Home » Vakantietip
bergop fietsen in de bergen

Bergbeklimmen met de fiets

Bergop fietsen is pittig, maar geeft wel ontzettend veel voldoening. Het is de ultieme strijd met jezelf en je geniet vaak ook nog eens van prachtige landschappen. Het vergt echter wel het een en ander aan voorbereiding.  Met deze tips kom je goed beslagen ten ijs. 

Wat heb je nodig? 

Uiteraard heb je een racefiets nodig. Zorg dat deze volledig in orde is. Controleer uitgebreid je fietsbanden, wielen en remmen voor vertrek. En als er iets kapot is en vervangen dient te worden, bespaar dan niet op goede kwaliteit racefietsonderdelen. Als je nog geen fiets hebt en deze vooral wilt gebruiken voor bergen, dan kun je het beste een lichte racefiets kopen. Daarnaast mag een volledig opgeladen telefoon (en powerbank) en een reserveband onderweg niet ontbreken.

Drinken en eten 

Neem altijd voldoende eten en drinken mee als je het zadel stapt. Het is van levensbelang dat je genoeg water drinkt. Dat geldt net zo goed voor winter- als voor zomerdagen. Drink bij voorkeur regelmatig een klein beetje en niet pas als je dorst hebt, want dan ben je eigenlijk al te laat. Vochttekort veroorzaakt een flink prestatieverlies.

Ook heb je genoeg eten nodig. Je jaagt de calorieën er in de bergen namelijk zo doorheen, niet alleen door het omhoog fietsen, maar ook doordat je lichaam zich moet aanpassen aan de veranderende temperaturen. Eten zorgt ervoor dat de man met de hamer wegblijft. Eet van tevoren een stevige maaltijd en neem voor onderweg licht verteerbaar voedsel mee. 

Kleding 

Het kan natuurlijk koud zijn in de bergen, dus neem genoeg kleding mee. Zeker in het najaar en in de winter zijn een warm windjack en handschoenen geen overbodige luxe. Waar veel mensen zich in vergissen, is dat je het door alle inspanning ook behoorlijk warm kan krijgen. Zorg dus dat je kleding uit laagjes bestaat, die je ook makkelijk uit kan trekken. Doe dit ook tijdig, want je wilt niet oververhit op de fiets zitten. 

Check de route en het weerbericht vooraf

Zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan. Lees je vooraf goed in over de route, zeker als je deze nog nooit eerder hebt bereden. Schat de lengte van de klim in, zodat je de intensiteit kunt plannen. Check daarnaast ook altijd het weerbericht. Mocht het bijvoorbeeld gaan stormen, dan kun je je fiets misschien beter laten staan.

Een goede basisconditie is vereist

Om een berg succesvol met de fiets te kunnen beklimmen, heb je een goede basisconditie nodig. Bereid je voor op een bergtocht door een goede conditie op te bouwen en vervolgens geregeld met de fiets op hellingen te oefenen.

Staand of zittend klimmen?

Door staand te klimmen kun je meer kracht zetten, maar het is wel minder efficiënt. Je verliest namelijk meer energie. Wissel staan en zitten dus regelmatig af. Je hebt allebei nodig voor een goede rit. Wel is het voor een lange klim beter om meer te zitten dan te staan. Staan is vooral aan te raden voor hele steile stukken.

Zorg voor een goede fietshouding

Een goede fietshouding is voor een groot deel persoonlijk. Het belangrijkste is dat het voor jou natuurlijk voelt. Als jij ongemak ervaart, zoals kniepijn of pijn in je rug, dan kunnen dat tekenen zijn dat je geen goede fietshouding hebt. Probeer in ieder geval om niet te veel aan het stuur te trekken. Houd je handen losjes bovenop het stuur en je rug gestrekt, zodat je meer rechtop zit en meer lucht binnenkrijgt.

bergop fietsen in de bergen

Doseer je energie

Hoewel het misschien verleidelijk is om knallend van start te gaan, doe je er goed aan om rustig van start te gaan. Tijdens het klimmen ligt er zoveel druk op je spieren dat je weinig kans hebt om te herstellen. 

Schakel op tijd

Veel mensen wachten zo lang mogelijk met schakelen. Je kunt echter beter niet schakelen tijdens een steile klim. Als je schakelt terwijl er nog veel spanning op je ketting staat, slijt je materiaal harder. Schakel daarom altijd vooraf.

Doe rustig aan en geniet

Het belangrijkst is om zoveel mogelijk te genieten. Van de strijd, van de omgeving en van het uitzicht. Houd je niet bezig met de kilometerteller of hoe hard een eventuele fietspartner gaat. Dat kan alleen maar demotiverend werken. Zeker als je nog weinig ervaring hebt met fietsen, kun je je beter niet te veel richten op je prestaties. Rijd op je eigen tempo, want anders houd je het nooit vol. Probeer een ritme te zoeken waarmee je lang kunt fietsen. Je lichaam kan je over het algemeen goed vertellen of je op het goede tempo zit, maar je kunt het nog preciezer meten met een hartslagmeter. Is je hartslag te hoog, dan moet je iets langzamer gaan.

 

Meer inspiratie

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webreactie. 

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine voor slechts €22,50 + 3 cadeaus!