Outdoor Messe Friedrichshaven: Buitensportbranche bekent kleur
18 juli, 2013 - 12:00 - Jonathan Vandevoorde
Van 11 tot 13 juli was ik, als hoofdredacteur van Bergen Magazine, aanwezig op de vakbeurs Outdoor 2013 in Friedrichshaven (D). We bezochten verschillende grote stands van merken van bergsportkleding en –uitrusting in de Benelux. De product-managers legden ons uit wat we voor de zomer van 2014 kunnen verwachten. Een verslag van drie dagen standhoppen tussen felgekleurde rugzakken, strak getailleerde jacks en vederlichte schoenen.
De jaarlijkse vakbeurs voor de buitensportbranche vierde in de enorme hallen naast de Zeppelin-hangar bij de Bodensee zijn twintigste jubileum. De beurs brengt de bon monde van bekende buitensportmerken, inkopers van buitensportzaken, producenten uit Azië, journalisten, outdoor celebrities en trendwatchers samen voor een outdoorfest dat zijn gelijke in Europa niet kent.
Wij waren benieuwd naar de trends voor volgend jaar. Hoe licht kan een jack nog worden? Hoe duurzaam zijn de merken en hoe wordt dat gecontroleerd? En wat zijn de trends in kleur en design, en in de buitensport in het algemeen?
Hippe kleurtjes in outdoorproducten
Alle gevestigde merken gaan mee met een viertal trends. Felle fluor-kleurtjes worden ‘het’ weer helemaal in de zomer van 2014. Van rugzakken tot technische T-shirts, zelfs schoenen en wandelstokken: je wil van veraf gezien kunnen worden, en ze waren overal van veraf te zien! Deze felle kleuren worden gecombineerd in een product met een strak en zelfs sober design, een trend die zich al enkele jaren afspeelt. Illustratief is de nieuwe kledinglijn L.I.M. (“less is more”) van het Zweedse Haglöfs, waarbij de naam op het minimalistische in design en gewicht slaat, en niet meteen op de prijs. Dezelfde kleuren zien we terug op de stands van grote Amerikaanse merken zoals Mountain Hardware (sponsor van klimmer Ueli Steck), Columbia Sportswear, Patagonia, maar ook bij enkele van huis uit wat traditioneler ingestelde Duitse merken.
Zo voert Jack Wolfskin vanaf volgend jaar ook fluorescerend geel, blauw en roze in haar technische kleding. Hierin heeft het zijn uiterst succesvolle Texapore-membraantypes, ademend en waterdicht, nog verbeterd en erg elastisch gemaakt, waardoor de stof in meer dan alleen de traditionele jassen toegepast kan worden, dus ook in softshells en windstoppers waarvoor beweeglijkheid belangrijk is. Maar ook de kleding van het Noorse Bergans moet volgend jaar (felle) kleur bekennen. Alleen Fjällräven lijkt grotendeels vast te houden aan zijn lijn van tijdloos klassiek design gepaard met hoogwaardige functionaliteit, hoewel wij op de enorme stand van het Zweedse merk ook enkele hippe kleurtjes meenden te herkennen.
Milieuvriendelijk wandelen in de bergen
Bergans is ook het bedrijf dat duurzaamheid en verantwoord produceren al jaren in zijn bedrijfsbeleid heeft ingeschreven, waardoor het dit jaar op de Outdoor de Eco Award in ontvangst mocht nemen als meest milieuvriendelijke buitensportfabrikant. Op duurzaamheid wordt door alle merken hoog ingezet, want de doelgroep blijft, ondanks de crisis, gevoelig voor dit thema. In de wirwar van eco-labels die de laatste jaren zijn ontstaan lijkt het erop dat het Bluesign-certificaat langzamerhand de feitelijke standaard aan het worden is. Bij veel stands hoorden we trotse claims over dit kwaliteitslabel. Zo wil Haglöfs eind 2018 het label op 80 procent van zijn kleding hebben.
Het lijkt er ook op dat in elk geval de grote Europese merken voor het eind van dit decennium erin zullen slagen het gebruik van schadelijk PFC in de kleding, een chemische stof die wordt gebruikt als coating om waterdichtheid te garanderen, compleet te bannen.
Bergsportuitrusting: lichter dan licht
Gewicht blijft ook een verkoopargument in de buitensport. Je zou denken dat deze trend ondertussen zowat uitontwikkeld is, maar niets blijkt minder waar. Overal hoorden we product-managers met trots vertellen dat ze de lichtste softshell, wandelstokken (in carbon, bij Komperdell) of rugzak ooit hebben weten te ontwerpen. We kregen regenjacks te zien die amper 100 gram wogen! Hierbij worden alle fabrikanten voor de uitdaging gesteld hoe die ook stevig en slijtvast te maken, want je wilt er wel graag enkele jaren van kunnen genieten nu ze nog ongeveer 2 euro per gram kosten.
