Gravelbiken, de ideale mix tussen mountainbiken en wielrennen
Tegenwoordig hoor je veel over gravelbikes. En wie in de bergen is, ziet steeds vaker mensen op fietsen die lijken op een klassieke racefiets over grindpaden scheuren. Raar? Nee, want waarschijnlijk zag je gravelbikers. Gravelbiken is namelijk helemaal hot, maar wat is het?
Een gravelbike is heel kort door de bocht genomen wielrenfietsen met een aantal eigenschappen die je misschien van mountainbikes kent. Een soort tussenvorm tussen de mountainbike en de ‘gewone’ racefiets dus. Gravelbikes hebben vaak een racestuur, en je zit er op alsof je op een racefiets zit, maar tegelijk heeft een gravelbike bredere banden (en dus ook een bredere voor- en achtervork) en sommige modellen hebben zelfs net als een mountainbike een geveerde voorvork. Een gravelbike combineert zodoende de snelheid van een racefiets met de offroad kwaliteit van een mountainbike.
Geen mountainbike
Dat komt met een paar beperkingen. Met een gravelbike kun je bijvoorbeeld beter niet van steile, technische hellingen af. Een route met grote blokken steen kan ook lastig zijn. Een gravelbike is daar niet helemaal op gebouwd. De naam zegt het immers al, een gravelbike is gemaakt voor grindpaden. Dat wil overigens niet zeggen dat er niet hier en daar een flinke kei op het pad mag liggen, maar dat is niet helemaal waar de fiets op gebouwd is.
Maar op grindwegen kun je met een gravelbike goed vooruit. Juist daar heeft een gravelbike goede grip, en door je racehouding kun je een tocht op wat hogere snelheid lang volhouden, net als met wielrennen.
Wel avontuur
En juist dat maakt een gravelbike ideaal. Want waar je voor sommige mountainbikeroutes heel wat technische kennis en vaardigheden nodig hebt, lijkt gravelbiken vaak al meer op ‘gewoon’ fietsen. Gravelbiken is daarmee een leuke sport voor wie tijdens een fietstocht heel wat afstand wil afleggen en dat echte ‘offroad-gevoel’ wil hebben dat je op de weg niet altijd hebt. Omdat je dus wel van de verharde fietsroutes af gaat, kom je vaak op plekken die nog niet zo vaak ‘ontdekt’ zijn door andere fietsers.
Veel gravelroutes zijn ook erg gevarieerd. Je wisselt stukken over de gewone weg af met stukken over onverharde landweggetjes. Zo kom je vaak op plekken die nog niet zo vaak ‘ontdekt’ zijn door andere fietsers. En je legt vaak meer afstand af dan op de uitgezette mountainbikeroutes. Veel gravelbikes zijn daar ook op gebouwd: wie handig is kan eenvoudig bagagedragers op een gravelbike monteren en daarmee de fiets geschikt maken voor een langere fietsvakantie. Een gravelbike is dus een leuke manier om de bergen te ontdekken en op zoek te gaan naar meer rust én avontuur.
We hebben nog een paar tips voor je:
• Denk om een goede uitrusting: fietshelm, voldoende eten en drinken, en een reparatiesetje om een lekke band te vervangen.
• Laat je bij de aankoop of de huur van een gravelbike goed voorlichten en ‘pas’ een fiets voordat je lange afstanden gaat rijden. Als je niet lekker zit, krijg je eerder last van blessures.
• Kijk onderweg ver vooruit, want op grindpaden kunnen hobbels, stenen en andere kleine obstakels voor valpartijen zorgen. En stuur je om zo’n obstakel heen? Kijk dan niet naar het obstakel, maar juist erlangs.
• Ontspan! Over ruig terrein rijden is spannend, en je bent daardoor misschien geneigd om je een beetje schrap te zetten door de spieren in je armen, je benen en je torso aan te spannen, maar juist als je je ontspant en met je hele lichaam meebeweegt, rij je en stuk vloeiender.
• Kom niet te snel uit het zadel. Op losse ondergrond zoals grind, is een goede gewichtsverdeling van belang. Zeker tijdens het klimmen. Als je tijdens het klimmen uit het zadel komt, rust er minder gewicht op je achterwiel, waardoor je achterwiel minder grip heeft en eerder gaat slippen.