Bergans of Norway, gedreven door innovatie

Of het nu om kleding of om technische producten als tenten en rugzakken gaat, Bergans of Norway staat al meer dan 100 jaar synoniem voor innovatieve outdoorproducten gekoppeld aan Scandinavische betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het begon allemaal met een draagsysteem voor rugzakken.

Hoe is jullie bedrijf eigenlijk onstaan?
In 1908 kwam Ole F. Bergan tijdens een jacht op de Skrimfjellet op het idee om een rugzak met een frame van takken van de jeneverbesstruik te maken voor ondersteuning van de rug. Naar aanleiding van dit prototype werden de takken vervangen voor een licht metalen frame. Groothandelaar Sverre Young besefte de waarde en potentie van de rugzak en legde samen met Ole Bergan het patent vast. In de daarop volgende jaren werden aanzienlijke partijen rugzakken geproduceerd en verkocht. Het patent was het begin van een naam, een merk en het wereldwijde concept van de hedendaagse rugzak.

Zijn er bergsporters die door jullie gesponsord worden en waarom?
Sinds Bergans is opgericht heeft het merk veel bergsporters en outdoorliefhebbers gesponsord. Zo gebruikte Robert F. Scott en Roald Amundsen een Bergans-rugzak tijdens hun expedities naar de Zuidpool. Maar ook vandaag de dag worden nationale en internationale bergsporters gesponsord door Bergans of Norway. De teamriders, zoals Bergans ze noemt, zijn nauw betrokken bij de laatste ontwikkelingen en testen de producten optimaal. Sommige teamriders hebben een eigen collectie binnen Bergans. Bergsporter Cecilie Skog heeft bijvoorbeeld haar eigen damescollectie binnen Bergans. In Nederland wordt onder andere Jolanda Linschooten gesponsord. Jolanda is avonturier in hart en nieren en maakt uitdagende trailrun- en fotografiereizen.

Wat zijn de nieuwe producten in het assortiment die Bergans of Norway voor het komende wandelseizoen belangrijk vindt?
Bergans is een merk wat gedreven wordt door innovaties. Ook dit seizoen is dat niet anders en staat lichtgewicht en duurzaamheid hoog op de lijst. Een van de nieuwe innovaties is de lichtgewicht Helium PRO-rugzak. Deze 55-liter-rugzak weegt slechts één kilogram, en de 40 liter is zelfs nog lichter! Op het gebied van duurzaamheid heeft Bergans niet stilgezeten. Zo zijn vanaf heden alle donsproducten voorzien van RDS-gecertificeerd dons. Daarnaast is Bergans het eerste outdoormerk dat gebruikmaakt van Ecodear, een vezel af komstig uit afvalstoffen van de suikerindustrie. 30% van de buitenlaag van de Eidfjord Jacket bestaat al uit Ecodear.

www.bergans.eu

Dit artikel is eerder verschenen in de Bergen Magazine Merkenspecial in mei 2016

Meer inspiratie

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webreactie. 

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine voor slechts €22,50 + 3 cadeaus!