Castell de Gósol

Beklimming van de Cap del Verd (2288 m)

Duur:

5 uur

Startplaats:

Gósol, nabij het Castell de Gósol

Een mooie wandeling in een weidse omgeving, langs een middeleeuws kasteel, een dito kapel en via top van de Cap del Verd langs een pas waar doorgaans paarden en koeien grazen (de Coll dels Belitres) weer naar beneden. Verlaat Gósol in de richting van het Castell de Gósol, een duidelijk herkenbare ruïne op een heuvel. Loop achter het kasteel langs en volg de aanwijzingen richting de kapel van Santa Margarida. Het pad verlaat de hoofdweg.

Op weg naar de kapel passeert men oude wegpalen, voorzien van keramiek die de route naar de kapel aangeven. De kapel is een prachtig voorbeeld van de romaanse bouwstijl. Vanaf de kapel gaat het pad verder naar de Coll de Mola (richting Tuíxen). Op de pas links aanhouden, het bos in. Neem in het bos het rechterpad. Het pad loopt op enkele momenten over de hoofdweg mar verliest zich daarna snel in het bos.

De Cap del Verd staat daarna aangegeven; de omgeving van de top is onbegroeid en biedt een mooi vergezicht. Daal aan de andere kant af en zoek je weg langs een van de vele herderspaadjes naar de Coll des Belitres. Dit is een prachtig punt waar veelal paarden en koeien grazen en vanwaar je een prachtig uitzicht op de Gósol, het kasteel en de Pedrforca hebt. Bij de afdaling eerst rechts, later links aanhouden, je komt dan op een pad dat onder de berg langs. Van hier is het even spoorzoeken om via een steil, klein bospad onderaan de berg richting Gósol te lopen.

Gósol (1487m) – Coll de Mola – Cap del Verd (2288m) – Coll dels Belltres – Gósol
Vertrekpunt: Gósol, nabij het Castell de Gósol
Eindpunt: na bestijging Cap del Verd terug over de Coll des Belitres naar Gósol
Duur: 5 uur, 800 m stijgen en dalen
Karakter: wandeling over brede en smalle bos- en weidepaden, geleidelijk dalend en stijgend

Bergen Magazine

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine vanaf € 19,95)

Ben jij benieuwd hoe je makkelijk de winter doorkomt?

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.