Gerlosstein

6 uur

Startplaats:

bergstation van de Gerlossteinbahn in Hainzenberg

Vertrek- en eindpunt: bergstation van de Gerlossteinbahn in Hainzenberg (Bundesstraße 165). Check vooraf hoe laat de laatste gondel naar het dal vertrekt.

Duur en hoogteverschil: 6 uur, 740 m stijgen en dalen.

Karakter: lange en zeer afwisselende rondtocht. Eerst geleidelijke stijging door dwergstruiklandschap, daarna rakelings langs de graat en fraaie bergtoppen. Het bospad boven Brandberg is eerst erg smal en wordt verderop breder langs maaivelden.

Variant:

• Vanaf het Brandberger Joch kan je ook afdalen naar skidorp Gerlos en bij Kühle Rast de bus terug naar Hainzenberg nemen.
    Route: Vanaf het bergstation pad nr. 8 volgen, links om de Gerlossteinwand, richting het Heimjöchl. Daar rechtdoor gaan, richting de Lixlkarschneide (2260m) en Torhelm. Pad langs graat volgen, verder door ketel onderlangs de Torhelm, richting het Brandberger Joch. Daar rechts afslaan naar het Brandberger Kolmhaus. Vanaf de hut wandelpad omlaag, bij splitsing de Bergmähderweg (nr. 8, 513) negeren en rechts aanhouden. Door het bos, hier bij spitsing rechts afslaan (nr. 50) en volgen tot bij een asfaltweg. Deze een aantal bochten omhoog volgen en dan het wandelpad, de Panoramaweg, weer oppakken. Na de Kotahornalm rechtdoor blijven gaan en afslag naar rechts (nr. 50) negeren. Je komt weer uit bij het bergstation van de Gerlosseinbahn.

Afbeelding:

Schlipstraeger (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Lees hier hoe je heerlijk kan nagenieten van de zomer

Ben jij benieuwd hoe je makkelijk de winter doorkomt?

Lees hier welk biertje het beste bij jou past