spanning in je spieren te verminderen. Je kunt ook een warmtekussen of warmtepakking gebruiken op de gebieden die het meest pijnlijk of gespannen aanvoelen. De warmte helpt de spieren te ontspannen en verlicht spierpijn.

3. Massage

Een massage kan de spanning in je spieren verlichten en het herstelproces versnellen. Ga na je bergwandeling dus snel op zoek naar massagetafel (longtail) en gun jezelf en je spieren een goede behandeling. Overweeg om een professionele masseur te bezoeken of gebruik zelfmassage technieken met behulp van een foamroller of massagebal. Richt je op de spieren die het meest belast zijn tijdens de wandeling en oefen langzame, stevige druk uit om knopen en spanning los te maken. Vergeet niet om voldoende water te drinken na de massage om afvalstoffen af te voeren.

4. Rust en slaap

Rust, reinheid en regelmaat. Het is een nogal oubollige kreet, maar er schuilt wel een kern van waarheid in. Na een inspannende bergwandeling heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. Goed rusten en goede hygiëne zijn daarvoor van belang. Neem een warme douche en duik je bed in. Je spieren kunnen namelijk pas echt tot rust komen wanneer je voldoende slaap krijgt. Tijdens je slaap worden beschadigde spiercellen gerepareerd en wordt het herstelproces bevorderd. Probeer 7-8 uur slaap per nacht te krijgen om je spieren optimaal te laten herstellen. Daarnaast is hygiëne ook belangrijk. In frisse schone kleding voel je je fijner, en door dat mentale aspect beweeg je soepeler. Gooi dus zweterige shirts en sokken in de wasmand en trek iets schoons aan als je aan de nieuwe dag begint. 

5. Goede voeding en hydratatie

Goede voeding en hydratatie zijn essentieel voor het herstel van je spieren na een bergwandeling. Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten om spierherstel te bevorderen, zoals mager vlees, eieren, noten en zuivelproducten. Zorg er ook voor dat je voldoende water drinkt om gehydrateerd te blijven en afvalstoffen uit je lichaam te spoelen.

Ben je beniewd naar hoe je langer met je rugzak doet?

Edelweiss

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.