Hij is er! De eerste nieuwe nachttrein naar Oostenrijk
Maandagochtend 20 januari kwam de eerste nachttrein uit Oostenrijk het station van Brussel binnenrijden. En iets na 18.00 uur vertrekt hij weer. De nachttrein naar de Alpen is daarmee weer terug van weggeweest.
De eerste trein die van Oostenrijk naar Brussel reed, vervoerde een grote groep Oostenrijkse en Europese hoogwaardigheidsbekleders, die voor hun tripjes naar de hoofdstad van de EU al konden kennismaken met de nieuwe treinverbinding.
Twee keer per week een nachttrein
De huidige verbinding tussen Brussel en Wenen rijdt twee keer per week. ’s Avonds vertrekt een trein uit Wenen, die ’s ochtends in Brussel aankomt. Rond 18.00 uur diezelfde dag vertrekt de trein weer uit Brussel. De verbinding is een samenwerking van de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. De NMBS verkoopt kaarten voor de trein en op het Belgische deel van de rit verzorgen de Belgische spoorwegen ook de locomotief en het personeel op de trein.
De nieuwe nachttrein van België naar Oostenrijk moet een milieuvriendelijk alternatief voor de auto en het vliegtuig worden. Nu al heeft de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB 27 internationale lijnen in handen. Aan het einde van 2020 komt er ook nog eens een verbinding tussen Amsterdam en Wenen bij. Zo ontstaat er dus een groot netwerk van internationale nachttreinen.
Hoewel de nachttrein een welkome en meer milieuvriendelijke aanvulling is op het reisaanbod dan een zoveelste lijnvlucht, is het nog de vraag of de nachttrein echt een vervanging wordt. Want, zo zeggen critici, de prijzen van een treinticket naar de Alpen zijn dan niet meer zo hoog als vroeger, de nachttrein is nog steeds niet snel. Van Brussel naar Wenen ben je toch al snel dertien of veertien uur onderweg. Een voordeel is dat je die tijd grotendeels slapend door kan brengen. Dus zachtjes schommelend in de trein doe je je ogen dicht, om de volgende morgen wakker te worden met uitzicht op de Alpen.
Treinticket, overnachting en ontbijt in één
Wie een bed aan boord van de trein boekt, krijgt daar ook een ontbijtje bij, én een welkomstdrankje als je aan boord stapt. Daarmee moet de trein weer een beetje de luxe van vroeger uitstralen, maar moet de trein ook de concurrentie met goedkope hotels en vliegverbindingen aangaan. Het grote voordeel is dan dat je je reis, een overnachting en een ontbijt in één keer geregeld kan hebben, vanaf € 29,90 per persoon per traject.