Arc’teryx, intuitive design and technical innovation
Arc’teryx komt oorspronkelijk uit het Canadese Vancouver en is een bedrijf dat high performance buitensportartikelen vervaardigd. Het staat bekend om zijn spraakmakende technische innovaties in de klim-, ski- en alpiene sport.
Wat moet iedereen over Arc’teryx weten?
Met onze wortels in de ruige kustbergen van British Columbia is Arc’teryx gefocust op een hoge standaard op het gebied van design en productie. Omdat onze producten in het bedrijf zelf ontworpen en vervaardigd worden, zijn we in staat om deze continu aan te passen aan de evoluerende eisen. Arc’teryx heeft namelijk een eigen fabriek, zodat we de regie hebben over alle ontwikkelingen en innovaties. Omdat we alleen de beste materialen gebruiken in een productieproces met oog voor detail en bijzondere ontwerpen, zijn we in staat om technische producten te creëren waarvan je erop aan kunt dat ze in alle omstandigheden doen wat van ze verwacht wordt. Dit vakmanschap van hoog niveau, gekoppeld aan goed doordacht design en eenvoud, zorgt voor ongeëvenaarde prestaties – vooral in extreme situaties.
Hoeveel van het oude ambacht kan je in de actuele producten herkennen?
Het verleggen van grenzen en het ontwikkelen van nieuwe ideeën is de cultuur bij Arc’teryx. Passie en nieuwsgierigheid voeden onze motivatie om nieuwe dingen te ontdekken en steeds weer de grens van wat bekend is te verleggen. De meeste designs beginnen bij een behoefte iets nieuws te creëren voor een bepaalde activiteit of omgeving, noodzakelijke verbeteringen voor een jas of rugzak, een product comfortabeler maken met de keuze van een nieuwe stof, of het vervangen of weglaten van onderdelen die te veel tijd of ongemak kosten in gebruik. De oplossing is het maken van producten die zo goed zijn als maar mogelijk is, die niet slijten en beter en langer werken dan verwacht. Dat is de kern van wat we doen en de basis van ons merk – om dat te maken wat nog niet bestaat.
Hoe is Arc’teryx ooit ontstaan?
Het bedrijf begon 1989 als Rock Solid. Een kleine onderneming met vier mensen die eerst met de hand genaaide klimharnassen en slings maakte voordat ze met de productie van rugzakken begonnen. Vanaf 1997 ging het bedrijf ook kleding ontwikkelen. In 1991 werd de naam in Arc’teryx veranderd. Het doel is altijd geweest om de meest lichtgewichte producten met de beste performance en kwaliteit te leveren. Daarbij zijn verschillende technische revoluties aan Arc’teryx toe te schrijven, zoals de WaterTightTM rits, de micro seam technology, de Tri-DexTM handschoenconstructie en het Warp StrenghTM harnas. Ons uitgebreide designcenter en het nieuwe hoofdkantoor staan voor de groei van het merk. En zo blijven twintig jaar later passie en nieuwsgierigheid onze drive om te ontdekken en onze grenzen te verleggen. Het uitdagen van aannames is onze cultuur.