Patagonië: Gletsjers, zon en horizontale regen

Inmiddels ben ik in Argentië beland en ben ik anderhalve week met de groepsreis op pad. Na het kennismaken met de 11 medereizigers zijn we de Santiago ingegaan en hebben we ´s avonds erg lekker gegeten en goed van de Chileense wijn geproefd, het was meteen erg leuk met de groep en hebben goed veel gelachen.

De volgende ochtend met een binnenlandsevlucht naar Punta Arenas gevlogen, tijdens de vlucht hadden we schitterend uitzicht over Torres del Paine, het berggebied waar we enkele dagen later door heen zouden trekken. Bij aankomst bleek de bus niet goed geboekt te zijn, dus hebben we onze grote tassen in de achterbak van 3 taxi´s gepropt die met een touwtje dichtgebonden moest worden… Na een erg mooie taxi-rit van ongeveer 4 uur kwamen we aan in het Havenstadje Puerto Natales, de dag erna vroeg op en met de bus op naar Torres del Paine waar we ´s middags gelijk met onze grote rugzakken aan de eerste van 7 trekkingsdagen begonnen.

Deze trekking was werkelijk super mooi. We liepen door de bergen tussen enorme gletsjers door, deze gletsjers ligger erg laag en eindigen soms op maar 80m + n.a.p., waardoor ze lager dan de boomgrens zijn en tussen de bossen doorlopen. Dit levert samen met erorm blauwe meren werkelijk prachtige plaatjes op, zo mooi dat ik het niet kan omschrijven, kijk daarom ook maar naar de foto´s. De trekking verliep prima, zwaarte viel mij reuze mee en de sfeer in de groep is echt heel erg leuk, heb volgens mij nog nooit zo veel gelachen op een trekking…!

De eerste dagen hadden we heel erg mooi weer met veel zon, de laatste 3 dagen kregen we ook het onstuimige weer dat ons vooraf was beloofd, horizontale regen, sneeuw en zo harde windstoten dat je je best moet doen om met je rugzak op te blijven, waarbij lopen echt niet meer mogelijk is…! Zodra de windstoot voorbij was konden we weer verder met wandelen.

Hangbrug
Aan het einde van deze geweldige 7 daagse trek met een boot en een lijnbus over een groot meer naar het punt gebracht waar we ook gestart waren. Maar voor het laatste stukje moetsen we in een klein busje stappen om ons over een heeeel erg smalle hangbrug naar de hut te brengen. Deze brug was zo smal dat er na het inklappen van de buitenspiegels zowel links als rechts niet meer ruimte was dan hooguit 4cm…(ik overdrijf niet…).

Gisteren vanaf deze hut met een andere lijnbus de grens met Argentinië overgegaan, deze busrit van ongeveer 4 uur bracht ons door erg mooie Pampa landschappen (bergachtig steppe grasland). Tijdens deze rit vele Condors (gieren van zuid Amerika), Nanda's (struisvogels), Flamingo's en Guanaca´s (Lama's) gezien. Aan het einde van de rit kwamen we aan in El Calafate, dit is dé uitvalsbasis voor het bezoeken van de Perito Moreno Gletsjer. Het is een gezellig erg toeristisch plaatsje met veel winkels en restaurantjes ed. Vanmorgen vroeg opgestaan om samen met vele Jappanners en Amerikanen ook een bezoek te brengen aan deze enorme gletsjer. Helaas goot het vandaag de hele dag en hing de bewolking erg laag, maar we hebben wel enkele enorme stukken ijs van deze glestjer met veel geweld zien afbreken en in het meer zien storten.

Nu dus weer terug in El Calafate, waar we ons zo klaar gaan maken voor de tweede trekking door het National Park Los Glaciares die morgen zal starten. Als het goed is, is mijn was die naar de wasserette is gebracht weer droog en schoon en met een beetje geluk hebben ze (zoals gevraagd) mijn wollen termo ondergoed niet te heet gewassen en gaat dit mij komende dagen weer lekker warm houden…! Vanavond nog even lekker uiteten nu het nog kan!

Lees mijn eerdere reisverslagen van mijn reis door Patagonië:

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Ben jij benieuwd hoe je makkelijk de winter doorkomt?

Lees hier een stukje berg geschiedenis

Mee naar het Sarntal

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!