Nidwalder Waldibahn

Kleine kabelbaan bediend door de passagiers

Om een kabelbaan te bedienen heb je veel personeel nodig. Dat maakt een kabelbaan soms erg duur. Maar dat levert voor kleine kabelbanen problemen op. Die komen soms nauwelijks meer rond. In het Zwitserse kanton Nidwalden is daar een oplossing voor gevonden. Passagiers bedienen en betalen daar zelf een kabelbaan, zonder tussenkomst van personeel. 

De Nidwaldner Waldibahn bestaat al ongeveer een eeuw, maar het grootste deel van die tijd was de kabelbaan weinig meer dan een houten kistje aan een kabel, waarmee melk van de almen naar het dal werd vervoerd. Vandaag de dag zijn de melkbussen zo goed als verdwenen en gaan er vooral vakantiegangers mee. Maar de kabelbaan is klein: met de vierpersoons gondels worden jaarlijks zo’n zesduizend ‘ritten’ gemaakt. 
Maar een kabelbaan bedienen is een enorme klus waar je veel personeel voor nodig hebt. Van ticketverkoop tot onderhoud. En dat is voor de kleine Waldibahn een probleem. Al die kosten zijn een enorme financiële last. De uitbaters van de Waldibahn bedachten een handige oplossing: zelfbediening. 

Een kabelbaan zelf bedienen

Toegang tot de kabelbaan krijg je door een Jeton – een speciaal muntje – in de automaat te gooien. Daarna heb je twee minuten de tijd voordat de kabelbaan vertrekt. In de cabine geef je aan tot waar je met de baan mee gaat en het automatische systeem doet de rest. Maar die Jeton moet je natuurlijk wel van tevoren kopen. Een andere optie is om via een QR-code bij het station je kaartje ter plekke online te kopen. 
Sensoren houden in de gaten of de ritten veilig verlopen. Als de wind te sterk wordt, wordt de baan automatisch gestopt. Personeel kan met het nieuwe systeem ook van een afstandje ingrijpen. Bijvoorbeeld als er een plotselinge zomerse onweersbui komt opzetten. In zo’n geval kan het personeel de baan van een afstandje veilig stoppen. 

Meer weten over het zelfbedieningssysteem? Op de site van de Nidwalder Waldibahn vind je alle informatie 

Kleine kabelbanen

Het systeem is nu nog uniek in de wereld. Maar de uitbaters verwachten dat de Waldibahn navolging kan krijgen in de rest van Zwitserland. In het land ligt een netwerk van tweehonderd “kleine kabelbanen”, dat sinds 2023 ook nog eens op de erfgoedlijst van de UNESCO staat. Veel van die kabelbanen worden beheerd door lokale bewoners, bijvoorbeeld boerenfamilies bij wie de kabelbaan over het terrein loopt. Maar veel van die kleine kabelbanen hebben het financieel zwaar en de laatste jaren zijn er al veel verdwenen. De uitbaters van de Nidwalder Waldibahn hopen dat hun pilot kan helpen het tij te keren. Voor veel beheerders kan de bediening dankzij het systeem goedkoper en minder arbeidsintensief worden, zo hopen ze. 

 

Meer inspiratie

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Lees hier hoe je heerlijk kan nagenieten van de zomer

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?