Op naar nog duurzamer toerisme: Swisstainable
Duurzaamheid is iets waar de Zwitsers zich al een aantal jaar mee bezighouden en in uitblinken, maar nu willen ze dit ook kenbaar maken aan de rest van de wereld. Schweiz Tourismus heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie in het leven geroepen, die van de Zwitserse toeristenindustrie de duurzaamste ter wereld moet gaan maken.
Ook in de toeristenindustrie krijgt duurzaamheid een steeds grotere rol. Of misschien wel juist in de toeristenindustrie, want veel toeristen gaan op pad om te genieten van de natuur. Zeker in Zwitserland. En omdat er juist in het toerisme nog heel wat stappen te zetten zijn, heeft de Zwitserse toerstenorgasatie het project Swisstainable ontwikkeld. Daarmee wil het laten zien dat Zwitserland het toerisme duurzamer maakt op een een onafhankelijke, maar vooral typisch Zwitserse manier.
Geen nieuwtjes, vakantietips of winacties meer missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op Facebook
Bewustwording bij toeristen
Het programma moet gaan zorgen voor meer bewustwording bij toeristen als het gaat om duurzaamheid en een duurzame manier van reizen stimuleren. Dit wordt onder andere gedaan door duurzame manieren van reizen nog zichtbaarder te maken én die nog meer te ondersteunen. Daarmee moet de positie van Zwitserland als duurzame reisbestemming nog eens extra verstevigd worden, want belangrijkste doel is het internationaal positioneren van Zwitserland als een duurzame reisbestemming. Nu al staat Zwitserland hoog op de lijstjes van duurzame bestemmingen en de Zwitsers willen die positie graag vasthouden.
Het programma Swisstainable is opgedeeld in een driejarenplan. Dit jaar moet het plan het grote publiek gaan bereiken, want aan de hand van verhalen van toeristen willen de Zwitsers hun programma nog verder toespitsen op de behoeften van toeristen. In latere fases zullen influencers en de Zwitsers zelf daar nog een schepje bovenop doen. Zo moet uiteindelijk een beweging ontstaan die niet alleen het Zwitserse toerisme een stuk milieuvriendelijker maakt, maar ook het toerisme in andere (Alpen)landen.