Home » Blogs
Wandelen in Noorwegen

13 januari, 2020 - 00:00 - Redactie

Als ex-gymdocent hou ik van actieve en vooral ook avontuurlijke reizen. Toen ik in 2016 ontslag nam om fulltime te gaan reizen werd ik op slag verliefd toen ik in Nieuw-Zeeland aankwam. Op het land, maar vooral ook op hiken door de bergen. Inmiddels ben ik aan mijn 2e jaar rond de wereld bezig en ben ik 41 hikes verder. Mijn passie voor hiken en reizen deel ik nu ook op mijn website Vrolijk op Reis. Van de Dolomieten in Italië tot het Yading Nature Reserve in China en de Blue Mountains in Australië. Favoriete land om te hiken? Nieuw-Zeeland blijft op nummer 1 staan, maar er is 1 land dat minstens net zo mooi is en dat is: Noorwegen!

Tekst en foto's: Bianca, Vrolijkopreis.nl

Toen ik samen met mijn vriend vanuit Nederland in ons zelf omgebouwde busje naar Noorwegen vertrok had ik nooit durven dromen dat Noorwegen zulke spectaculaire wandeltochten te bieden heeft. Wandel op grote hoogte door de ongerepte natuur en kom oog in oog te staan met de meest waanzinnige kliffen. Hieronder zet ik mijn favoriete wandeltochten van Noorwegen op een rijtje!

Trolltunga

Toen ik uiteindelijk om 7 uur ’s morgens “de tong” van Trolltunga opliep wist ik het zeker: dit moet de meest spectaculaire klif zijn die ik ooit heb gezien!

In Skjeggedal steekt op ca. 700 meter hoogte een tongvormige rotsformatie bijna horizontaal het gebergte uit. Dit is 1 van de meest beroemde viewpoints van heel Noorwegen. De totale route is 27 kilometer (return) en duurt afhankelijk van je conditie rond de 11 uur. Gelukkig is de tocht naar de tong toe minstens net zo gaaf als de klif zelf! Onderweg loop je namelijk tussen de fjorden door en kijk je echt je ogen uit!

Aangezien het een druk bezochte en pittige tocht is hebben wij ervoor gekozen om een tentje mee te nemen en langs de route te slapen. Wildkamperen is hier namelijk gewoon toegestaan. Wij begonnen om 16.00 uur ’s middags pas met lopen, maar aangezien het in juli nog lang licht is in Noorwegen hebben wij nog 4,5 uur gehiked voordat we onze tent hebben opgezet. Toen ik in de volgende ochtend mijn tentje openritste en uitkeek over de fjorden had ik kippenvel over heel mijn lichaam. Om 05.30 uur begonnen we aan de laatste kilometers. Doordat we vroeg waren hadden wij de tong van Trolltunga 1 uur helemaal voor onszelf. Andere wandelaars vertelden ons dat ze later die dag gewoon in de rij moesten staan voor een foto. Geen seconde spijt gehad van onze keuze om te wildkamperen dus!

Ryten

Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht over Kvalvika beach en de eilanden van de Lofoten. Vanuit de goede hoek kun je hier ook grappige foto’s maken waarbij het lijkt alsof je aan een meters hoge klif hangt, terwijl je eigenlijk gewoon je voeten op de grond kunt zetten. Mits het niet hard waait is dit helemaal niet gevaarlijk.

De meeste mensen genieten hier van het uitzicht en draaien om, maar de officiële top van Mount Ryten is nog 5 minuten verder naar boven lopen!

Het is een gemakkelijke wandeltocht van 8,7 km (heen en terug), waarbij de beloning voor je inspanning groot is. Wij zijn vlakbij Ytresand begonnen met lopen en hebben er in totaal ongeveer 2 uur over gedaan om boven te komen.

Wandelen in Noorwegen

Knutshøe

De Knutshøe is het broertje van de beroemde Besseggen wandeltocht.  Deze wandeltocht ligt in het Jotunheimen National Park en is 21,1 kilometer lang. Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht op de delta Øvre Leirungen, de Gjende rivier en de Besseggen. En ja, het water is echt zo blauw als op de foto’s!

De hele dag buiten in de natuur zijn en uren lopen zonder dat je iemand tegenkomt. Dat zijn de dagen waarop wij het meest genieten! Wij hebben dan ook voor de Knutshøe i.p.v. de Besseggen  gekozen omdat de Knutshøe vele malen rustiger is. In totaal zijn wij hier maar 6 andere mensen tegengekomen, heerlijk!

Wat ik erg leuk vind aan deze tocht is dat je een rondje kunt lopen en zodoende niet langs dezelfde weg weer terug loopt. Wij kozen ervoor om te starten met het stijgende gedeelte en terug te lopen langs de rivier. Zo eindig je namelijk met het makkelijke deel. Voor de waaghalzen onder ons: hier kun je ook nog een duik nemen in het ijswater!

Let op! Er zijn een paar steile stukken waarbij je ook echt je handen moet gebruiken tijdens het klimmen.

Hesten

Na het zien van 1 foto van de hike Hesten was ik zo enthousiast dat we vanuit de Lofoten gelijk doorreden naar het nog vrij onontdekte eiland Senja. Toen we de top bereikten kon ik wel springen van blijdschap! In het echt was het uitzicht nog zoveel indrukwekkender. Vanaf de top kijk je uit op Mount Segla, ook wel “het zeil van Senja” genoemd omdat deze scherpe berg hier steil uit het water omhoog schiet!

Persoonlijk vind ik dit de makkelijkste wandeltocht uit dit rijtje en toch is het echt 1 van mijn favorieten! Geen zware stijgingen en in ongeveer 1,5 uur sta je al boven te genieten!

Let wel op dat je de Hesten en de Segla wandeltocht niet door elkaar haalt. Wij waren namelijk bijna de fout in gegaan en begonnen aan de klim van de Segla. Voor het uitzicht dat je op de foto’s hieronder ziet moet je dus de Hesten wandeltocht maken! Voor de exacte locatie klik hier.

Noorwegen wat ben je ontzettend gaaf!

Mocht je na het lezen van dit artikel vragen hebben dan mag je deze altijd aan mij stellen via onze Instagram of Facebook pagina!

Bergsport:

Bergen Magazine

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine vanaf € 19,95)

Lees hier hoe je heerlijk kan nagenieten van de zomer

Monte Bianco di Courmayeur

Bijvoorbeeld de hoogste bergen van Italië?