Patagonia: duurzaam, mooi en functionee
Patagonia's missie: maak het beste product, veroorzaak geen onnodige schade en gebruik je bedrijf om te inspireren en oplossingen tegen de milieucrisis te implementeren. “Het beste wat we kunnen doen om onnodige schade te voorkomen, is het maken van kwaliteitsproducten, die duurzaam, functioneel, mooi en eenvoudig zijn.”, aldus Yvon Chouinard (oprichter en eigenaar).
Elk kledingstuk dat we maken moet lang mee gaan, sterk en zo veelzijdig mogelijk zijn. Een kledingstuk moet zo licht worden gemaakt als voor dat gebruik mogelijk is, droog en prettig aanvoelen op de huid en gemakkelijk te onderhouden zijn. Schade aan het milieu als gevolg van productieprocessen of teelt, het verven en aanbrengen van coatings moet zo beperkt mogelijk worden gehouden. Elk kledingstuk moet prachtig zijn.
Bij Patagonia ontwerpen we producten volgens de bovenstaande kwaliteitsnormen.
Toegewijd aan de ziel van de sport Yvon Chouinard begon als een alpinist die klimmaterialen voor zichzelf en zijn vrienden maakte; alpinisme blijft dan ook de kern van het bedrijf dat nu kleding maakt voor berg- en ijsbeklimmers, surfers, vliegvissers en duursporters. Deze vallen allemaal in de categorie ‘stiltesporten’ – voor deze sporten gebruik je geen motor. In deze sporten bestaat de beloning meestal niet uit applaus of een grote prijs maar uit een welverdiend eergevoel en roem.
Patagonia roept consumenten op zo min mogelijk te kopen, en zo bewust mogelijk te kopen. Kies alleen die kledingstukken die je nodig hebt, draag ze zolang mogelijk. Patagonia repareert kledingstukken met een kapotte rits bijvoorbeeld. Je hebt levenslange garantie op je kleding. Als je erop uitgekeken bent, geef het door aan iemand anders die het nog verder wil dragen.
Gooi het nooit weg, het mag niet op de afvalberg terecht komen. Als het kledingstuk is afgedragen, kun je het naar Patagonia terugsturen en dan verzorgen zij voor verwerking in het Common Threads Recycling Program.
Patagonia met een omzet van 414 miljoen dollar in het afgelopen boekjaar (April 2011), staat internationaal bekend om haar toewijding voor het maken van hoogwaardige producten en milieuactivisme. Bij het ontwikkelen van producten is Patagonia zich voortdurend bewust van haar verantwoordelijkheid voor het milieu en heeft duurzaamheid opgenomen als integraal onderdeel van de productontwikkeling.
Het bedrijf gebruikt sinds 1996 alleen biologische katoen voor haar kledinglijn. Met de recente introductie van synthetische recycling van vezel-tot-vezel, neemt Patagonia afgedragen polyester en nylon kleding terug om dit te verwerken tot nieuwe producten, waarmee de originele grondstoffen worden hergebruikt. Het bedrijf is een voorvechter en pleitbezorger van transparantie en gebruikt daar onder meer haar interactieve website, the Footprint Chronicles, voor waarin de belasting voor het milieu en voor de mens van afzonderlijke producten wordt getoond.
Patagonia is in 2007 uitgeroepen tot The Coolest Company on Earth op de voorpagina van het april nummer van Fortune Magazine. Met het Environmental Grants Program, staat Patagonia jaarlijks 1% van haar omzet af voor natuurbescherming (38 miljoen dollar aan lokale milieuactivisten sinds 1985) en met het Environmental Internship Program, kunnen medewerkers gedurende twee maanden voor een milieuorganisatie werken, terwijl Patagonia het salaris doorbetaald.
Yvon Chouinard wil andere bedrijven inspireren om op dezelfde wijze te ondernemen, en begon daarom de 1% for the planet club, waarbij nu wereldwijd meer dan 1000 bedrijven zijn aangesloten, en die ieder 1% van hun omzet afstaan aan milieuorganisaties.