Home » Blogs
Herfstwandelen langs de Mosel

Herfstwandelen over de Moselsteig: van Traben-Trarbach naar Reil

15 november, 2018 - 11:30 - Redactie

In oktober is het hoogseizoen langs de Mosel. Niet alleen voor de wijnboeren, die in deze maand hun druiven oogsten, maar zeker ook voor de wandelaars. De natuur toont zich in deze periode op zijn mooist. In een heerlijke najaarszon genoot Michiel Vermeulen van een aantal etappes van de Moselsteig.

Tekst en foto: Michiel Vermeulen

De ruïne van kasteel Grevenburg toornt hoog boven Trarbach uit. Direct naast de Mosel volgen we een steil pad omhoog en na vele haarspeldbochten bereiken we Grevenburg in ca. 20 minuten. Het werd rond het jaar 1350 gebouwd door Johan III van Sponheim en bleef tot 1437 de zetel van het graafschap Sponheim. Daarna kwam het, mede door vele oorlogen, in handen van diverse eigenaren, totdat het in 1734 door de Fransen werd bestormd en vernietigd. Overigens ligt de Grevenburg ook aan de Sponheimer Weg, een wandelroute van 105 km die in 5 etappes van Bad Kreuznach via de Hunsrück naar Traben-Trarbach gaat. Onderweg stuit je daarbij op meerderen burchten van de Sponheimers.

Herfstwandelen langs de Mosel

Onze weg gaat verder door het bos over smalle, steile paadjes. “Gutes Schuhwerk und Trittsicherheit erforderlich” geeft de brochure aan. Bos en uitzicht wisselen elkaar af. Het pad leidt ons naar Starkenburg, een klein dorpje dat zo’n 250 meter boven het water ligt. Door smalle straatjes en tussen oude huizen door komen we uiteindelijk aan de andere kant van de helling uit. Dan gaat het over de Zirter Grat (een soort bergkam, als we daar in dit landschap over mogen spreken) verder richting Enkirch, dat we beneden, gelegen aan de Mosel, in de verte zien liggen.  We volgen een pad dat ons een heel stuk lager brengt en duiken dan het bos weer ik. Het is vandaag weer warm, met ruim 25 graden hebben we hier half oktober weer een zomerse dag. We genieten dan ook van een welverdiende pauze bij de Weinbergshütte, onder een met druiven begroeid prieeltje in de schaduw. Niet veel verderop lopen we weer tussen de wijnvelden, waar op verschillende plekken de wijnboeren druiven aan het plukken zijn.

De paden van de Moselsteig zijn steeds zeer goed gemarkeerd. Als we boven het dorpje Burg op een breed pad een Duits echtpaar tegenkomen, hebben we blijkbaar toch een bordje gemist. Bij de volgende kruising zag hij geen markering meer, wat volgens hem een teken is dat hij verkeerd zit. Hij loopt al zoekende een stuk terug en krijgt zijn gelijk. We hadden blijkbaar rechtsaf gemoeten, dwars tussen de wijnranken door, steil omhoog. Na een warme dag is dit een behoorlijke inspanning.  We lopen nu hoog boven Burg langs het Wijnleerpad. In de muren langs het pad zijn wijnvaten ingebouwd met daarop teksten die ons bijspijkeren over de verschillende facetten van de druiventeelt en het maken van de wijn. Niet veel verder naderen we Reil, het eindpunt van deze etappe. Via de brug steken we de Mosel over en nestelen we ons op een terrasje met uitzicht over het water, alvorens we met de Moselbahn ons weer terug naar Traben-Trarbach laten rijden.

Michiel Vermeulen is de drijvende kracht achter klimboeken.nl en viaferrata.nl

Bergsport:

Lees hier een stukje berg geschiedenis

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?