Foto: A Poldavo

De mooiste tochten rond de Pedraforca, Catalonië

A PoldavoDe Pedraforca (2497m) is het centrale punt van een klein massief, dat op zijn beurt weer deel uitmaakt van het grotere natuurpark van Cadí-Moixeró. De wandel en klautermogelijkheden zijn legio. Op de Pedraforca bieden zich voor de gevorderde wandelaar zonder hoogtevrees enkele interessante routes aan. Om het massief heen zijn enkele mooie wandelingen mogelijk op eenvoudiger niveau, naar toppen en passen die een mooi uitzicht bieden op de Pedraforca en verder weg de hoofdkam van de Pyreneeën in het noorden en Montserrat in het zuiden.

Er lopen diverse lange afstandswandelingen door het gebied. De veel gefrequenteerde paden zijn goed ontsloten, maar wie af en toe wat anders zoekt moet er rekening mee houden dat er wat speurwerk verricht zal moeten worden.

Cap de la Gallina Pelada (2320m) P EstebanVertrekpunt: parkeerplaats tussen Plata de la Vila en de Coll de Pradell (c. 1750m)Eindpunt: beklimming Cap de la Gallina Prelada en terug naar parkeerplaatsDuur: 600 meter stijgen en dalen, heen en terug 4 uurKarakter: Steile wandeling over slechts deels gemarkeerde padenNeem de auto (of een van de regionale taxi’s) naar de parkeerplaats op de weg naar de Coll de Pradell. De parkeerplaats is duidelijk herkenbaar en er staan borden die het begin van de wandeling aangeven naar de Refugo Delgado Úbeda. Het pad gaat direct omhoog door he bos. Boven de begroeiïng opent zich een prachtig uitzicht naar het noorden, richting de Pedraforca.

In het zuiden, boven de wandelaar, is de graat van de Serra d’Ensija te zien. De Cap de Gallina Pelada is de hoogste verheffing hiervan. Boven het bos verdwijnt het pad af en toe en is het noodzakelijk goed zicht te hebben. Hou bij twijfel rechts omhoog aan, richting de graat. De Refugo Delgado Úbeda ligt juist onder de graat op een prachtige plek. De hut opent naar believen van de waard en is slechts zelden open; informeer bij het bureau voor toerisme in Gósol of Saldes.

Wanneer eenmaal de graat bereikt is, neemt de steilte af en over de glooiende bergrug bereikt men eerst de hut, en daarachter de top. Vanaf de top opent zich ook het uitzicht naar het zuiden, waar de zaagtand van Montserrat zich openbaart. Wie geluk heeft, kan hier gieren zien cirkelen, die gebruik maken van de thermiek achter de graat, waar de Serra zeer steil naar beneden afloopt. Zelfde weg terug. Neem genoeg water mee; bij warm weer is er geen beschutting als je eenmaal boven het bos bent.Gósol (1487m) – Coll de Mola – Cap del Verd (2288m) – Coll dels Belltres – GósolFoto 122Vetrekpunt: Gósol, nabij het Castell de GósolEindpunt: na bestijging Cap del Verd terug over de Coll des Belitres naar GósolDuur: 5 uur, 800 m stijgen en dalenKarakter: wandeling over brede en smalle bos- en weidepaden, geleidelijk dalend en stijgendEen mooie wandeling in een weidse omgeving, langs een middeleeuws kasteel, een dito kapel en via top van de Cap del Verd langs een pas waar doorgaans paarden en koeien grazen (de Coll dels Belitres) weer naar beneden. Verlaat Gósol in de richting van het Castell de Gósol, een duidelijk herkenbare ruïne op een heuvel. Loop achter het kasteel langs en volg de aanwijzingen richting de kapel van Santa Margarida. Het pad verlaat de hoofdweg. Op weg naar de kapel passeert men oude wegpalen, voorzien van keramiek die de route naar de kapel aangeven. De kapel is een prachtig voorbeeld van de romaanse bouwstijl. Vanaf de kapel gaat het pad verder naar de Coll de Mola (richting Tuíxen). Op de pas links aanhouden, het bos in. Neem in het bos het rechterpad. Het pad loopt op enkele momenten over de hoofdweg mar verliest zich daarna snel in het bos.

