De mooiste wandeltochten in Davos

700 kilometer aan bergpaden, themawandelingen en panoramawegen maken het de bergwandelaar wel heel gemakkelijk iets van zijn gading te vinden. De brochure Davos-Klosters Wandertipps mit Bergbahninformationen somt meer dan 300 wandelingen op met een lengte van 1 tot 8½ uur. Op de twee bijbehorende panoramakaarten staan alle routes netjes genummerd. Bergen Magazine stelde een – onvolledige – selectie samen.

1. Schluchtweg

Vertrekpunt: station Rhätische Bahn Klosters.
Duur: 3½ uur – 520 m stijgen, 200 m dalen.
Karakter: een mooie wandeling om in te lopen en tegelijkertijd de naaste omgeving van Davos en Klosters te leren kennen. Begin bij het station in Klosters en ga over de brug bij het Parkhotel. Nog even de weg volgen. Dan het bordje ‘Schluchtweg’ volgen. De wandeling voert over een smal soms ook steil pad. Mooie uitzichten, vooral vanaf Alp Drusatscha. Hier zijn Davos en de Davoser See al te zien. De weg daalt af tot Davos waar je met de Rhätische Bahn terug naar Klosters rijdt.

2. Saaser Calanda

Vertrekpunt: bergstation van de Madrisabahn (1884 m).
Duur: 5½ uur – 820 m stijgen en dalen.
Karakter: bijzonder aan deze tocht is het eigenaardige kalklandschap waar je af en toe doorheen loopt.
Volg richting Untersäss (Prättigauer Höhenweg). Bij een splitsing van paden rechts aanhouden. De weg voert omhoog naar de Mässplatte (koepel met een mooi uitzicht). Over een rug verder langs Geisshorn en Bockhorn. Tenslotte verschijnt een rotskoepel die aan de westkant eindigt als loodrechte wand: de Saaser Calanda.
Omhoog naar de Rätschenhorn (2703m, uitzicht!) Dan afdalen tussen rotsen en puin tot aan het Rätschenjoch (2602m). Verder naar beneden door malse alpenweiden. Nog even steil tot aan Untersäss en weldra is het bergstation Saaser Alp weer te zien.

3. Höhenweg Parsenn

Vertrekpunt: bergstation Gotschnagrat (2281 m)
Duur: 4¼ uur – 150 m stijgen, 500 m dalen.
Karakter: deze tocht is bekend vanwege zijn mooie uitzichten. Hij verdient zeker het predikaat ‘panoramaweg’.
Het grootste deel van de tocht verloopt op een hoogte van 2200-2300 meter. Het gaat wel nog al wat op en af, zodat er toch nog wat hoogtemeters gemaakt worden. Van Klosters-Platz omhoog met de kabinelift naar bergstation Gotschnagrat (2281 m). Genietend van uitzicht richting Silvrettagroep gaat het naar de Parsennhütte. Via de kam van de Totalphorn afdalen tot in het Meierhofer Tälli. Langs de flanken van de Salezer Horn en de Schiahorn verder tot aan de Strelapass. Langs de Parsennbahn en door alpenweiden naar beneden tot aan Schatzalp. Hier de kabinelift nemen tot Davos Platz.

4. Jatzhorn

Vertrekpunt: bergstation Jakobshorn.
Duur: 3¼ uur. – 130 m stijgen 830 m dalen.
Karakter: graatwandeling tussen Sertig- en Dischmatal met aan beide kanten een geweldig uitzicht tot aan de Tödi of Piz Palü.
Van Davos-Platz omhoog tot aan bergstation Jakobshorn. Volg het bordje Jatzhorn. Het pad volgt de kam en voert over enkele topjes (o.m. Jatzhorn, Rossboden).
Zo afdalen tot een insnijding: de Tällifurgga. Nu steeds verder naar beneden tot in het Sertigdal. Bij de autoweg aangekomen gaat het iets dalopwaarts tot aan het Kurhaus Sertig. Daar komt buslijn 8 langs die teruggaat naar Davos Platz.