De toegepaste nieuwe materialen vinden ook hun weg naar de rugzakken. Zo voorziet Deuter volgend jaar de vernieuwde Futura-lijn met het vorig jaar op de markt gebrachte x-vormige, lichte frame ‘Flexlite’, dat het succesvolle Aircomfort-rugpand moet gaan vervangen. Gelukkig blijven de rugzakken met het klassieke Aircomfort-frame nog jaren in de handel en kosten die voortaan ook enkele tientjes minder dan de nieuwe modellen.
Trailrunnen: alleen blootsvoets is nog lichter
Komend jaar zetten nagenoeg alle buitensportfabrikanten massaal in op dé trend in de bergsport: trailrunning, wat wij vroeger veldlopen noemden. Bergrenners zijn de grammenjagers par excellence, dus worden niet alleen de regenvestjes en looprugzakjes vederlicht uitgevoerd, ook de loopschoenen worden lichter.
En elk merk wil nu ook met zijn eigen loopschoenen op de markt, met dezelfde felle kleuren. Zo ook klimschoenenfabrikant La Sportiva uit het Val die Fiemme. De Italianen komen met een hele lijn loopschoenen die, net zoals de kledinglijn, gekenmerkt wordt door het combineren van heel eigen maar opvallende kleuren die het merk zo’n typisch Italiaanse uitstraling geven.
In het verlengde van de lichtgewicht trailrunningtrends lijken de fabrikanten krampachtig een nieuwe markt te willen creëren voor niet-helemaal-bergrenners. Bij het Amerikaanse sandalenmerk Keen noemen ze het ‘fast hiking’, bij Haglöfs weer ‘speed hiking’. Wat het exact inhoudt, kon niemand ons echt uitleggen, maar gewicht is een bepalende factor. Het Californische Keen claimt immers met de nieuwe CNX-lijn ‘multi-sport’ schoenen te hebben ontwikkeld die minder dan 285 gram per stuk wegen. En met Keens waterdichte, ademende bestseller de Marshall genaamd krijg je naar eigen zeggen een “snelle high performance schoen voor fast-hiking”, zoals een boswandeling vandaag de dag mag heten.
Robuuste bergschoenen
We brachten ook een bezoekje aan de stand van Hanwag. Het Duitse schoenenmerk, dat zweert bij het adagium van “never change a winning formula”, staat al jaren bekend om kwaliteit. Alle modellen worden in de fabriek bij München ontworpen, de productie geschiedt grotendeels in Kroatië. Toch zagen we daar ook de trend naar meer licht gebouwde, kleurige schoenen vooral in de categorie voor makkelijke dagwandelingen. Volgens de distributeur worden de Bunion-varianten van Hanwags bergschoenen speciaal ontworpen voor mensen met Hallux Valgus (een ‘knobbel’ aan de zijkant bij de grote teen) en waarvan Hanwag ze als enige in de markt heeft, enorm goed ontvangen.
En wat robuustheid betreft signaleren we tot slot nog een nieuwkomer in de Benelux, Lundhags. Tegen alle light-trends in komt het Zweedse merk met leger-achtige outdoorschoenen met hoge schacht en onverslijtbare buitenbroeken in klassiek design. Een moedig besluit voor deze zwaargewicht die het in 2014 moet opnemen tegen een gevestigde orde van grote merken die resoluut kiezen voor light en kleur.
Fotobijschriften Outdoor 16-07-2013
(alle foto’s © J.Vandevoorde tenzij anders aangegeven)
Outdoor001: Bij alle grote merken staat 2014 in het teken van felle kleuren (in beeld: La Sportiva, Haglöfs, Bergans, Jack Wolfskin, Komperdell).
Outdoor1: Lundhags’ komt naar de Benelux met zevenmijlslaarzen.
Outdoor2: De ‘Smallfoot’, de eerste opblaasbare sneeuwschoen ter wereld. Innovatie uit het voormalige Oostblok.
Outdoor3: Demonstratie van slacklining.
Outdoor10: Superlichte bergrenschoen en vederlicht regenvest van The North Face.
Outdoor11: Niet alles is light. Al ooit eens een 95 liter (!) rugzak geprobeerd? (Foto: Klaartje Grol)
Outdoor12: Lichte materialen en hippe kleuren kenmerken de schoenen en sandalen van Keen.
Outdoor17: Ook leuk voor in de berghut, zelfs nog in 2014 (Tatonka).
Outdoor18: Regenjack van Marmot.