Moet ProRail voorbeeld nemen aan Zwitserland?
Dat het treinverkeer dit jaar ook weer in complete chaos belandde door welgeteld één middagje sneeuw is niemand ontgaan. Maar hadden ProRail en de NS het daadwerkelijk beter kunnen doen? De Zwitsers hebben daar misschien wel een antwoord op.
In Zwitserland rijden de treinen over het algemeen gewoon door en meestal nog op tijd ook. En dat terwijl er daar soms wel meters sneeuw ligt. Waarom levert het in Nederland dan zoveel problemen op?
Er zijn grote verschillen tussen de hoeveelheid mankracht en financiering die Zwitserland inzet tegenover de Nederlandse treinmaatschappijen. In Zwitserland werken er maar liefst 9000 personeelsleden om de treinen altijd te laten rijden, tegenover 4000 man in Nederland. Dat zijn 5000 meer mensen die dag en nacht werken om eventuele problemen te voorkomen. De Zwitsers geven jaarlijks ook 1 miljard euro meer uit aan railbeheer om uit te komen op een uitgave van 2,7 miljard euro per jaar.Moet Nederland dan ook zoveel miljarden euro’s uitgeven om de problemen van afgelopen week voorgoed uit de wereld te helpen? Volgens ProRail is het appels met peren vergelijken: “Zwitserland ligt in de bergen en het sneeuwt er elke winter. De Zwitserse spoorwegen moeten zich dus ook maximaal voorbereiden op sneeuwval. In Nederland kan het jaren niet sneeuwen. Dat vraagt om een andere aanpak. In de landen om ons heen leidde sneeuwval vorig jaar overal tot grote problemen op het spoor.” Het lijkt dus geen optie om zoveel man van werk te voorzien, die dan niks anders kunnen dan lanterfanten als er een jaartje geen sneeuw valt.
Misschien moeten ProRail en de NS niet een voorbeeld nemen aan de Zwitsers, maar aan de Russen. Zoals je ziet in het filmpje rijden die ook gewoon door als er sneeuw ligt.