bergwandelen trentino

Een lieflijke uitdaging in het Val di Fiemme

Het is hoogzomer en mijn dochters zijn al weken thuis van school. Omdat we in Italië wonen, hebben ze dertien weken zomervakantie en dat vergt creativiteit om algehele lamlendigheid te voorkomen. Oftewel het wordt tijd voor een bergwandeling: bij Alpe Cermis in Val di Fiemme. ’s Winters bekend van de sneeuwzekere en uitdagende pistes maar ’s zomers voor ons een nieuwe bestemming.

Val di Fiemme is een lieflijke, brede vallei met erboven zeer uiteenlopende bergtoppen. Aan de ene zijde liggen de bekende grillige Dolomieten, aan de andere kant vind je het ongerepte Lagoraigebergte waar wij naar de Cimon del To della Trappola willen wandelen. Vanuit het prachtige stadje Cavalese gaan we met de lift naar boven om op hoogte te starten.

Via de nu groene piste wandelen we langs de fraaie designhut Lo Chalet, waarna pad L03 steil omhooggaat. Zigzaggend over los gesteente klimt het pad naar de top op 2401 meter. Bij het kruis hebben we een schitterend panorama met zicht op de Catinaccio (Rosengarten), de Pale di San Martino, het Sellamassief en de Lagorai. Grete en Noora ontdekken bij het kruis in een metalen doosje het topboek waarin ze een groet voor de volgende wandelaars schrijven. Waarna we doorlopen richting het fraaie Lago di Bombasel, deels over de bergrug, daarna via de helling tot we bij het water staan. Lykke, onze hond, is niet te houden en duikt er meteen in. Ik zie op de rotsige bergkam boven het meer mensen klimmen en ik ontdek het bordje met daarop “Cermiskyline”, een via ferrata. Een ideetje voor morgen? Na de ontspanning bij het water beginnen de magen te knorren en zijn we in drie kwartier terug bij het startpunt, de Rifugio Paion (2230 m), voor een flink stuk taart. Terug in het dal informeer ik bij het toeristenbureau naar die Cermiskyline. Ik wil graag begeleiding en ik overleg met de lokale gids Flavio. Hij belooft met ons mee te komen en reserveert alvast het klimmateriaal bij de berghut.

bergwandelen trentino

Verticaal omhoog

Na een verfrissende onweersbui in de avond straalt de zon de volgende ochtend uitbundig en begroet Flavio ons voor hotel Excelsior in Cavalese. Boven aangekomen eerst koffie en chocolademelk terwijl onze klimgordels met karabiners en helmen worden klaargemaakt. Hierna vervolgen we het pad omlaag via de Forcella di Bombasel. De dag ervoor moesten we hier over lastige en ongelijke traptreden omhoog, nu omlaag gaat het aanmerkelijk beter. Terwijl we bij het meertje Bombasel onze klimgordels aantrekken, vertelt Flavio dat er in dit massief wel veertig van dit soort bergmeertjes te vinden zijn. De via ferrata is in 2018 aangelegd met de nodige kabels en trappen om een veilige route over de berg Castel di Bombasel te maken. Flavio laat zien hoe we de karabiners op de juiste wijze gebruiken waarna we de route instappen. Na een vrij vlakke start over de bergkam gaat de route plots verticaal omhoog. Op sommige punten staan we letterlijk op een richeltje met boven en onder ons alleen de rotswand! IJzeren traptreden, wortels van een enkele boom, een greep in de rotsen… We gebruiken alles om hogerop te komen. Soms ontstaat er een korte file doordat een vader met drie kleine kinderen ook op dezelfde route in de weer is. Vooral de jongste is eigenlijk nog te klein waardoor de vader flink moet duwen en tillen.

Skyline

Ondanks het zonnetje is de wind op de bergkam koud en terwijl we wachten op het gezin voor ons trekken we onze windjacks aan. Een mooi moment om ook van het uitzicht te genieten met in de verte de Dolomieten en onder ons de meren waarin de wolken en toppen weerspiegeld worden. We klauteren verder en twee uur na de start staan we bij het kruis op 2535 meter hoogte met inderdaad een schitterende ‘skyline’ als beloning. De meegebrachte broodjes, chocolade en fruit zorgen dat we weer op krachten komen voor de afdaling. Er is nu minder oponthoud en we gaan er vlot doorheen. Soms is het opletten op de ogenschijnlijk veilige delen waar geen kabel hangt maar wel losliggend puin ligt. Na een uurtje klikken we ons definitief los uit de route en komen uit op het pad van gisteren. In de kleine poeltjes ontdekken Grete en Noora kikkervisjes die ze mee willen nemen. Gelukkig kan Flavio ze ervan overtuigen dat ze hier gelukkiger zijn dan in een bidon tijdens de afdaling en een autorit. Rifugio Paion komt in zicht en op het terras aangekomen doen een late lunch, verfrissende limonade en Radler wonderen. Lieflijk Val di Fiemme was dit keer best uitdagend.

Praktische informatie

Val di Fiemme ligt in de Noord-Italiaanse regio Trentino, ten noordoosten van de stad Trento. Het is omgeven door Dolomietenmassieven
waaronder Latemar, Catinaccio (Rosengarten), Pale di San Martino en het Lagoraigebergte.

Vervoer

Trento en Bolzano zijn goed per trein te bereiken. Vanaf daar zijn er busverbindingen. In de streek zelf zijn er goede busverbindingen
tussen de dorpen.

Beste Periode:

Juni – begin oktober.

Gelopen tochten

• Dag 1
    Startpunt: Paion (2230 m, kabelbaan en stoeltjeslift vanuit Cavalese). Route L03 tot Forcella di Bombasel, L04 omhoog naar de top Cimon del To della Trappola (2401 m), via bergkam Castel del Bombasel omlaag richting Laghi di Bombasel (2268 m). Hierna L03 via Forcella di Bombasel terug naar het startpunt. Duur & hoogteverschil: Ruim 3 uur, h 350 m, 6 km.
  • Dag 2
    Start & eindpunt: Paion (2230 m). Route L03 via Forcella di Bombasel naar Laghi di Bombasel. Daar borden volgen voor de via ferrata Cermiskyline. Duur & hoogteverschil: 4 uur, h 500 m, ong. 7 km. Moeilijkheidsgraad: B/C (niet geschikt voor kinderen kleiner dan 150 cm).

Kaart:

Kompass 618 – Val di Fiemme Catena del Lagorai, 1:25000

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Verklein je voetafdruk

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!

Opzoek naar de makkelijkste manier om door de bergen te reizen?