wandelen gezond

Hoe meer je wandelt, hoe langer je leeft

Dat bergwandelen gezond is, is nog maar eens bevestigd. Begin deze maand werd een onderzoek gepresenteerd naar de relatie tussen wandelen en de kans op allerlei kwaaltjes. En wat bleek: hoe meer je wandelt, hoe kleiner de kans op die kwaaltjes. 

Over hoe veel je moet wandelen om gezond te zijn en te blijven, bestaan al langer allerlei ideëen en misverstanden. De beroemde tienduizend stappen, die veel sport-apps en zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie als norm hanteren, zijn eigenlijk het resultaat van een wel erg succesvolle marketingcampagne en niet het onomstotelijke resultaat van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Maar als dat magische getal van tienduizend niet gehaald hoeft te worden? Wat dan wel?

Studie naar verband tussen stappen en gezondheidsproblemen

In het European Journal of Preventive Cardiology verscheen onlangs een artikel afkomstig van een grote meta-studie die min of meer draaide om die vraag. Onderzoekers maakten een meta-studie op basis van de gegevens van zeventien studies, waar in totaal 220.000 mensen van over de hele wereld als proefpersoon aan meededen. Daarmee is dit een van de grootste studies naar de gezondheidsvoordelen van wandelen ooit. 
En daaruit kwamen interessante resultaten. Opvallend: 3.967 stappen per dag is eigenlijk al genoeg om de kans op vroegtijdig overlijden te verkleinen. Kijk je puur naar de kans op vroegtijdig overlijden door hart- en vaatziekten, dan zijn 2337 stappen zelfs al voldoende. Let wel op, het gaat hier om het verkleinen van de kans op problemen. Het wil dus niet zeggen dat je bij 2337 stappen per dag gegarandeerd probleemloos door het leven gaat, maar dus dat de kans op problemen afneemt. En ook: deze aantallen zijn dus de absolute ondergrens.  

Ideaal aantal stappen per dag

Het ideale aantal stappen is namelijk wel een stuk hoger: bij volwassenen tot zestig jaar ligt het ideale aantal stappen tussen de 7000 en 13.000 stappen op een dag. Dan neemt de kans op vroegtijdig overlijden al met 49% af. Bij zestigplussers lag het ideale aantal stappen tussen de 6000 en 10.000 stappen, wat de kans op vroegtijdig overlijden met 42% deed afnemen. Maar, meer stappen is beter, aldus de onderzoekers. Want bij elke toename van 500 of 1000 stappen, registreerden ze een significante afname van de kans op vroegtijdig overlijden. Zelfs als er twintigduizend stappen werden gezet. Al tekenden de onderzoekers wel aan dat er te weinig profpersonen waren die elke dag zo’n aantal stappen haalden om daar hele betrouwbare uitspraken over te doen.  

Wat maakt dit onderzoek nou zo belangrijk?

Er wordt wel eens gezegd dat zitten het nieuwe roken is en eigenlijk klopt dat wel een beetje. Zeker in de westerse wereld, wordt veel gezeten. Dat levert allerlei kleine kwaaltjes op. Vaak worden die kwaaltjes nu opgelost met behandelingen, al dan niet met medicatie. Maar al die medicatie is ook niet altijd ideaal. Door meer te bewegen kunnen er een heleboel kwaaltjes voorkomen worden, waardoor je langer gezond door het leven gaat, zo stellen de wetenschappers.

Oftewel: wandelschoenen aan en gaan! 

Benieuwd naar het hele onderzoek? Het wetenschappelijke paper kun je hier lezen! 

 

Meer inspiratie

Ben jij benieuwd hoe je makkelijk de winter doorkomt?

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Lees hier alle informatie over de vijf hoogste watervallen van de alpenlanden 

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?