De Cap del Verd staat daarna aangegeven; de omgeving van de top is onbegroeid en biedt een mooi vergezicht. Daal aan de andere kant af en zoek je weg langs een van de vele herderspaadjes naar de Coll des Belitres. Dit is een prachtig punt waar veelal paarden en koeien grazen en vanwaar je een prachtig uitzicht op de Gósol, het kasteel en de Pedrforca hebt. Bij de afdaling eerst rechts, later links aanhouden, je komt dan op een pad dat onder de berg langs. Van hier is het even spoorzoeken om via een steil, klein bospad onderaan de berg richting Gósol te lopen. Dit is tevens een lokale Caminando Popular en deze is, als de wandeling net gehouden is, gemarkeerd et geel-rode plastic linten.Pedraforca (2497m) vanaf Refugi Lluís Estasen (1647m)batmaVetrekpunt: Refugi Lluís Estasen (bereikbaar met de auto)Eindpunt: via Coll der Verdet naar de top van de Pedraforca en terug naar Refugi Lluís EstasenDuur: 5 uur Karakter: steile wandeling met klauterpassages tot de IIe moeilijksheidsgraad, afdaling over steil geröllveldWees bij een beklimming van de Pedraforca beducht voor weersomslag en vertrek met name in de zomer vroeg: onweer ligt altijd op de loer. Deze variant volgt de gebruikelijke route over de Coll del Verdet. Via een goed pad wordt vanaf de hut eerst het Canal del Riambau bereikt, waarna de stijging serieus begint. Verlaat het pad als het naar rechts afbuigt en volg de gele markeringen op de rotsen die de graat opleiden wanneer de klim vanaf de Coll del Verdet begint. Gemzen komen hier veelvuldig voor.

Het begin van de klim is het lastigst, eenmaal op de graat gaat het een stuk eenvoudiger. Eerst wordt een voortop beklommen, dan weer een stukje afgedaald en de hoofdtop bereikt (Pollegio Superior). Vanaf deze hoofdtop na een welverdiende rust verder gaan over de graat en kort voor het einde afdalen naar de Enforcedura. Dit is de route waarlangs mensen vanuit Gósol omhoog komen. Op de Enforcedura naar links afdalen, de steile en steenslaggevaarlijke kom in. Hou hier rekening met elkaar! Bij onzekere omstandigheden – verijzing bijvoorbeeld – is deze afdaling af te raden. Neem in dat geval het pad naar Gósol. Eenmaal beneden aan de Enforcedura kan men eenvoudig de Refugi Lluís Estasen weer bereiken.Pedraforca (2497m) vanaf Gósol (1487m) A CartellaVertrekpunt: GósolEindpunt: Gósol na een beklimming van de Pedraforca Duur: 5 – 6 uurKarakter: steile wandeling met klauterpassages tot II- moeilijkheidsgraad, traversering geröllhellingDeze route heeft als voordeel dat de afdaling door het geröllveld ten noorden van de Enforcedura wordt vermeden, het klauteren net ietsje prettiger is en minder mensen aan deze zijde de weg omhoog kiezen. Nadelen zijn de iets langere duur van de tocht en het steile bospad aan het begin.

Loop in Gósol in de richting van de camping, maar buig ervoor af. Bij de grote parkeerplaats staan bordjes. Men passeert hier enkele boerderijen en weiden alvorens via een kom het bos te bereiken. In het bos gaat het zeer steil en langdurig omhoog, tot de rug van de Pedraforca wordt bereikt, de Serra de la Tossa. Daar opent het landschap zich en in de verte zie je de Enforcedura liggen. Het pad ernaar toe traverseert een geröllhelling maar is over het algemeen niet te missen. Het laatste stuk naar de Enforcedura gaat weer wat steiler omhoog, over gras. Vlak voor de pas passeert men een kleine schouder.

De vergezichten naar beneden, richting Gósol zijn diep en indrukwekkend. Op de Enforcedura naar de linkergraat, ga er iets voor het einde op. Pas op voor de verleiding te steil de graat op te gaan; de route loopt aan het begin naar links, iets onder het hoogste punt vande graat. Kleine steenmannetjes en gele markeringen leiden de wandelaar de juiste kant op. De klauterij is niet al te moeilijk, doordat het landschap voldoende treden en grepen biedt. Zelfde route terug.

Monte Bianco di Courmayeur

Bijvoorbeeld de hoogste bergen van Italië?

Wil je weten hoe je spierpijn kunt voorkomen of verhelpen bij een huttentocht?

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?