5. Jöriseen

Vertrekpunt: langs de weg Davos-Fluëlapas, parkeerplaats bij Wägerhus (2207 m).
Duur: 5 uur – 817 m stijgen, 814 m dalen.
Karakter: deze wandeling loopt langs enkele bergmeren die in een bekken op ongeveer 2500 m hoogte liggen.
Vanaf de parkeerplaats het bergpad omhoog volgen totdat bij een T-kruising. Daar linksaf richting Jörifluëlafurgga. Op de Jörifluëlafurgga (2723 m) prachtig uitzicht op de Silvretta. Een steil pad voert omlaag tot bij de Jöriseen. Bij de splitsing het pad dat naar links gaat laten voor wat het is (richting Berghaus Vereina), bij de volgende splitsing opnieuw rechts. Voor ons: de Fluëla Wisshorn (2787m) Aan de linkerkant weer een meer. Het pad gaat rechts langs de Jörigletsjer (althans wat daar nog van over is). Via Winterlücke terug naar T-kruising. Linksaf terug naar Wägerhus.

6. Zügenschlucht

Vertrekpunt: station Monstein.
Duur: 4 uur – 60 m stijgen, 330 m dalen.
Karakter: een gemakkelijke tocht langs, boven en onder een van spectaculairste spoorwegtrajecten van Zwitserland.
Verlaat de Rhätische Bahn op station Monstein en volg het pad richting het Mijnbouwmuseum. Hier begint de wandelroute door de kloof. Na drie kwartier komt men bij het houten stationnetje van Wiesen. Vandaar verder over het Wiesener Viadukt (88 m hoog, 220 m lang), richting Filisur. Vóór Filisur onder het fraai gebogen Landwasser Viadukt doorlopen. Filisur met zijn prachtige Engadiner boerderijen is een dankbare eindbestemming. Met de trein terug naar Monstein.

7. Mittelbünden Panoramaweg

Vertrekpunt: Lenzerheide
Duur: Deze wandeltocht duurt twee dagen. Hij start in Lenzerheide en voert op dag 1 naar Arosa dat diep aan het einde van het Schanfiggdal ligt, bij de idyllische Unter- en Obersee. Arosa is al zichtbaar vanaf de Parpaner Rothorn die het hoogste punt vormt tussen Lenzerheide en Arosa.
De afdaling naar Arosa gaat door een landschap met opvallend gekleurd gesteente van roestrood tot grijs en matgroen bij de Älplisee.
Op dag 2 krijgt de tocht een heel ander karakter: frisse alpenweiden. Na Alp Medergen volgt er een lange ijzeren trap. Dan loop je door het Sapün (een oude verbinding tussen Davos en het Schanfiggdal) tot aan de Strelapas. Daarna afdalen naar Davos.
De tocht kan ook in omgekeerde richting gelopen worden.

Er bestaat een georganiseerde versie met hotelovernachtingen in Davos, Arosa en Lenzerheide, gids en bagagevervoer. Zie hiervoor: www.sunstarhotels.com

Sulzfluh Klettersteig

Hoogte aanvang route: 2360 m; hoogte top: 2817 m. Hoogteverschil 450 m.
Duur: ong. 2½ uur.
Moeilijkheidsgraad D, meestal C. www.klettersteigsulzfluh.ch
Aan de Oostenrijkse kant van de Sulzfluh is een bijzondere via ferrata gebouwd: de Gauablickhöhle Klettersteig. Dit is de eerste via ferrata die door grotten leidt. Het begin van deze beklimming bereik je vanaf de Lindauerhütte (zie Logies) over een steil, rotsig slingerpad. Ten westen van de Lindauerhütte start de Klettersteig Blodigrinne. Deze gaat deels over beveiligd en deels over alpien terrein naar de top van de 2827 m hoge Drusenfluh.

Meer praktische informatie: Een actieve vakantie in Davos

Lees hier een stukje berg geschiedenis

Bike explorer

BIKE Explorer, het nieuwe magazine voor de avontuurlijke fietser.

Lees hier alle informatie over de vijf hoogste watervallen van de alpenlanden