Vliegtuigwrak met bijzonder verhaal komt tevoorschijn uit Zwitserse gletsjer
In Zwitserland is een vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog tevoorschijn gekomen uit een gletsjer. Het toestel, een Dakota kwam tevoorschijn doordat de gletsjer afsmolt door de aanhoudende warmte.
Het vliegtuig stortte neer in 1946 en verdween in de gletsjer. Nadien is het wrak nooit meer teruggevonden, tot het deze zomer uit het ijs tevoorschijn kwam. Bij het wrak werden spullen uit de inventaris van het vliegtuig gevonden, zoals bestek en conservenblikken. Doordat de wrakstukken voor ervaren bergwandelaars te bereiken zijn, is het wrak nu uitgegroeid tot een ware toeristische attractie.
Crash op de Gauligletscher
Maar dat het vliegtuig met toebehoren na tientallen jaren uit de gletsjer tevoorschijn zijn gekomen, is niet het enige bijzondere verhaal. De vliegtuigcrash zelf is wellicht een van de meest opmerkelijke verhalen uit de luchtvaartgeschiedenis. Het vliegtuig, een militair transporttoestel van het Amerikaanse leger crashte in een storm op de Gauligletsjer in Zwitserland. Wonderwel kwamen de inzittenden er slechts met lichte verwondingen van af.
Noodoproep
Doordat de radio-apparatuur en de accu’s van het vliegtuig nog in tact waren, kon de piloot een noodsignaal versturen, waarna een grootse reddingsactie werd opgezet. Een Engels vliegtuig wist uiteindelijk het wrak te vinden, waarna de Amerikaanse luchtmacht meer vliegtuigen stuurde om het wrak in de gaten te houden.
Rantsoen van smeltwater en chocolade
Maar daarmee waren de inzittenden van het vliegtuig niet gered. Zij zaten nog altijd vast op de gletsjer, en moesten overleven op een rantsoen van smeltwater en chocolade. Er werd een bijzondere samenwerking tussen het Zwitserse en Amerikaanse leger opgezet om de gecrashte vliegtuigpassagiers te redden, waarbij het Amerikaanse leger bij wijze van grote uitzondering gebruik mocht maken van een Zwitsers militair vliegveld.
Tocht van dertien uur
Pas vier dagen na de crash bereikten twee Zwitserse militairen op ski’s het gecrashte vliegtuig, na een tocht van dertien uur. Door de invallende duisternis was het echter onmogelijk om nog een terugtocht te beginnen. Nadat ze een nacht bij het wrak doorbrachten, waarbij de temperatuur daalde tot -15 graden Celcius, begonnen ze aan de terugtocht.
Eerste vliegtuigredding in het hooggebergte
Inmiddels had ook de Zwitserse luchtmacht niet stil gezeten. Zij rustten een vliegtuig uit met ski’s als landingsgestel, zodat het veilig op de gletsjer kon landen. Dat klinkt eenvoudig, maar was makkelijker gezegd dan gedaan. Tijdens de oorlogsjaren had de Zwitserse luchtmacht hier wel mee geëxperimenteerd, maar zoiets was nog nooit op zo’n schaal gedaan. Toch lukte het om met het vliegtuig veilig bij het gecrashte wrak te landen en een aantal slachtoffers op te pikken. Met acht keer heen en weer vliegen was de hele bemanning gered, waarmee de eerste redding met een vliegtuig in het hooggebergte een feit was. Daarmee wordt de actie ook gezien als de geboorte van de Zwitserse luchtreddingsdiensten, zoals Rega.
Bron:
Berner Zeitschrift für Geschichte
Afbeelding:
Schreckhorn en Lauteraarhorn, gezien vanaf de Diamantstock. Rechts de Gauligletschter, waar het vliegtuigwrak ligt. Foto [CC-BY-SA 3.0] via Wikimedia Commons