Wandelroute Monte Bondone

Wandelroute naar de 3 toppen van Monte Bondone (Trentino)

Duur:

Ruim 5 uur

Startplaats:

Parkeerplaats hoogvlakte Viote nabij de biotoop

Op slechts korte afstand van de historische stad Trento in Trentino ligt de prachtige hoogvlakte Viote met 3 fraaie bergtoppen: Cima Verde, Dos d'Abramo en Cornetto die je tijdens deze wandeling ‘aantikt’. Hier een combinatie van groene weides vol bloemen, immens uitzicht op de omringende bergen waaronder de Brenta Dolomieten, rijke alpiene flora en fauna op hoogte naast een biotoop die een bezoek waard is en observatiepunt “het terras van de sterren” waar het in het donker goed sterren kijken is door afwezige lichtbronnen in dit gebied.

Deze wandeling is wel voor ervaren wandelaars, sommige stukken zijn, ter veiligheid, van kabels en ladders voorzien. Er zitten ook 2 via ferrata’s in de route (SAT 638 A) bij Dos D’Abramo maar die kun je vermijden door om de top heen te lopen via route 636 en via de de andere zijde naar de top te klimmen.

Vanaf de parkeerplaats neem je het wandelpad SAT 607 richting het zuidwesten en kom je langs het “terras van de sterren” , een moerasgebied met een barak uit de Eerste Wereldoorlog. Vanaf daar volg je het wandelpad links SAT 630B dat nu omhoog gaat en overgaat in 630 vanuit Aldeno naar Cima Verde. Hier verandert het landschap drastisch en het is de moeite waard hier even van het uitzicht te genieten voordat je je aandacht goed bij het pad (met kabels) dient te houden. De route gaat nu over in SAT 636 en na Cima Verde richting Dos d’Abramo en volgt het wat intensievere deel van deze route met 2 kleine via ferrata’s (klettersteigen). Deze kun je vermijden via route 636. Na Dos d’Abramo gaat de route een stukje over de graad om dan Cornetto via de noordzijde te bereiken. Hier waren tijdens de Eerste Wereldoorlog loopgraven en schuilplaatsen waarvan overblijfselen nog zichtbaar zijn. Na het behalen van deze top is het aangenaam omlaag wandelen via route 607 met zicht op de hoogvlakte en de Dolomieten.

Samengevat:

• Duur: ruim 5  uur
  • Lengte: ca 12 km
  • Hoogtemeters / ca 800 omhoog
  • Hoogtemeters \ ca 800 omlaag

Bergsport:

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.

Lees hier welk biertje het beste bij jou past