Hoe bereid je de auto voor op de wintersportvakantie?
Meer dan 800.000 Nederlanders gingen vorig jaar op wintersport en het grootste gedeelte van deze mensen was slecht voorbereid. Zeker in winterse omstandigheden is een goede voorbereiding echter van groot belang, zeker wanneer je de bergen opzoekt om de latten onder te binden – of lange wandelingen te maken door de verbluffende landschappen. Hoe zorg je ervoor dat jouw auto je ook daadwerkelijk op de eindbestemming brengt?
Tekst Richard de Jong - Oponeo
Wat neem je nou precies mee wanneer je op wintersport gaat?
Je rekent op je Volkswagen uit 2017, de SUV van Renault of de Peugeot die jou de afgelopen vier jaar geen enkele keer in de steek gelaten heeft. De auto is simpelweg een vaste waarde. Maar wat gebeurt er wanneer de auto het wel begeeft terwijl je ergens op een bergweg staat langs de kant van de weg?
Dan zijn er een aantal dingen die je direct moet regelen. Allereerst is het belangrijk dat andere mensen direct kunnen zien dat je problemen hebt. Dus waarschuwingslampen aan, gevarendriehoek achter de auto zetten en zorgen dat iedereen op een veilige plek staat of zit. De gevarendriehoek mag dus niet ontbreken wanneer je op wintersport gaat, maar warme kleding is minstens zo belangrijk. Op het moment dat de auto niet start, gaat de warmte in de auto namelijk binnen enkele minuten verloren.
Andere dingen die zeker niet mogen ontbreken in de auto voordat je op pad gaat naar je wintersportbestemming zijn onder andere:
- Waarschuwingshesjes (verplicht)
- Krik, handschoenen en reservewiel (en meet de bandenspanning daarvan direct even op
- Eten en drinken (warm)
- Sneeuwkettingen
- Reserve vloeistoffen
- Fleecedekens
- Slot ontdooier
- Meerdere ijskrabbers
Het voorbereiden van de auto zelf
Heb je bovenstaande punten af kunnen vinken, dan heb je bij deze al de dingen bij je die door de meeste mensen vergeten worden. Maar daarmee ben je er nog niet. Je wilt op de auto kunnen rekenen tijdens het rijden in de sneeuw, bij minusgraden en tijdens het beklimmen van de bergen. Dan heeft de auto wel een beetje tijd en aandacht nodig voordat je richting Oostenrijk, Duitsland of een van de vele andere wintersportgebieden gaat.
Een auto met verbrandingsmotor heeft ontzettend veel bewegende onderdelen. Deze onderdelen zijn zo ontwikkeld dat zij in normale omstandigheden prima kunnen presteren. De bergen bij minus 10 graden Celsius met flinke beklimmingen en afdalingen zijn géén standaardomstandigheden voor de auto. De bewegende onderdelen moeten veel harder werken en de motor heeft alle mogelijke voordelen nodig om te presteren in deze situatie.
Daarom is het belangrijk dat je de vloeistoffen controleert. De juiste hoeveel koelvloeistof zorgt ervoor dat de motor op de optimale temperatuur blijft werken. De juiste hoeveelheid (en kwaliteit!) olie zorgt ervoor dat de bewegende delen in de motor goed gesmeerd worden. Stuurbekrachtigingsvloeistof en remvloeistof mag je ook gerust peilen, want in bijzondere omstandigheden wil je 100% op de auto kunnen rekenen. Zeker wanneer heel de familie mee is.
Een vloeistof die niet mag ontbreken, is ruitensproeiervloeistof. Maar hier is wat extra aandacht nodig. De standaardvloeistof die je voor een prikkie kunt kopen, is geen aanrader. Koop bij voorkeur concentraat, zodat je zeker weet dat de vloeistof niet in het reservoir (of op de ruit) bevriest. Kies voor een vloeistof die zeker tot minus 40 graden optimaal blijft werken. Minus tien op de temperatuurmeter betekent namelijk niet minus 10 graden op de voorruit bij rijwind door de bergen.
Extra ruitensproeiervloeistof meenemen is geen overbodige luxe. Ook is het meenemen van extra olie een aanrader, omdat het in het buitenland niet altijd even gemakkelijk is om jouw 5W30 LongLife of 10W40 te vinden. Heb je de olie al bij je en brandt het lampje ineens op het dashboard? Dan hoef je alleen maar een parkeerplaats te zoeken.
Hét ene item dat bijna iedereen vergeet mee te nemen in de auto is de…?
Je loopt een rondje over de parkeerplaats om je benen te strekken. De kinderen spelen in de sneeuw terwijl je de koplampen van de auto vrijmaakt van de sneeuw die er tegenaan is komen te zitten. Na vijf minuten stapt iedereen de auto in, je trekt op en binnen een minuut zijn alle ramen aan de binnenkant beslagen. De sneeuw aan de schoenen en kleding is verdampt in de warme auto, maar met zoveel condens op de voorruit zie je nauwelijks iets.
De meeste mensen vergeten een raamtrekker, zeem of beide mee te nemen. Het is echter ontzettend handig om dit wel bij je te hebben, want zodra je door de sneeuw loopt buiten en weer in de auto stapt, kun je er zeker van zijn dat de ramen beslaan.
Het laatste punt dat je niet mag vergeten
De banden zijn het enige contact met het wegdek. De juiste bandenspanning zorgt ervoor dat de reis aanzienlijk goedkoper en veiliger wordt. Maar nog belangrijker is het soort banden dat je onder de auto hebt. Met zomerbanden ga je niet op wintersport. Ten eerste omdat het onveilig is, ten tweede omdat dit flinke boetes op kan leveren. Winterbanden zijn gemaakt voor winterse omstandigheden en dit zijn dan ook de enige banden die maximaal presteren wanneer jij de laatste berg nog over moet met de auto voordat het vakantiehuis of hotel eindelijk aan de horizon opdoemt na uren rijden door de sneeuw. Bijna tijd om eindelijk jouw ski-skills weer eens te tonen!
"Richard de Jong is een autofanaat en vertegenwoordiger van Oponeo.nl. Hij blijft graag up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen en trends binnen de auto-industrie - met speciale interesse in autobanden. Deze passie deelt hij graag met anderen door middel van het schrijven van blogs en artikelen."