Vlucht vertraagd? Je kan geld terugkrijgen!
Je denkt een keer snel met het vliegtuig naar je vakantiebestemming te gaan, maar helaas. Een flinke vertraging gooit roet in het eten. Je vlucht van een uurtje verandert in een slopende reis waarbij je een halve dag op het vliegveld zit te wachten en je dus niet van je bergvakantie kan genieten. Kun je dan nog iets terug krijgen?
Het antwoord is ja. Als je drie uur of langer te laat op de luchthaven van bestemming aankomt, heb je recht op compensatie. Tenminste, als er geen sprake is van overmacht. De regels kunnen echter best ingewikkeld zijn.
Wat krijg je terug?
De hoogte van de vergoedingen kan verschillend zijn, afhankelijk van de omstandigheden. Daarom een klein overzicht van de belangrijkste regels:
- € 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer
- € 400,-voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer
- € 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer
- Voor alle overige vluchten heb je recht op een vergoeding van € 600,-
Omdat dit allemaal Europese wetten zijn, geldt dit alleen als je vanaf een luchthaven in de EU, of in IJsland, Noorwegen en Zwitserland vertrekt.
Dit geldt echter niet als er sprake is van overmacht. Weersomstandigheden, stakingen, of problemen met de veiligheidssituatie op een vliegveld gelden als overmacht. Dan keert een luchtvaartmaatschappij dus niks uit.
Loopt een vertraging op tot vijf uur (of langer) wachten? Dan zijn er ook mogelijkheden om je vlucht om te boeken of om de vlucht te annuleren. Daarvoor gelden echter andere regels dan voor de vertraging voor compensatie.
Wat moet je doen als je vlucht vertraagd is?
Het is niet zo dat een luchtvaartmaatschappij automatisch een vergoeding uitkeert als je vlucht vertraagd is. Je moet zelf een claim indienen. Hoe gaat dat?
Verzamel informatie
Begin met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie. Waarom is je vlucht precies vertraagd? Welke informatie werd er precies verstrekt? Hoe lang duurde de vertraging precies? Bewaar ook alle informatie van je vlucht, zoals vluchtnummer, vertrektijden en dergelijken, maar ook boardingpasses en voor de zekerheid zelfs betaalbewijzen.
Dien de claim in
Een claim moet altijd worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je zou vliegen. Ook als je je vlucht niet direct bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, maar via een reisbureau. Luchtvaartmaatschappijen moeten dit op hun website aanbieden. Mocht je er desondanks niet uitkomen, dan zijn er verschillende bureau’s die je kunnen helpen bij het oplossen van de claim na een vertraagde vlucht.
Na de claim
De luchtvaartmaatschappij beoordeelt of de claim gegrond is en kan dan wel of niet tot betaling overgaan. Mocht een klacht ongegrond worden verklaard, dan kun je nog een procedure starten, al dan niet met de hulp van een organisatie die je helpt als je vlucht vertraagd is.