Patagonië: Fantastische 2e & 3e trekking én pinguïns

Het is weer even geleden dat ik hier voor het laatst mijn belevenissen met jullie heb gedeeld, gisteravond in Buenos Aires afscheid genomen van de andere deelnemers van de groepsreis en nu even achter een computer gekropen van mijn nieuwe hostel. De groepsreis is nu afgelopen en was werkelijk fantastisch, de 2e en 3e trekking waren beide ook schitterend en de dagen dat we niet op trekking waren, waren lang en druk maar ook geweldig. Als ik terug kijk op de groepsreis is het ongelooflijk veel wat we allemaal hebben meegemaakt en beleefd en hebben we het ook geweldig leuk gehad met de andere groepsleden. Hieronder zal ik proberen kort enkele hoogte punten van afgelopen anderhalve week met jullie te delen.

Los Glaciares
De was die ik had weggebracht in El Calafate kreeg ik keurig schoon en fris terug en thermokleding paste gelukkig ook nog...!

De ochtend erna zijn we vroeg opgestaan voor een schitterende 4 uur durende busreis naar El Chalten. Deze reis ging per luxe lijnbus door de eindeloze Patagonische Pampa´s. In de verte zagen we de bergen van Los Glaciares langzaam dichterbij komen. Aangekomen in El Chalten, aan de rand van het Nationaal Park, hebben we nog even heerlijk koffie gedronken in dit kleine plaatsje, tenten, kookspullen en eten bij de lokale reisagent voor de komende 3 dagen opgehaald en over onze rugzakken verdeeld en zijn we begonnen met de 3 uur durende klim naar ons eerste kampje.

Het duurde even maar al snel waren we gewend aan de extra kilo´s op onze rug en zagen we de schitterende graniettorens langzaam dichterbij komen. De volgende dag hadden we weer schitterend weer en hadden we een trek van ongeveer 8 uur naar de voet van de enorme graniettorens met loodrechte wanden van ruim 1300m. De hoogste piek (Cerro Fitz Roy) waarvan het topje bijna altijd in de wolken zit, liet zich zelfs nog even aan ons zien. De laatste dag van deze korte trek ´s ochtends teruggelopen naar El Chalten, daar de meeste bagage uit onze tassen uitgeladen en naar een 600m hoger topje van een eenvoudige maar best hoge berg gelopen. Deze mooie tocht via beboste hellingen, grote sneeuwvelden en steile rotsen bood ons schitterend uitzicht op de omliggende bergen en Gletsjers. Na de afdaling al onze tassen weer ingepakt en nog snel iets gedronken in de lokale pub en weer door naar de lijnbus die ons weer naar El Chalten bracht. Daar kwamen we aan om 21.30 uur, waar we meteen naar een erg leuk, klein huiskamer restaurantje vol prullaria gingen om heerlijk te eten. Hierna toch ook nog maar even een paar biertjes genomen in een rocky café en terug naar het hostel waar we ook al eerder hadden geslapen.

De volgende dag hadden we pas laat in de dag onze vlucht naar Ushuaia, dus ´s ochtends rustig ontbijten en tijd om het toeristische plaatsje El Chalten te bekijken en naar een meer met Flamingo´s te lopen.

Isla Navarino
We kwamen om 20.00 uur aan in het havenstadje Ushuaia (meest zuidelijke stadje ter wereld), hier even kort opfrissen in het hotel en tassen ompakken, eten voor 5 dagen en tenten verdelen voor alweer de volgende trekking en weer door naar een gezellig restaurant, waar we heerlijk vis en krab hebben gegeten. Een uur of 1.30 lagen we eindelijk weer in een bed. Na een korte nacht (7 uur ontbijt) liepen we naar de haven voor de oversteek van het het Beagel-kanaal weer per Zodiac (klein rubber speedbootje met enorme motor). Na enkele douaneformaliteiten die erg lang duurden (aan de andere kant van het water is het weer Chili) mochten we het 8 persoonsbootje (moest twee keer varen) in en maakte we de 45 minuten durende oversteek van dit grote open water. Het waaide behoorlijk dus we zijn flink stuiterend over de golven gegaan met dit kleine speedbootje, gelukkig was er een kap over het bootje en werden we een beetje beschermd tegen het opspattende water en de wind.

