Bergwijzer- de ronde van de Rosengarten

Meerdaagse huttentocht: Ronde van de Rosengarten

Bergwijzer- de ronde van de RosengartenHet massief van de Rosengarten-Schlern in Zuid-Tirol is een van de negen Dolomietengebergten die tot UNESCO Werelderfgoed zijn uitgeroepen. Voor bergwandelaars een paradijs vol wandeltochten, via ferrata's en meerdaagse huttentochten. De Ronde van de Rosengarten is een meerdaagse huttentocht die je in vijf etappes kan lopen.

Etappe 1. Wandeltijd ca. 3 uur;   974 meter stijgen.
Vertrekpunt: Parkeerplaats Weisslahnbad  (1160 m ), vlakbij gelijknamige hotel met ruime parkeergelegenheid. Of starten in St. Zyprian
Richting: Door het Tschamindal op route 3 richting Grasleitenhütte (2134 m ). Einde dal 3A vervolgen en klimmend naar hut.

Karakter: Makkelijk pad, goed gemarkeerd  en goed te doen met de hele gezin. Spectaculaire uitzichten op steile bergtoppen en achterom kijkend over het Tschamindal .

Bergwijzer- de ronde van de RosengartenEtappe  2. Wandeltijd ca. 6 uur; Stijgen 894 meter / dalen 552 meter
Vertrekpunt: Grasleitenhütte (2134 m )
Richting: Vervolg de route 3A omhoog (komt later samen met 554) de Grasleitenkessel in , over de Molignonpas (2598 m ) en afdalend naar de Tierser Alpl-Hütte (2440m) onder de Rosszähne. Vervolg route 4 en later 552 naar Malga Decoldaura (2046 m) en 555 en de 580 voorbij de Cima di Dona (2665 m) naar Rifugio Antermoia (2476 m ).

Karakter: Flinke omhoog, maar nergens meer dan goede conditie nodig.  De uitzichten zijn fantastisch. In de verte zie je de massieve Langkofel (3181 m ) en de gletsjer van de Marmolada en zijn vele toppen (Punta Penia 3334 m).  In het dal bij de Tiersel Alpl-Hütte tot aan de Plattkofel Hütte (2.297 m ) is het druk met wandelaar en mountainbikers. Je kunt ook een paar mooie klettersteigen doen hier.

Etappe 3 Wandeltijd  ca. 3,5 uur;  791 meter stijgen/646 meter dalen (Cima di Scalieret  ca. 1 uur)
Vertrekpunt: Rifugio Antermoia (2476 m).
Richting: Passo di Antermoia route 584 en passeer al snel het bergmeertje Lago di Antermoia (mooi!). Uitstapje Cima di Scalieret (optioneel) Onderlangs de magnifieke Kesselkogel afdalend naar de Grasleitenpass hütte (2600 m). Verder afdalen naar de Vajolet en Preuss hütte (2243 m). Afsluitend een flinke klim naar de Gartlhütte (2621 m)

Karakter: Zeer mooie bergwandeling. Het uitzicht vanaf Passo d’Antermoia is werkelijk verpletterend van schoonheid met uitkijk op de Rosengartenspitze, Vajolet torens en zelfs de stad Bolzano . Ook de Gartlhütte kun je al zien liggen. Het uitstapje naar Cima di Scalieret is een absolute aanrader voor de wandelaar zonder hoogtevrees. De rest van de tocht is voor iedereen prima toe doen. Het dal tussen de Grasleitenpas hütte en de Vajolet/Preuss hutten zijn in het seizoen zeer geliefd bij dagjesmensen (Druk!).

Tip: Voor de avondwandeling, het avondeten of als alternatieve overnachting ga je naar de kleine en gezellige Santnerpass Hütte 2.741 m /30 min. Je kijkt over de rand van het Rosengarten-massief.

Bergwijzer- de ronde van de Rosengarten, VajoletEtappe 4. Wandeltijd ca. 5 uur;  392 meter stijgen/ 674  meter dalen.
Vertrekpunt: Gartlhütte (2621 m )
Richting: Afdaling richting Vajolet/Preuss hutten (dezelfde weg terug dus). Beneden rechts verder afdalend, maar neem afsplitsing 541 omhoog en steek de Pas da le Zigolade over (2579 m ). Flinke klim die je langs de Rotwandhütte (2283 m ) voert. Neem hier route 549 langs het Christomannos monument en verder op de Hinzelweg richting Kölner Hütte of Rosengarten Hütte.

Karakter: Alleen de Pas da le Zigolade vraagt enige conditie en doorzetting, maar verder is het een gemoedelijke etappe met veel mooie vergezichten. Bij het Christomannos monument kun je het Latemar massief heel goed zien.

Etappe 5: Wandeltijd ca. 4  uur; 1179 meter dalen
Vertrekpunt: Kölner Hütte/Rosengarten Hütte 2339 m
Richting:  Heel kort stukje terug op de route van gisteren om op de Hanicker Schwaige nr.7 uit te komen. Alleen het laatste stuk route 3 naar Weisslahnbad.

Karakter: Zeer gemoedelijke etappe met voldoende gelegenheid voor het nemen van een pauze onder het genot van een Cappuccino en Apfelstrudel. Mooie alpenweiden en uitzichten op de Rosengarten en de Schlern.

Ook leuk om te lezen:

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Lees hier welk biertje het beste bij jou past

Opzoek naar de makkelijkste manier om door de bergen te reizen?