Aan de overkant kwamen we aan op een klein steigertje bij een huisje dat ook douanepost bleek te zijn, hier werden we in een 14 persoonsbusje geladen met onze grote rugzakken en moesten we nog 50 km over een onverharde weg naar het meest zuidelijke dorpje ter wereld gebracht: Puerto Williams. In dit kleine Chileense militaire havendorpje moest toen de lokale ambtenaar nog enkele stempels in onze paspoorten zetten en konden we nog wat verse producten kopen voor de laatste trek over dit eiland Islo Navarino. Pas om 16.30 uur konden we starten aan onze laatste trek (ook weer de meest zuidelijke ter wereld), met nog weer zwaardere rugzakken (+/- 20kg pp) dan de 2e trek begonnen we aan de 4 uur durende tocht naar ons 1e kampje op 600m hoogte. Gelukkig blijft het zo zuidelijk erg lang licht en konden we nog in het licht onze tenten opzetten, koken en een kampvuurtje maken bij een klein meertje. De dagen erna liepen we over dit ruige maar mooie eiland, waar bevers vele bomen hebben omgeknaagd (genoeg hout voor elke avond een vuurtje dus...!) en vele meertjes hebben gemaakt (een enkele keer zelf bevers gezien), het weer was best oké, meestal droog af en toe een sneeuwbui. 's Nachts rond het vriespunt en op de passen heeeel veel wind. Van één van deze passen konden we zelfs Kaap Hoorn in de verte zien liggen.

Tijdens de laatste dag hebben we tijdens een lastige afdaling heel veel regen gehad en begon het steeds harder te waaien. Bij aankomst in Puerto Williams stormde het zelf erg hard en bleek de geplande boottocht aan het einde van de middag terug over het Beagel-kanaal niet meer mogelijk..... En waren we gedwongen lokaal in een pub iets te eten en was er pas laat een hostel gevonden die een slaapplaats kon bieden. Na een douche (hadden we 5 dagen natuurlijk niet gehad) lagen we pas om 0.30 weer in een echt bed.

Pinguïns
De dag erna was de storm gelukkig weer gaan liggen en moesten we al weer om 4.45 uur op om weer via de onverharde weg en de zodiac (die de oversteek weer kon maken) naar Ushuaia te gaan. Hier weer de nodige douaneformaliteiten en stempels snel de tassen in het hotel droppen en omkleden voor een extra geboekte Pinguïn-excursie. Weer met ons allen in een 14 persoonsbusje om via onverharde wegen in 1,5 uur naar een vertrekplaats van weer een zodiac te worden gebracht. Deze Zodiac bracht ons naar een klein eilandje waar vele pinguïns aan het broeden waren, deze mooie schattige waggelende vogels zijn absoluut niet bang voor mensen en gaan niet voor je aan de kant. A en toe moest je letterlijk over de pinguïns heen stappen....! Echt geweldig om deze beesten van zo dichtbij te zien!! Hierna weer met zodiac en busje terug naar Ushuaia, nog even een uurtje vrije tijd voor souvenirs en weer snel tassen pakken om op tijd te zijn voor onze vlucht naar Buenos Aires. In het hotel in deze stad van de tango kwamen we om 23.00 uur aan, nog even met ons alleen in de taxi naar een gezellig pleintje voor een drankje en na een erg lange maar weer geweldige dag pas om 2.30 weer terug in ons hotel.

Gisterochtend beetje uitgeslapen en Buenos Aires ontdekt, met ons allen nog uitgebreide lunch gehad en om 19.30 de rest van de groep uitgezwaaid. Nu nog maar weer even verder deze drukke en hectische stad ontdekken en vanavond heb ik weer een vlucht naar Puerto Madryn voor een walvissen-excursie, om daarna weer terug te keren naar Buenos Aires. Ga komende dagen nog even lekker genieten, al ga ik de gezelligheid van de groep wel erg missen denk ik.

Lees hier wat steenmannetjes zijn en waar ze vandaan komen

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?

Mee naar het Sarntal

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!